nestručni kadar

Koliko nastavnika bez odgovarajućeg obrazovanja radi u istarskim školama? Podaci će vas iznenaditi

Piše: Istarski.hr

17.09.2024 - 19:02
Ilustracija (Foto: Istarski.hr)
Ilustracija (Foto: Istarski.hr)

U Hrvatskoj radi 1,20 posto nestručnih učitelja i nastavnika u osnovnim i srednjim školama. Oni nemaju odgovarajuću vrstu obrazovanja, ali svejedno podučavaju učenicima, piše portal Srednja.hr. U odnosu na ukupni broj nastavnika (43.895), najviše ih je u Ličko-senjskoj županiji, gdje je zaposleno 5,23 takvih djelatnika, a slijedi Istarska županija s postotkom od 4,37. Podatke je navedenom portalu dostavilo Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih.

Riječ je o učiteljima i nastavnicima koji rade bez odgovarajuće vrste obrazovanja u osnovnim i srednjim školama, primjerice kada nastavnik fizike podučava i matematiku.

 

Takva mogućnost inače se ne spominje u propisima, upozoravali smo već ranije. Jedino Zakon o odgoju i obrazovanju nalaže da se radni odnos može zasnovati s osobom koja ima odgovarajuću razinu i vrstu obrazovanja, a nema potrebne pedagoške kompetencije uz uvjet stjecanja tih kompetencija, piše Srednja.hr.

Foto: Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih

Sindikati su složni, ovo je problem prisutan desetljećima koji može biti poguban za sustav.

Nada Lovrić, predsjednica Nezavisnog sindikata zaposlenih u srednjim školama Hrvatske kazala nam je da nije problem samo različita vrsta obrazovanja, već nedostatna razina obrazovanja.

„Ma kako se među tim kolegama nalaze ljudi iznimnih vještina i neformalnog obrazovanja, sam termin ‘nestručan’ govori sam za sebe. I kao što si nikada ne bismo dozvolili nam liječnik opće prakse izvodi operaciju na srcu, moramo raditi na tome da nam svaki učenik ima stručno vođenu nastavu“, objasnila je Lovrić.

Predsjednik Sindikata Preporod Željko Stipić također ističe kako je ovaj problem prisutan desetljećima, a da se ništa ili vrlo malo poduzima za rješenje. Jedino što se promijenilo, spominje Stipić, jest promjena u školovanju učitelja razredne nastave kojima se prije skoro tridesetak godina omogućilo studiranje dodatnog predmeta. Time su osposobljeni za stručno predavanje onih predmeta za koje na tržištu rada manjkalo odgovarajuće školovanih učitelja, navodi.

„Čak i kada bi brojke Ministarstva o razmjerima ove pojave i bile točne, iz njih bi se moglo zaključiti samo da desecima tisuća učenika odgojno-obrazovni sustav ne pruža ono što bi trebao i morao. Jedino pravo rješenje za ovaj problem jest u primjerenom financijskom nagrađivanju svih učitelja za posao koji rade, stvaranju boljih uvjeta za rad u školi i dodatnim poticajnim mjerama za zapošljavanje i trajan ostanak u školi. Naravno da među nestručnjacima ima onih koji su se na svom radnom mjestu snašli bolje. Iz ovih se primjera nikako ne smije izvoditi zaključak da postoji ikakvo drugo rješenje, osim osiguravanja svakom učeniku da s njime u školi radi učitelji ili nastavnik koji taj posao želi raditi, ali je i za njega prethodno kroz studij kvalitetno stručno pripremljen“, zaključio je Stipić u izjavi za portal Srednja.hr.

Tweet

Posljednje novosti