Alida Perkov: Gubitak posla najčešći motiv za ulazak žena u poduzetništvo
Alida Perkov nekadašnja je novinarka, profesorica i uspješna poduzetnica. Danas, ništa manje uspješna, predsjednica BPW-a Prvog hrvatskog kluba žena. Deseta obljetnica njegova postojanja bila je više nego dobar povod za razgovor s tom pozitivnom, optimističnom i mudrom ženom.
* Recite za početak nešto o samom klubu.
- BPW Pula postoji od 2001. godine, to je međunarodna organizacija poslovnih žena i poduzetnica. Osnovni cilj je u svakoj državi drugačiji, s obzirom da su i prava žena i uloga žena u biznisu u različitim dijelovima svijeta drugačiji. Kod nas je to nedostatak socijalne infrastrukture. Mi, žene, po svom instinktu imamo nekakve druge osjećaje. Biološki smo više vezane za obitelj. A tu se onda postavlja pitanje što je s onim ženama koje unatoč svemu moraju voditi biznis, moraju raditi? Takve su žene rastrgane i takvima treba pomoći. Samo ekonomske okolnosti ženu tjeraju da radi, stoga joj treba olakšati. A to su prije svega vrtići koji bi trebali raditi duže od 15.30, 16 sati. Dnevni centri za roditelje koji imaju djecu s određenom vrstom bolesti zbog kojih je zaposlena žena primorana ostati kod kuće kako bi ih njegovala. Na tome se tek radi, ta socijalna infrastruktura se tek razvija, a ženama ponekad njezin nedostatak onemogućava da se bave onim što baš vole. Treće, žena je inače ona koja radi više stvari istovremeno i ono što sve žene stavlja u zajednički nazivnik je nedostatak vremena.
* Kako im u tome BPW može pomoći?
- Mi imamo zadatak da se jedanput mjesečno sastanemo, napravimo poslovno lobiranje, na brzinu sklapamo poslove, poslovno informiramo naše članice, organiziramo nekakvo predavanje, educiranje i slično. Mi to radimo kontinuirano, a do sada smo imali najmanje 120 sastanaka.
* Koji su najčešći razlozi ili motivi žena za ulazak u poduzetništvo?
- Jedan od čestih motiva je gubitak posla, mnogim ženama je to izazov, a neke se, pak odlučuju na to jer su određeni biznis naslijedile od obitelji.
* Možete li rezimirati godinu na izmaku?
- Mogu reći da je visoka razina poslovne etičnosti, sklapaju se poslovi, razvijamo tzv. „Lobbying for shopping“, jednu vrstu lobiranja gdje se poslovi preusmjeravaju na poduzetnice. To organiziramo dva puta godišnje. Zadnji je održan početkom ovog mjeseca u jednom ugostiteljskom objektu koji je u vlasništvu žene. Naime, i na taj način podupiremo žene koje vode neke ugostiteljske objekte - u gotovini plaćamo ručak ili večeru koju organiziramo povodom našeg okupljanja. Uz to, naše poduzetnice tom prilikom izmjenjuju i prodaju svoje proizvode, donesu lavandu, pršut, cvijeće, vino, sir… Neopterećene su različitim ucjenama velikih trgovačkih lanaca i mi direktno od njih kupujemo njihove proizvode. I onako u ovo doba kupujemo darove pa zašto ih ne bi kupili od hrvatskih proizvođačica koja će direktno dobiti novac, a ne za 60, 120 dana ili nikada. Moram istaknuti da među ženama vlada jedna pozitivna atmosfera, izniman optimizam i sloga, jako nam je lijepo, ima nas preko stotinu iz čitave Istre. (Tekst i foto: Paola Albertini)