Foto Izložba o rijetkoj bolesti koju oboljeli zbog nerazumijevanje okoline teško prihvaćaju
Piše: Aldo Pokrajac
U renomiranoj Photo Art Gallery Centra za vizualne umjetnosti Batana u Rovinju postavljena je izložba 'Vitiligo' čija je autorica Edna Strenja Jurcan. Izložene fotografije i podnaslov izložbe 'Aposemija duše' zorno govori o rijetkoj bolesti koju oboljeli zbog nerazumijevanje okoline teško prihvaćaju. Zahvaljujući Edni Strenja i njenim fotografijama javnost je senzibilizirana za ovu bolest koja nije koja naveliko utječe na duševni život oboljelih.
„I sama imam blaži oblik vitiliga, pa sam na svojoj koži osjetila kako su me vršnjaci pogledavali. Stoga sam odlučila kroz ove fotografije ogoljeti ovu bolest, koja sama po sebi nije teška ali uzrokuje duševne boli. Ovako, pojedinci koji su pristali na snimanje su bili zadovoljni izložbom i velikim odazivom publike čime je javnost mogla dobiti predodžbu o vitiligu. Osobe koje su sudjelovale na snimanju doživjele su to kao iskorak iz svojeg začaranog kruga i uglavnom bile zadovoljne što su sudjelovale u ovom projektu koji im je pomogao izaći iz ormara i postali ponosni na sebe“, istaknula je na otvaranju izložbe Edna Strenja Jurcan.
Kustos izložba Đani Celija je objasnio da vitiligo nije albinizam, nije karcinom, nije vještičarenje i čarobnjaštvo kao što još danas vjeruju u dijelovima Afrike, nije zarazna bolest i ne prenosi se bliskim kontaktom, pa ipak i danas u moderno vrijeme milijunima ljudi diljem Svijeta stvara veliki problem, prvenstveno psihološki.
Vitiligo kao stanje duše
„Edna Strenja sa serijom fotografija nazvanom 'Aposemija duše', znakom duše, agresivno i vrlo direktno staje na put problemu neshvaćanja vitiliga te otvoreno i glasno suprotstavlja se stigmi društva prema osobama sa ovim kožnim stanjem. Razgovara sa ljudima koji imaju ovaj disbalans kože, sluša njihove priče i dogodovštine te koliko im je vitiligo promijenio život. Usput ih nagovara da stanu pred njen objektiv i da se otvoreno zabilježi, snimi njihova koža. No ne radi se samo o detaljima kože nego i portretima gdje ljudi otvoreno, a neki po prvi put staju, bez svojih strahova i srama, ispred kamere. Nije jednostavno, nije lako i moraju imati ogromno povjerenje u fotografa što im Edna daje“, rekao je na otvaranju izložbe Đani Celija.
Naglasio je da je Strenja snimila svoje modele profesionalno, bez previše kompliciranja oko shema svjetla. Sve su fotografije jednako osvijetljene, minimalistički sa difuznom rasvjetom, na tamnoj pozadini te sa time samo još više naglašava vitiligo i direktno educira gledatelja. Nastaju diptisi pred kojima nitko ne može ostati ravnodušan.
Oslobađanje kroz fotografiju
„Gledatelji na prijašnjim izlaganjima ove serije fotografija koji imaju vitiligo otvoreno joj se zahvaljuju, nude se da budu modeli. Sa druge strane gledatelji koji nemaju vitiligo shvaćaju problematiku istog, osvješćuju se, otvoreno informiraju. Sličan pristup prema publici ima Winne Harlow, kanadski profesionalni model koja je u djetinjstvu bila maltretirana od strane svojih vršnjaka radi vitiliga. Kada je progovorila o vitligu javila se i Tyra Banks, super model, te producenti America's Next Top Model otvoreno je krenula pričati o njemu te i danas sudjeluje u mnogobrojnim akcijama educiranja javnost diljem Svijeta. Pojavile su se i drugi pa su prevladane predrasude. Za mlađe Instagram generacije tu je Ash Soto koja kroz fotografije svojeg vitiliga ocrtava rubove sa flomasterima te stvara dojam mapa, karti, kontinenata i ironično prezentira svoj vitiligo", kaže Celija.
„Nama je vitiligo predstavila Edna. Ispričala je svoju priču, priču ljudi sa istim stanjem, dala ogroman doprinos uklanjanju tajnovitosti oko ove bolesti, ali nam je dala i još jednu priču o stresu koji je jedan od prekidača stvaranja vitiliga sa kojim nam tijelo daje na znanje da smo došli do granice, da mislimo na sebe, svoj mir i svoje zdravlje", zaključuje Celija.
Nastavak priče pok. Edija Strenje
Ovom prigodom predsjednik kluba dr. Mladen Boljkovac prisjetio prerano premilog Edija Strenje, oca Edne Strenja koji je blisko surađivao sa CVU Batana. Klub mu je i prije nego je uredio svoju galeriju izložio poznati ciklus o pticama u prostorima Jugobanke. Potom je izlagao u holu Gradske vijećnice i napokon, kada je dobio nagradu na Mundial Fotofestivalu već u Hrvatskoj i Svijetu priznati umjetnički fotograf i urednik Glasa Istre dobio je prigodu postaviti veliku samostalnu izložbu.
Inače izložba 'Vitligo – aposemija duše' je do sada predstavljena ljubiteljima fotografske umjerenosti u Puli, Rijeci i Veneciji. Prije ove, Edna Strenja je imala još jedan uspješni fotografski projekt. Naime, njena izložba 'Tata i ja – objektivizacija jednog sjećanja' je nakon premijere u Puli postavljena u Splitu, Zagrebu i Beogradu.
Edna Strenja je inače diplomirala na Arhitektonskom fakultetu u Veneciji. S temom 'Vodič arhitekture u Puli 1850. - 1990.'. Uz rad u obiteljskoj tvrtki sudjelovala je na brojnim izložbama posvećenih arhitekturi. Tako je bila koordinatorica velike izložbe 'Talijanska moderna arhitektura u Puli 1930. – 1940' te međunarodne likove kolonije 'Katarina 06“.
Drugi dio svog umjetničkog rada posvetila je pjevačkom zboru Praksa poznatog po izvedbama revolucionarnih, borbenih i feminističkih pjesama. Najveću glazbeni izazov bio joj je nedavni studijski boravak u SAD-u, gdje u tjedan dana uspjela oformiti zbor od Amerikanaca koji je otpjevao pjesmu 'Lipa nam je zemlja' sa temperiranom istarskom ljestvicom. Na otvaranju izložbe energično je otpjevala poznatu partizansku 'Bella ciao' u pratnji mladog makedonskim flautista Blagoja Lamnjova.