Talijan Smareglia pripada Hrvatskoj isto koliko i Srbin Tesla
U povodu svečanog otvorenja obnovljene velike dvorane Istarskog narodnog kazališta 4. svibnja premijerno je izvedena opera Antonija Smareglije 'Nozze Istriane'. Među uzvanicima bila je i ministrica kulture Nina Obuljen Koržinek, a kolegi Marcellu Rosandi zasmetalo je što je ministrica izjavila da je Smareglia bio "veliki istarski, hrvatski umjetnik".
Što o tome misle, Rosanda je upitao saborskog zastupnika iz redova talijanske nacionalne manjine Furia Radina i zamjenika gradonačelnika Pule iz redova talijanske manjine Bruna Cergnula.
Radin je rekao da je „Smareglia bio Talijan koji je svesrdno htio da Talijani od obožavatelja Verdija prelaze na Wagnera“. „Po tome možemo slobodno reći da je, u muzičkom smislu, bio Austrijanac, a po 'librettu' i općenito po etnicitetu, Talijan. Hrvat je valjda po tome što povijest pišu pobjednici", kazao je Radin.
"U svim meni dostupnim informacijama iz časopisa, u talijanskim knjigama, enciklopediji, Wikipediji i inim publikacijama postoje podaci da je Antonio Smareglia bio istarski Talijan ili Talijan iz Istre rođen od oca Francesca i majke Giulie, da je rođen u Vodnjanu, da je živio i u Puli. Pohađao je Muzički Konzervatoriji u Milanu. U govoru cijenjene ministrice kulture i medija Republike Hrvatske, gospođe Nine Obuljen Koržinek izrečeno je da je Smareglia bio 'veliki hrvatski umjetnik', pa to stoga nije ostavilo ravnodušne Talijane koji žive u Istri, one koji žive van Istre, a ravnodušni nisu ostali niti veliki dio istarskih Hrvata. Prihvatili smo izjavu s određenom zadrškom i nevjericom jer možda negdje može biti i ispisano nešto u duhu izjave gospođe za što se još ne zna", rekao je Cergnul.
No, jesu li Radin i Cergnul potpuno u pravu?
Ako ćemo brojati krvna zrnca, a upravo to rade Radin i Cergnul, Smareglia je samo napola Talijan. Otac mu je bio Talijan Francesco Smareglia iz Vodnjana, a majka Hrvatica Julija Štiglić (Giulia Stiglich) iz Ičići, pa već po tome možemo govoriti o talijansko-hrvatskom opernom skladatelju.
Ako pa uzmemo u obzir da Pula i Vodnjan danas geografski pripadaju Republici Hrvatskoj, onda Antonio Smareglia svakako pripada i hrvatskoj kulturnoj baštini, na isti način kao što Srbin Nikola Tesla pripada hrvatskoj znanosti.
Za one koji će mi replicirati s tvrdnjom da u vrijeme kada je Smareglia rođen, 1854. godine, Pula i Vodnjan nisu pripadali Hrvatskoj, treba reći da nisu pripadali ni Italiji. Istra je sredinom XIX stoljeća bila dio Austro-Ugarske monarhije, koja je svakako bila više hrvatska nego talijanska, jer su Hrvati u Austro-Ugarskoj bili gotovo konstitutivni narod, a Talijani tek nacionalna manjina.
Zaključak, Antonio Smareglia nije hrvatski skladatelj, ali nije isključivo ni talijanski. Najpravilnije bi bilo govoriti da je bio istarski, odnosno istrijanski umjetnik.