Nekada smo imali ‘cirkus’ s berbom grožđa, a danas svi prihvaćaju utrku
Narednog vikenda sve je u Buzetu podređeno još jednom istinskom ‘oktanskom’ spektaklu, a legendarnom stazom od Mosta do Peničići proći će gotovo svi najbolji automobilisti na brdskim stazama. Imena točno 200 automobilista našla su se na listi prijava ovogodišnje brdske auto utrke ‘Buzetski dani’, posljednje ovogodišnje stanice Europskog prvenstva. Među njima su i novi/stari europski prvak Cristian Merli koji će u Buzetu nastupiti sa prototipom Osella FA30 Judd LRM, a za natjecanje su prijavljeni i ostala desetorica najboljih u službenoj konkurenciji formula i prototipova u prvenstvu ‘staroga kontinenta’. Na listi prijava nalazi se i makedonski vozač Igor Stefanovski, stari ljubimac buzetske publike, koji se bori za naslov prvaka Europe kategorije 1 (tvornički automobili) sa Hyundai I30 TCR.
Ovom impresivnom prijavnom listom Buzećani će ove godine proslaviti 20. obljetnicu utrkivanja u najelitnijem europskom natjecanju na brdskim stazama. Biti će to i 30. obljetnica kako utrkom rukovodi legendarni buzetski automobilist Branko Bašić.
- U organizaciji samog natjecanja sam praktički od početka i prve utrke 1982. godine, no s obzirom da sam nastupao kao natjecatelj nisam bio u mogućnosti i operativno sudjelovati u samoj njenoj provedbi. Po ‘umirovljenju’ 1993. godine dvije sam utrke bio pomoćnik direktora, a od tada pa do danas njezin direktor. Kada se sjetim tih vremena moram reći kako se mnogo toga promijenilo, a najviše na samom brendu utrke koja je danas postala nezaobilazna stanica svakog zaljubljenika u autosport - kaže o svojim ‘funkcionerskim’ počecima Branko Bašić.
Automobilizam je u odnosu na Bašićeve natjecateljske dane značajno napredovao. Posebno se to odnosi na automobile koji su tehnički dotjerani do savršenstva i prava su 'poslastica za oko' svakoga tko voli ove oktanske ljubimce, a koji na uskoj i zavojitoj buzetskoj stazi postižu brzine i do 300 kilometara na sat.
- Nekad je bilo jako malo otvorenih klasa gdje si mogao novcem kupiti bolji auto i prevladavati, kao što je to danas. Imali smo tri nacionalne klase u kojima su prevladavali ‘fićeki’, ‘stojadini’ i ‘jugići’ i bilo je mnogo teže postići određeni rezultat. Sjećam se da je bilo gotovo nemoguće doći na utrku bez mnogo treninga, što se danas u puno većoj mjeri događa. Isto tako nismo imali mogućnosti modifikacijama na automobilima stvoriti značajniju prednost, već je sam vozač bio puno više u fokusu. Znalo nas je na pojedini utrkama biti i do četrdeset u istoj klasi, a na kraju su šestorica vozača u cilj ulazila u istoj sekundi. Danas tehnologija samih trkaćih automobila ipak odigrava značajnu ulogu kod plasmana - prisjeća se Bašić svojih natjecateljskih dana.
Buzetska utrka pravi je spektakl za brojne gledatelje, kojih se okupi preko desetak tisuća, te koji svojim navijanjem doprinose tome da je Buzet jedna od najpoželjnijih destinacija za vožnju najboljim europskim natjecateljima. Malo je još sportova danas, gdje će one najbolje na kraju utrke publika na ramenima nositi i slaviti kao prave šampione. Mnogo je tih detalja u dugoj povijesti buzetskih utrka koje zaslužuju posebno spominjanje.
- Svima nam je u uspomenama ostala 1996. godina kada je po mokroj stazi Niko Pulić s preko 200 km/h izletio sa staze i kao žiletom presjekao stablo trešnje. Buzetska staza je danas jedna od sigurnijih i takve stvari mislim da se više ne mogu ponoviti. Svakako nam je u sjećanju ostala i 2003. godina kada smo održali prvu europsku utrku, a od tada se trudimo da svake godine stvorimo što bolje uvjete za natjecanje. Mislim da smo danas ipak uspjeli doći do toga da su svi u Buzetu prihvatili to natjecanje kao izuzetno bitno. Čak i stanovnici uz stazu koji tih dana imaju otežane uvjete danas to prihvaćaju kao normalno. Sjećam se da smo nekada imali ‘cirkus’ sa berbom grožđa jer je utrka mnogima poremetila planove, a danas se više nitko ni ne sjeti protestirati zbog toga - kaže Branko Bašić.
Upravo zahvaljujući svojoj utrci Buzet je poznat u automobilističkim krugovima diljem Europe. Organizatori iz Auto kluba Buzet potruditi će se da i ove godine dolazak na sjever Istre ponovno ponudi pravu automobilističku feštu.
- Uz sam značaj ove manifestacije, utrka je bitna za taj kraj jer na neki način i održava tu cestu, koja se jednim dijelom nalazi na kliznom terenu, gdje ju zahvaljujući Županijskoj upravi za ceste i Istarskim cestama održavamo u dobrom stanju. Ono što danas primjećujem je da nedostaje novih mladih snaga koje bi se uključile u organizaciju ovakvog događaja. Iako imamo nekoliko vrlo kvalitetnih pojedinaca, mislim da to još nije dovoljno za ovakav rang - dodaje Branko Bašić. (Siniša Žulić)