Foto Uživajte u 'oktanskom cirkusu' dok se još zove 'oktanski'!
Na prošlogodišnjoj jubilarnoj 40-oj brdskoj buzetskoj utrci, Robert Marušić je izvan konkurencije vozio Citroen AX Gti od 1400 cm3 i 135 kW. Aktualni Rally prvak Hrvatske Vilijam Prodan mu je nabavio vozilo, popularni buzetski vozač Valter Nežić ga je obukao, a najznačajnija sportska buzetska automobilistička relikvija mu se nalazila na glavi, kaciga buzetskog sportaša dvadesetog stoljeća, šampiona Branka Bašića kojom je 80-ih godina osvojio u Jugoslaviji i Hrvatskoj sve što se moglo!
* Roberte, prošle godine si vozio Citroen, simbol buzetske fabrike Cimos iz XX. stoljeća. Sve je bilo retro.
- Da, odvozio sam obje vožnje izvan konkurencije. U drugoj kišnoj vožnji, malo prije Peničići me sustigao Tihomir Filipović i pretekao. Nije sramota do doživjeti od najboljeg hrvatskog auto veterana.
* Ove nedjelje, 18. rujna skok i povratak u 21. stoljeće. Opet voziš, ali poruka je drugačija?
- Može mali uvod? Prije tri godine sam predstavio roman o Buzetu, kakvog ga vidim za dvadeset godina. Evo jedne crtice iz romana Buzet, četvrtak 25.8.2039.
“Pedeset osam godina se vozi i organizira buzetska brdska auto utrka. Na pedesetu godišnjicu je bila velika fešta. Otvoren je muzej automobilizma na Mostu. Darovani su muzeju trkači auti jednog kolekcionara. Ima lijepih fotografija, pehara buzetskih vozača, virtualnih vožnji buzetskom stazom. Lijepo za pogledati. Predložio sam da na ulazu za vrijeme radnog vremena uvijek bude u lončiću malo benzina da posjetitelji pomirišu to. Nisu me doživjeli. A sad kad malo razmislim, ideja nije loša. Tko se sjeća mirisa benzina još? Moram pohvaliti moje sugrađane aktiviste buzetskog auto kluba koji su dobili posebne Europske dozvole za buzetsku utrku. Dvije klase se i danas simbolično voze trkaćim autima na benzinske motore kao nekada. To još uvijek daje draž našem gradu kako smo ga nekad nazivali ali i danas to ponosno govorimo 'gradom oktana'. Sa sjetom i nostalgijom 'slušamo' ta vozila kojih više nema u redovnom prometu. Trkaćih automobila ima kod nas u zemlji još samo desetak a ostali dolaze iz posebnih oldtimer classic klubova Europe“, to je isječak iz futurističkog romana 'Buzet, četvrtak 25.8.2039.'
* Dakle, prognoziraš značajne promjene u auto utrkama i natjecanju?
- Vjerojatno će se pronaći neki prijelazni kompromis ali mislim da će sila zelene tranzicije krenuti iz Formule 1, pa na WRC-a i onda se 'spustiti' na brdo i krug… To je nezaustavljiv proces. Trkači auti će prvi imati najbolju opremu koju će reklamirati i predstavljati najuglednija imena svjetskog automobilizma. Očekujem da se i 'zvuk' propiše nekim pravilnikom jer morate se složiti da utrke bez zvuka ne mogu biti utrke. Za potpuni doživljaj moraju sva osjetila biti uključena, kao za istarsku malvaziju i teran.
* Za miris i okus istarske malvazije ili terana znamo, ali gdje joj je zvuk?
- Kad napraviš 'čin, čin', to je zvuk! Ne šalim se. Stvarno sam uvjeren da nam u narednim godinama slijedi zaštita i autorstvo na zvukove trkaćih automobila. Neće moći svako vozilo simulirati zvuk Ferarrija, Abartha ili Lancie Delte HF Integrale. Naplaćivat će se kazne kao danas za nevezivanje pojasa ili slično. Postojat će uređaji koji prepoznaju određeni zvuk. Toga već ima u glazbenoj industriji. Hoćeš zvuk? Plati.
* Ovoga vikenda se u Buzetu vozi 41. brdska utrka, Prvenstvo Europe i Prvenstvo Hrvatske. Ti opet voziš?
- Mislim da si prije spomenuo riječ 'skok'. Prošle godine sam vozio stoljeće za nama, a sada vozim stoljeće koje živimo. Bio sam primljen u Zagrebu na sastanku kod predsjednika uprave Porsche Inter Auta, Vedrana Prasnikara koji su generalni zastupnici za Porsche vozila i ovlaštena prodajna i servisna mreža za Vokswagen, Audi, Seat, Škoda, Cupra, Volkswagen gospodarska vozila i vrhunska rabljena vozila Das Welt Auto. Nakon kraće prezentacije, odobrio je jedno njihovo novo elektro vozilo za buzetsku utrku. To operativno priprema njihov manager za Istru, direktor Porsche Istra, Hrvoje Berek. Vozim kao i prošle godine izvan konkurencije odmah nakon policije i safety car-a gdje direktor utrke Branko Bašić još mora odlučiti redoslijed za vozače Juraja Šebalja, Tihomira Filipovića, Rajka Vlaha i moju malenkost. Odmah kada mi prođemo zatvorenom cestom, započinje natjecateljski dio.
* Još da mi otkriješ vozilo?
- To bi malo na kratko vrijeme zatajio, da ostanemo svježi do petka, ali obećajem da tvoj istarski.hr saznaje prvi! Odmah nakon mojih FB prijatelja!
* Kakvu garderobu i vizual pripremaš?
- Šale se moji jutarnji kafe prijatelji, da bi bilo najbolje da se obučem kao Stig iz Top Geara. Neće biti tako, ali ćemo to pokušati sa stilom sve uskladiti jer, ipak se vozi automobil uglednog svjetskog proizvođača čije povjerenje ne smijem iznevjeriti. Automobil u Buzet dolazi u petak ujutro.
* Buzetska auto utrka je najstarija i najuglednija u Hrvatskoj?
- Nju ne propušta nitko važniji u Buzetu, u Istri i Hrvatskoj. Ona je dio našega života. Ovoga vikenda u Buzet dolazi preko 25.000 zaljubljenika u oktanski cirkus! Zahvaljujem Branku, Damiru, Valmeru, Sanjinu, Marinku, svim onim vidljivim i nevidljivim brojnim aktivistima koji pripremaju našu utrku, ovu najveću buzetsku sportsku manifestaciju.
* Uživajte u 'oktanskom cirkusu' dok se još zove 'oktanski'!
Nadam se da će nam u Buzetu uvijek ostati nešto s mirisom benzina. Jednoga dana, barem 'lončić' kada za dvadeset godina posjetitelji budu pohodili naš buzetski muzej automobilizma. (Nenad Čakić)