Miletić: Ova vlada nije provela decentralizaciju, a o tome će ovisiti nova koalicija

0
Boris Miletić, predsjednik IDS-a
Boris Miletić, predsjednik IDS-a

Boris Miletić, od veljače lani predsjednik IDS-a, Istarskog demokratskog sabora, jedne od najjačih regionalnih stranaka u nas koja već 25 godina vlada Istrom, treći je čelnik stranke od njezina osnutka, piše Večernji list.

Na toj je funkciji Miletić, 40-godišnji Puljanin koji je od 2006. godine i gradonačelnik Pule, naslijedio Ivana Jakovčića. Odmah je dao do znanja da stranku neće voditi kao produžena ruka prethodnika, što je i pokazao i kao lider sa članstvom otvorio novu stranicu rasta IDS-a - male stranke velike snage, po izbornim rezultatima jedne od najuspješnijih političkih stranaka u Hrvatskoj.

* Desna koalicija zbija redove, IDS kao partner u Kukuriku koaliciji još nije jasno rekao ide li na predstojeće parlamentarne izbore sa starim partnerima, u Kukuriku koaliciji - zašto se ne izjašnjavate?
-
Mediji su puni špekulacija, uglavnom netočnih, o našem ulasku u koaliciju. Ponovit ću ono što sam već više puta rekao i što je jedino točno. Tijela IDS-a će donijeti odluku o eventualnoj koaliciji tek kad budemo imali sve odgovore potencijalnih koalicijskih partnera vezano uz do sad nerealizirane projekte i dijelove Plana 21, kad dobijemo jasan plan gospodarskog razvoja Hrvatske i Istre, i što je najvažnije, kad budemo znali stav potencijalnih partnera prema decentralizaciji koja nam je preduvjet za bilo kakve dogovore.

Kad su koalicijski dogovori u pitanju, jedini odgovoran pristup je onaj programski. To je  uobičajena praksa u najrazvijenijim zemljama Europe i vrijeme je da i mi u Hrvatskoj to konačno naučimo!

* O čemu ovisi nastavak suradnje sa starim partnerima - jesu li istinita nagađanja da se još niste izjasnili jer "trgujete" - tražite četiri mjesta na listi u 8. izbornoj jedinici , a Milanović nudi tri? Ili ste nezadovoljni nekim drugim politikama i neispunjenim obećanjima iz koalicijskog dogovora?
-
Predstavnici IDS-a u ovoj vlasti mogu se nabrojati na prste jedne ruke. Toliko o trgovini. To nas ne zanima. Ono što nas jedino zanima jest realizacija naših temeljnih politika i provedba ključnih razvojnih projekata. Ova je koalicija napravila puno, pogotovo kad je u pitanju sređivanje države. Međutim, oko nekih stvari nije napravljeno ništa i mi oko toga želimo jasne odgovore koje još nismo dobili. Uzmite, konkretno, točku 21. Plana 21 koja se zove Politike decentralizacije i koja, recimo, kaže umjesto da se jačaju velike, centralne, državne institucije, ispod kojih ostaje praznina, sustav ćemo graditi odozdo prema gore.“ Znači, mi smo se Planom 21 jasno dogovorili da će se zemlja decentralizirati, a dogodilo se upravo supratno - u posljednje četiri godine sustav je dodatno centraliziran!To je jako loše jer tromi centralizirani sustavi ne mogu ići naprijed, ne mogu se gospodarski razvijati i u konačnici krahiraju, a najbolji primjer za to vam je – Grčka!

* Jesu li SDP i IDS u Istri u sukobu? Ako jesu, zbog čega?
-
IDS nije u sukobu ni sa kim, a unutarstranačke odnose u istarskom SDP-u nemam namjeru komentirati. Ne miješamo se u interne odnose drugih stranaka.

* Kakvi su vaši odnosi s Milanovićem? 
-
Dobri. Korektno i otvoreno razgovaramo o svim važnim političkim pitanjima.

* Kakvi su u spomenutom kontekstu izgledi da izađete samostalno?
- Odluku o eventualnoj koaliciji ne želim prejudicirati. O tome će zaista odlučiti tijela stranke, a ne jedan čovjek – koliko god to u Hrvatskoj možda zvučalo nevjerojatno.

* Imate li na vidiku nekog novog partnera izvan sadašnje Kukuriku koalicije, tko vam je zanimljiv za suradnju?
-
Mi imamo dobru suradnju sa svim konstruktivnim i nama vrijednosno bliskim strankama i ta suradnja će se nastaviti, bez obzira na formalne okvire. Osobno bih volio vidjeti sinergiju svih stranaka kad je u pitanju rješavanje najvažnijih problema u Hrvatskoj.

Nažalost nismo se još naučili kao društvo donositi dugoročne strategije koje se neće mijenjati sa svakom Vladom. To je jedan od ključeva uspjeha najrazvijenijih zemalja, a mi se očigledno tome tek trebamo učiti.

* Kako je po vama trenutačno stanje u zemlji?
-
Iako se u Hrvatskoj teško živi, vjerujem da je najgore iza nas. RecimoIstra, bez obzira na općenito lošu situaciju u zemlji, ima jako dobro pokazatelje. Stopa nezaposlenosti u Istri u travnju 2015. godine bila je 30 posto manja u odnosu na travanj 2013. godine. Nadalje, prema mnogim istraživanjima i statistikama, brojni istarski gradovi ocijenjeni su među najboljima za život i poslovanje. Kvaliteta poslovnog sektora najbolja je u Istarskoj županiji, u kojoj je i turistički sektor najrazvijeniji od svih županija. Rekorderi smo i po udjelu malih poduzeća što jasno ukazuje na povoljnu poslovnu klimu u Istri.  Osim toga, kod nas postoji odlična suradnja javnog i privatnog sektora što je od presudnog značaja upravo u ovakvim vremenima.

Hoću reći, Istra vam je odličan primjer dalokalna samouprava,konkretnim mjerama i odlučnim politikama,  može biti ključ izlaska iz krize. Apsolutno sam siguran da bi većom decentralizacijom, odnosno boljim partnerstvom središnje države i lokalne samouprave Hrvatska brže izašla iz recesije i napravila ogroman gospodarski skok. Zato toliko inzistiramo na tome.

* Kako biste ocijenili Kukuriku Vladu? Što je od Plana 21 ispunjeno, a što je ostalo "mrtvo slovo na papiru"?
-
Napravljeno je puno, pogotovo u smislu uvođenja reda u neke sektore i liberalizacije društva. Naš resor, turizam, funkcionira odlično i u tom smislu smo jako zadovoljni. Što se tiče gospodarstva, stvari su se počele kretati u boljem smjeru, međutim, nedostaje nam brzine, okretnosti, a u mnogim stvarima razumijevanja i volje. I to je ono s čim nisam zadovoljan. Jer mnoge stvari su mogle i trebale biti napravljene, a nisu. Decentralizacija je jedna od njih.

* IDS i Istarska županija oduvijek se zalažu za decentralizaciju , kakva ona mora biti da bi Istra bila zadovoljna?
-
IDS se od svojih početaka zalaže za administrativnu, funkcionalnu i fiskalnu decentralizaciju kao jedini održivi model gospodarskog razvoja. Hrvatska se mora decentralizirati po uzoru na neke od najrazvijenijih europskih zemalja, poput Njemačke ili Danske - tu nema alternative. Kao što sam već kazao, Hrvatska je visoko centralizirana država što izravno koči gospodarski razvoj naših regija, ne samo Istre nego i svih drugih hrvatskih regija.

Uvjeren sam da se problemi na lokalnom nivou mogu i trebaju rješavati lokalno, a ne u Zagrebu.

Povećanjem ovlasti i odgovornosti nižih razina samouprave (regija, gradova i općina) povećala bi se i motiviranost građana da sudjeluju u kreiranju i provođenju lokalne i regionalne politike, ali i da sudjeluju ujavnom nadzoru nad donošenjem i provođenjem javnih odluka i trošenjem javnoga novca. Decentralizacija nije priča koja se odnosi samo na Istru. Istra je samo dobar primjer, ali to je model kroz koji bi se sve regijeu zemlji  mogle brže razvijati i osigurati bolje usluge svojim građanima.

* Porezne promjene i manjak prihoda - kako ste se u Istri snašli s tim , što mislite o takvom rezu centralne države i Vlade u kojoj ste partner?  
-
Bili smo apsolutno protiv tih mjera jer je to umanjiloprihode lokalne zajednice u visini jedne četvrtine izvornih prihoda!To je odličan primjer, kad me pitate zašto se još nismo dogovorili s aktualnim koalicijskim partnerima. U Planu 21 stoji kako je „naš je cilj sustići razvijene zemlje Europske unije koje 20 do 25 posto svojih javnih financija raspodjeljuju na regionalne i lokalne zajednice.“. I što Vlada napravi? Umjesto da sve veća sredstva spušta na jedinice lokalne samouprave, sukladno dogovoru i modelima koje primjenjuju najrazvijenije europske zemlje, ona donosi mjere kojima grabi novac od lokalnih zajednica i trpa ga u centralnu blagajnu. Dakle, dijametralno suprotno od onog što je dogovoreno i što jasno i glasno piše u Planu 21.

Pri tom ovdje stvari valja nazvati pravim imenom i reći da država tim mjerama nije zakinula lokalnu administraciju nego, na žalost, građane, jer je to iznos koji je oduzet izravno građanima kroz programe i usluge koji se financiraju iz lokalnih proračuna.

Zato smo pravovremeno upozoravali da će građani s nižim primanjima biti dodatno zakinuti jer će neto efekt porezne reforme za njih u konačnici biti gubitak, a ne nikakav dobitak.

Što se nas tiče, istarski gradovi i općine poduzeli su sve moguće mjere – od racionalizacije gradskih i općinskih uprava, do pronalaženja novih izvora financiranja - kako bi građanima osigurali iste standarde, posebice kad je riječ o socijalnim programima. Ali to, u smislu nekog dugoročnog razvoja, nema nikakvog smisla.

* Što Istra kao jedna od najrazvijenijih hrvatskih regija očekuje od centralne države, koje su to politike i projekti važni za Istru , a koji dosad nisu imali (dovoljnu ) podršku? U čemu se  druge hrvatske regije mogu ugledati na Istru?
-
Prema istraživanju Instituta za javne financije, Istra svake godine financira druge dijelove Hrvatske s 800 milijuna kuna. S druge strane, zadnji smo na redu kad su u pitanju razvojni projekti koji se financiraju iz državnog proračuna. To nije niti pravedan niti pametan model raspodjele sredstava. Istra će uvijek izdvajati sredstva za razvoj manje razvijenih dijelova Hrvatske, ali država treba osigurati model koji će potaknuti, a ne kočiti razvoj Istre i drugih razvijenih regija. 

S ovim ograničenim financijskim sredstvima koje imamo na raspolaganju uspjeli smo izgraditi najrazvijeniju regiju u Hrvatskoj. Primjerice, samo u proteklih godinu i pol dana iz europskih fondova izvukli smo preko 100 milijuna Eura za projekte od strateške važnosti za Istarsku županiju. Tome treba dodati još i brojne projekte svih istarskih gradova i općina.

Zamislite što bi tek bilo da nas država ne koči i da je na snazi poticajan razvojni model koji stimulira razvoj regija i općenito, lokalnih zajednica? Cijela bi zemlja u vrlo kratkom vremenu prodisala! U to sam sto posto siguran.

* Što kažete na izraženu polarizaciju hrvatskog društva danas? Čega je to posljedica? Gdje nas to vodi? Što treba promijeniti?
-
Meni je nevjerojatno da smo još uvijek toliki zarobljenici povijesti i primitivizma. To je jako loše i vrlo nefer prije svega prema mladim ljudima. Trebali bi odgajati kozmopolitsku, otvorenu i tolerantnu generaciju koja ne mora brinuti o elementarnoj egzistenciji, koja se obrazuje na najboljim sveučilištima i koja je kompetitivna na svjetskom tržištu. A mi ih umjesto toga vraćamo u mrak isključivosti i besmislenih rasprava o '90-ima ili još gore '40-ima. Sretan sam što je Istra, u tom smislu, svijetli izuzetak.   

* Istra je poznata po svom čvrstom antifašizmu, Tito za Istrane nije zločinac, u Istri ima ulice i trgove, spomenike - koja riječ o tome , suživotu, toleranciji - vrijednostima koje Istra živi - trebaju li se drugi ugledati na to? Je li moguće da i Franjo Tuđman u Istri dobije spomenik , trg ili ulicu?
-
Rekao bih da je antifašizam, uz convivenzu suživot,istarski trademark. To je civilizacijska vrijednost koju nitko ne može ugroziti. Što se tiče Franje Tuđmana, on je prvi hrvatski predsjednik i ima neprikosnovenu ulogu u hrvatskoj povijesti.

* Kako gledate na "ofenzivu"  Damira Kajina na IDS (koja ne prestaje)? Što je u pozadini neprestanih napada bivšeg istaknutog člana stranke na bivšu stranku?
-
Ne bih previše trošio riječi na Kajina. O vjerodostojnosti gospodina Kajina najbolje govore njegove riječi i postupci. Osim toga, građani su također na prošlim izborima jasno i glasno rekli što misle o Damiru Kajinu.

* Koliko IDS-u i Istri pomaže činjenica da je vaš počasni predsjednik Ivan Jakovčić u Bruxellesu? Koliki je njegov utjecaj na stranku?
-
To je odlično, ne samo za Istru nego i za cijelu zemlju. Podsjetio bih da Istra već 10 godina ima svoj ured u Bruxellesu i da smo još puno prije ulaska Hrvatske u EU imali odlične kontakte s institucijama Europske unije, da smo se usavršili u korištenju EU fodnova  i tako redom. To što sada imamo predstavnika u Europskom parlamentu još je jedan plus jer tako možemo zastupati interese Istre na svim razinama, i ono što je najvažnije, možemo utjecati na donošenje odluka koje se tiču svih nas.

Jakovčić izuzetno dobropoznaje način funkcioniranja europskih institucija, najaktivniji je zastupnik u Europskom parlamentu ibez sumnje odlično lobira i za Istru i za Hrvatsku. On je puno napravio za IDS, ali njegov posao više nije u IDS-u, nego u Europskom parlamentu. IDS sad vode neki drugi ljudi koji imaju vlastitu, drugačiju viziju i dinamiku - rekao je Boris Miletić za Večernji list.

Najnovije vijesti

Istarski Forum

Za sudjelovanje u Istarskom Forumu potrebna je prijava ili registracija i izrada profila

Prijava ili Registracija korisničkog računa