saša ukušić vodi važnu udrugu

Istarski maslinari u zadruzi prkose crnom tržištu

05.05.2024 - 17:02
Saša Ukušić (Foto: Facebook)
Saša Ukušić (Foto: Facebook)

Mala istarska obiteljsko-poljoprivredna gospodarstva prije manje od pet godina udružila su se u zadrugu kako bi lakše plasirala svoja maslinova ulja. Danas Poljoprivredna zadruga Maslinari Istre broji 42 člana, a njihovo je vrhunsko ekstra djevičansko maslinovo ulje Konfin prepoznato u svijetu. U ožujku ove godine potvrdili su prošlogodišnju zlatnu medalju na jednom od najznačajnijih svjetskih natjecanja kvalitete maslinovog ulja NYIOOC u New Yorku. Ulje je uvršteno i u “Bibliju maslinovog ulja” Flos Olei među 500 najboljih svjetskih proizvođača, piše Forbes Hrvatska.

 

U vrijeme kada je osnovana ova zadruga diljem Istre je djelovalo nekoliko udruga maslinara, no, one su zapravo djelovale kao savjetodavnog tijela, tumači Saša Ukušić, voditelj prodaje i zasad jedini zaposlenik PZ Maslinari Istre. “Krajem 2019. godine uz veliku pomoć Istarske županije i županijskog pročelnika za poljoprivredu Ezija Pinzana, koji su prepoznali kako potencijal, tako i izazove u godinama koje su pred nama, osnovana je Poljoprivredna zadruga Maslinari Istre. Zadruzi je tada pristupilo 68 članova. Iste te godine prerađena je i prva količina maslina pod brendom Konfin”, prisjetio se naš sugovornik koji se prodajom bavi već gotovo 22 godine.

Istina, u početku se bavio sasvim drugačijim tekućinama. Prvo je sedam godina radio kao prodajni predstavnik u Karlovačkoj pivovari, odnosno grupaciji Heineken. Potom je nakratko otišao u Velpro gdje su mu fokus bili Plus marketi, a onda je 2010. godine ušao u Agrolagunu, tvrtku koja je tada bila u sastavu Agrokora, danas je dio Fortenova grupe. Tamo je proveo deset godina i, kako kaže, prošao kroz sve faze prodaje – od prodajnog predstavnika, koordinatora komercijale, voditelja prodaje, voditelja KAM službe do rukovoditelja komercijale i direktora prodaje. Znalo je biti intenzivno, ali na tom je poslu stekao iskustva koja mu i danas pomažu u poslovanju.

“Imao sam sreće što sam imao prilike učiti od ljudi koji su bili u tom biznisu dugo i koji su bili jedni od najboljih iz svog područja u regiji. Posebno moram naglasiti i predsjednike Uprave, njih četiri, od kojih sam realno i najviše naučio”, ističe Ukušić koji je nakon odlaska iz Agrolagune 2019. godine, kratko bio član Uprave Istarske pivovare. Dragocjene tekućine kojom se danas bavi u karijeri se dodirnuo tek 2021. godine kada je počeo raditi u, kako kaže, prvoj istarskoj zadruzi koja se bavi isključivo maslinama i maslinovim uljem.

Zanimljivo, nije ga u to natjerao neki vlastiti interes jer svojih maslinika nema, no odrastanje u Istri rijetko koga ostavi ravnodušnim na masline.

“Maslinarstvo, kao i vinarstvo, prati me gotovo od malih nogu. Živim u regiji i malome mjestu u kojima je gotovo nemoguće, a da se ne spomene berba, rezidba, zaštita, randmani (op. FH. omjer prinosa u proizvodima koji se dobije od sirovina), sudjelovanje u berbama i slično”, smije se prodajni stručnjak koji je želio svoje vještine iskoristiti za promociju te tradicionalne grane poljoprivrede i svog zavičaja.

Iz korporativnog svijeta je zakoračio u poduzetništvo i zbog promjena u privatnom životu. Prioriteti mu, ispričao je, više nisu bili financije, ambicije, rad za velike kompanije, već ljubav za posao i vjerovanje da može napraviti “kvalitativni odmak u pozicioniranju brenda, jačanju zadruge i promoviranje Istre kao najjače regije u svijetu po kvaliteti ekstra djevičanskog maslinovog ulja”.

Entuzijazam se prelio i na rezultate. Tijekom 2021. godine prodano je šest tisuća litara ulja Konfin, a ove godine u planu je prodati 15 tisuća litara. No, Ukušić ne pripisuje zasluge za takve rezultate sebi: “Moramo znati da je poljoprivreda tvornica pod vedrim nebom. Na količine, kao i na kvalitetu, u najvećem dijelu utječu vremenske prilike. U ovom slučaju kod nas najznačajniji čimbenik povećanja količina prerađenog ploda maslina je prvenstveno porast povjerenja naših članova koji su svoje količine svježeg ploda maslina povećali u odnosu na prijašnje godine. Oslanjaju se više na zadrugu, počinju se baviti više primarnom proizvodnjom – uzgoj i berba maslina, dok prodaju i marketing prepuštaju nama.”

Ipak, to povjerenje kojeg maslinari imaju sve više može se bez pretjerivanja pripisati kvalitetnom vodstvu Poljoprivredne zadruge koja se ponosi i kvalitetom svog proizvoda. Brend Konfin ima zaštićenu oznaku izvornosti Istra – ZOI Istra i oznaku Istarske kvalitete IQ za ekstra djevičansko maslinovo ulje. Pod tim se brendom prodaje blend – maslinovo ulje od više sorti maslina, istarska bjelica, buža i ekološko ulje. Njihova se ulja prodaju u većim trgovačkim lancima, specijaliziranim i premium shopovima i HoReCa kanalu, a deset posto proizvedenih količina završi u izvozu.

Kao i svi poljoprivrednicima, vremenske neprilike maslinarima su na vrhu liste rizika poslovanju. No, maslinari i domaći proizvođači imaju još jednu ozbiljnu prepreku. Tržište je puno jeftinih uvoznih maslinovih ulja. Takvo se ulje prodaje posvuda, od trgovina do crnog tržišta koje cvjeta uz prometnice, na štandovima pa i iz automobila na posjećenijim turističkim odredištima.

Stanovništvo nije obrazovano kako bi razlikovalo vrhunska ulja i njegove jeftine inačice. U Hrvatskoj je po glavi stanovnika mala potrošnja ekstra djevičanskog maslinovog ulja. U ugostiteljstvu se, pak, napominje Ukušić, u visokom postotku koristi jeftino maslinovo ulje.

Mali proizvođači koji žele odolijevati takvim uvjetima na tržištu nemaju velike šanse ako to pokušavaju sami. Udruživanje već mijenja priču. Kako bi to za samotne opegeovce moglo izgledati, dobar primjer je prošla maslinarska godina koja se odnosi na berbu 2022. Naime, zbog izrazito rodne godine, priča Ukušić, veliki broj manjih proizvođača ostalo je na kraju ljetne sezone s količinama ulja koje nisu mogli prodati. Jedan od razloga za to je i lošija financijska situacija stranih gostiju. Nastupila je panika i rasprodaja ulja.

Više pročitajte ovdje.

Tweet

Posljednje novosti