Ministarstvo okrenulo ploču, a brod iz Raškog zaljeva neće biti uklonjen niti godinu dana
Proći će, prema svemu sudeći, i godinu dana, a da brod Deala, koji se u Raškom zaljevu nasukao 16. travnja lani, neće biti uklonjen iz tog akvatorija. Naime, ravnatelj Uprave sigurnosti plovidbe u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture Siniša Orlić izjavio je za HRT da je osiguravajuća kuća ta koja je raspisala natječaj za uklanjanje broda te bi tijekom ovog ili sljedećeg tjedna trebalo biti poznato tko će obaviti taj posao. Nagađa se da bi uklanjanje trebalo trajati od tri do pet mjeseci, čime dolazimo do toga da će Deala ostati nasukana u Raškom zaljevu više od godinu dana, što je, malo je reći, porazna činjenica.
Podsjetimo da je za Istarski.hr dr. sc. Neven Iveša s Fakulteta prirodnih znanosti Sveučilišta Jurja Dobrile u Puli iznio svoje mišljenje o cijelom slučaju, kojim jasno daje do znanja zbog čega nasukani brod u tom akvatoriju nije nimalo bezazleni incident .
"Zabrinjavajuće je da je to plovilo nasukano upravo u Raškom kanalu koji je za bioraznolikost Istre jako važno područje. Naime, radi se o estuariju rijeke, a estuariji su poznati kao biološka žarišta i važna područja za život u moru. Da to plovilo već u startu nije bilo u tako derutnom stanju, ono bi već bilo odsukano i otplovilo bi u neku drugu luku. Navodno taj brod gotovo pa i nije bio u plovnom stanju, što su, prema mojim informacijama, pokazali izvidi na terenu. Brod je, prema svemu sudeći, već bio načet i prije no što se nasukao i postao naša briga", upozorio je Iveša.
Iako iz resornog ministarstva danas kažu da je osiguravajuća kuća ta koja je na sebe preuzela uklanjanje broda, u kolovozu lani su nam situaciju predstavili u prilično drugačijem svjetlu. Na naš su tadašnji upit odgovorili da je izostala aktivnost osiguravatelja broda pa je Ministarstvo poduzelo "sve predviđene mjere da bi se uklonila prijetnja od onečišćenja morskog okoliša ugljikovodicima i zauljenim vodama, utvrdilo stanje broda te stvorile pretpostavke za njegovo žurno uklanjanje s pozicije nasukanja".
Istaknuli su pritom da je Lučka kapetanija Pula, postupajući po službenoj dužnosti, sukladno odredbama Pomorskog zakonika, koje se primjenjuju u slučajevima poput ovoga u kojima upisani vlasnik ne izvrši nalog, donijela rješenje kojim nalaže trgovačkom društvu Plovput d.o.o. uklanjanje podrtine na trošak i rizik vlasnika.
"Plovput d.o.o. je po primitku rješenja pristupio izradi tehničke dokumentacije za uklanjanje predmetne podrtine broda, koja je radi iznimne tehničke složenosti još uvijek u tijeku. Pri tome se ističe kako se prilikom izrade tehničke dokumentacije uzima u obzir prethodno pribavljeni nalaz i mišljenje Hrvatskog registra brodova, koji je temeljem traženja ovog Ministarstva izvršio pregled stanja m/b Deala. Po dovršetku postupka izrade tehničke dokumentacije, Plovput d.o.o. će objaviti javni poziv za nadmetanje na koji će se moći javiti svi zainteresirani ponuditelji", poručili su tada iz Ministarstva.