Uručene potvrde učiteljima koji su prošli edukaciju za provedbu programa građanskog odgoja
Piše: Istarski.hr
U Poduzeničkon centru Coworking Pula danas su podijeljene potvrde učiteljicama i učiteljima iz Istre koji su prošli edukaciju za provedbu programa Građanski odgoj i obrazovanje. Na inicijativu Istarske županije, Građanski odgoj i obrazovanje je uveden 2018. godine kao izvannastavna aktivnost u deset osnovnih škola u Istri. Interes za uvođenje ovog predmeta iskazali su tada gradovi Pula, Rovinj, Poreč, Pazin, Umag za škole čiji su osnivači, te 16 osnovnih škola čiji je osnivač Istarska županija. Na temelju iskaza interesa i motivacijskog pisma, odabrano je 5 škola čiji je osnivač Istarska županija, odnosno OŠ Barban, Krnica, Potpićan, Vodnjan i Žminj, te 5 škola čiji su osnivači spomenuti gradovi. Temelj za Građanski odgoj i obrazovanje uspostavljen je u suradnji s Gradom Rijekom i civilnim društvom, te je potom oplemenjen i prilagođen našim lokalnim specifičnostima, a od šk. god. 2022./2023. uveden je u svih 25 osnovnih škola čiji je osnivač Županija.
Prisutnima su se obratili istarski župan Boris Miletić i pročelnica Upravnog odjela za obrazovanje, sport i tehničku kulturu Istarske županije Patricia Percan, a kraći osvrt na edukaciju dale su izv. prof. dr. sc. Marina Diković, prodekanica Fakulteta za odgojne i obrazovne znanosti i voditeljica Centra za kompetencije i obrazovanje i doc. dr. sc. Marlena Plavšić, psihologinja sa Filozofskog fakulteta i predstojnica Odsjeka za nastavničko obrazovanje i strane jezike sa Sveučilišta Jurja Dobrile u Puli.
„Želim vam čestitati na odrađenoj edukaciji, a ove godine se radi konkretno o 43 učiteljica i učitelja koji su prošli ovaj program. Kao Istarska županija u mnogočemu odskačemo kad govorimo o razvoju, međutim, meni kao županu u ovome mandatu su prioriteti obrazovanje, zdravstvo i socijalna skrb, što potvrđuju i same stavke u proračunu. Konkretnim financijama, dakle, podupiremo rad naših ustanova u ova tri sektora, naravno ne zanemarujući ni ostala područja. S programom građanskog odgoja počeli smo 2018. godine i tada smo izdvajali oko 32 tisuće eura godišnje, a danas smo došli na nekih 88 tisuća eura, odnosno gotovo tri puta više. Obrazovanje općenito možemo promatrati kroz nazovimo je hardware ili infrastrukturu, dakle ulaganja u školske zgrade, školske sportske dvorane i opremu, ali i kroz software - ulaganje u programe koji čine nadogradnju školskog kurikuluma, koji prate promjene u okruženju ili su, pak, dio samog okruženja poput Zavičajne nastave“, poručio je župan Miletić, dodajući da trebamo mlade obrazovati na način da postanu aktivni sudionici društvene zajednice.
„Svi idemo u istom smjeru jer u Županiji želimo ojačati vrijednosti koje promovira Građanski odgoj i na tome radimo zajedno sa svima vama, učiteljicama, učiteljima i stručnim suradnicima koji su uključeni u ovaj projekt, rekla je, između ostalog, Percan.
„Velika mi je čast i prvenstveno veliko hvala županu, pročelnici i Istarskoj županiji koja nas je prepoznala da možemo ovo odraditi. Čini mi se da smo na dobrom putu da zaista to i uspijemo jer ćemo se još družiti, a znate da nas čekaju dodatni supervizijsko-mentorski susreti. Važno je reći je da smo mi, zapravo, 2019. godine pozivom županijskog Upravnog odjela za obrazovanje bile one koje su evaluirale provedbu Građanskog odgoja i obrazovanje iz 2018. godine. 2019. godine je bila ta odskočna daska suradnje između Županije i Sveučilišta, odnosno Centra za kompetencije i obrazovanje. Istarska županija je preuzela riječki model provođenja Građanskog odgoja kao izvannastavne aktivnosti i to ističem kao veliki uspjeh“, rekla je Diković.
„Drago mi je da smo za podjelu ovih potvrda odabrali današnji dan jer danas je Međunarodni dan volonterki i volontera, a to je i jedna tema kojom se bavi Građanski odgoj i obrazovanje. Ova izvannastavna aktivnost pokriva područje osobnog razvoja i područje činjenja nekih promjena u društvu, rekla jePlavšić.
Uvođenjem građanskog odgoja i obrazovanja kao izvannastavne aktivnosti Istarska županija je željela omogućiti djeci da postanu odgovorni i aktivni članovi suvremenog društva, sposobni djelovati za opće dobro te donositi informirane i promišljene odluke. Građanski odgoj i obrazovanje obuhvaća znanja o ljudskim pravima, obilježjima demokratske zajednice i političkim sustavima te komunikacijskim vještinama potrebne za društveno i političko sudjelovanje.
Za razvoj građanske kompetencije nije dovoljno da učenici samo poznaju ljudska prava, političke koncepte i procese, već je potrebno omogućiti prakticiranje demokratskih načela unutar školskoga života i društvene zajednice. Poznavanje uloge svih elemenata politike, institucija, zakona, javnih i političkih procesa preduvjet je za ostvarivanje aktivnog građanstva usmjerenog ka funkcioniranju i razvijanju demokratskog sustava te izgradnji učinkovite javne uprave.
Građanski odgoj i obrazovanje jedan je od temeljnih stupova demokratskog društva, pa bi se njegovo uvođenje u formalni obrazovni sustav trebalo smatrati nužnošću. Međupredmetno provođenje građanskog odgoja i obrazovanja koje imamo sada nikako ne zadovoljava ciljeve koji su postavljeni u kurikulumu Građanskog odgoja i obrazovanja.