Foto POVIJESNI TRENUTAK Puštena u promet druga cijev tunela Učka
Piše: Nenad Čakić
Večeras je svečano puštena u promet druga cijev tunela Učka. Nakon tri godine rada i godinu dana od probijanja, od sada će se promet odvijati kroz novu cijev. No, do vožnje punim profilom ipak će trebati pričekati još nekoliko mjeseci, jer će se za dva tjedna za promet zatvoriti stara cijev, izgrađena prije 43 godine, kako bi se modernizirala i prilagodila modernim uvjetima prometovanja.
Na svečanosti otvaranja druge cijevi tunela Učka uz najviše predstavnike Vlade RH predvođene premijerom Andrejom Plenkovićem s ministrima, državnim tajnicima, bili su istarski župan, gradonačelnici i načelnici s obje strane Učke, predstavnici izvođača radova, brojni kooperanati i radnici Bina-Istre.
Premijer Andrej Plenković je podsjetio da je 13. rujna prije dvije godine održana i sjednica Vlade RH u Puli na kojoj je donesena odluka o izgradnji punog profila Istarskog ipsilona i spoju na čvor Matulji.
“Do početka iduće sezone obnovit ćemo staru cijev, a godinu dana kasnije izgradit će se puni profil na mostu Mirna i vijaduktu Limska draga te autocesta do Matulja”, rekao je Plenković.
Generalni direktor Bina-Istre Dario Silić ukratko je podsjetio na tijek radova na probijanju i izgradnji druge cijevi tunela.
Istarski župan Boris Miletić rekao je da je viša sila htjela da otvorenje umjesto 12-og (odgođeno zbog najave lošeg vremena, op.a.) bude održano 13. rujna na dan povijesne odluke iz 1943. godine o sjedinjenju Istre s Hrvatskom.
Svečanost otvaranja organizirana je u velikom šatoru s istarske strane tunela. Na samom početku programa hrvatsku himnu izvela je Radojka Šverko, svojom točkom predstavila se akrobatska grupa HRZ-a Krila Oluje, a tri impresivne glazbene točke na vrhu tunela, među kojima i istarsku himnu, izvela je violončelistica Ana Rucner. Nakon službenog djela programa goste je zabavljalo Prljavo kazalište.
Blagoslov tunela obavio je porečki-pulski biskup mons. Ivan Štironja.
Nakon probijanja cijevi u rujnu prošle godine uslijedili su radovi na izgradnji betonske oplate tunela, kolničke konstrukcije kao i sustava odvodnje. Zatim je uslijedio i opsežan program opremanja najsuvremenijom tunelskom opremom kao što su protupožarni sustavi, ventilacija, dinamična signalizacija, video sustav kao i komunikacijski sustavi.
Druga cijev 500 metara duža od stare
Druga cijev tunela dugačka je 5.630 metara, što je oko 500 metara duže od stare cijevi, ponajviše zbog toga što je sva u jednom komadu (nema onaj mali tunel na ulazu s istarske strane) i što nije paralelna sa starom cijevi.
Naime, udaljenost između dvije cijevi na istarskoj je strani veća nego na riječkoj. Na istarskoj strani je druga cijev tunela Učka udaljena od postojeće za 100 metara dok je na Kvarneru udaljena 25 metara, a u središnjem djelu je najveća udaljenost 50 metara. To znači da se razmak između dvije cijevi smanjuje kako se iz smjera Istre vozite prema izlazu na riječkoj strani.
Dupliranjem tunela Učka, koncesionar Istarskog ipsilona Bina Istra povećao je sigurnost i uskladio tunel Učka s Direktivom EU iz 2004. godine o minimalnim sigurnosnim zahtjevima za tunele u EU. Naime, izgradnja druge cijevi tunela bila je vrlo važna iz sigurnosnih razloga, što je u Europi postalo od izuzetnog značaja nakon stravične nesreće u tunelu Mont Blanc 1999. godine kada je u požaru, koji je izazvao jedan kamion poginula 39 osoba.
Veća sigurnost tunela postignuta je probojem, odnosno izgradnjom tzv. paralelnih galerija, odnosno hodnika iz kojih se može iz jedne cijevi ići u drugu i obrnuto. To u praksi znači da, nedaj Bože, dođe do velikog požara, ta se cijev zatvara, a vozila ili samo putnici se kroz te poprečne prolaze onda usmjeravaju u drugu cijev, koja onda postane dvosmjerna.
U tunelu Učka sada je 24 takvih paralelnih galerija - 12 pješačkih prolaza, 7 za interventna i pet za ostala vozila.
Iz tunela se dnevno izvozilo 1600 kubičnih metara materijala
Od direktora Bina-Istre upravljanje i održavanje Christiana Santaleze, s kojim smo razgovarali nekoliko tjedana prije svečanosti otvaranja, doznali smo da se za izgradnju tunela koristila najsuvremenija tehnologija u tunelogradnji, da je tijekom radova izvršeno preko dvije tisuće miniranja, te da se prosječno svakog dana probijalo pet do deset metara sa svake strane tunela, ukupno do 26 metara dnevno. Iz tunela se dnevno izvozilo do 1600 kubičnih metara materijala.
Dio materijala se koristio za odmorište koje se izgradilo na kvarnerskoj strani. To će biti odmorište s najljepšim pogledom u Hrvatskoj, slažu se svi koji su se ovih dana vozili tom dionicom. Ako se nakon izlaska iz tunela zaustavite i izađete iz automobila pred vama će biti prekrasan pogled na Rijeku, Kvarnerski zaljev i kvarnerske otoke. Odmorište na izlazu iz tunela prema Rijeci sigurno će postati jedna od najpopularnijih lokacija u Hrvatskoj za selfie.
Inače, izgradnja druge cijevi tunela Učka bila je najveća infrastrukturna cestovna investicija u Hrvatskoj ove godine, a o njegovom značaju pokazuje podatak da njime tijekom ljetne sezone prolazi čak 30 posto turističkog prometa u Hrvatskoj.
Autocesta do Matulja
Paralelno s radovima na tunelu Učka, Bina Istra je zatvorila financijsku konstrukciju i započela s radovima na dionici autoceste od 10 kilometara koja će spojiti Učku i Matulje. Ova dionica, zajedno s dupliranjem mosta Mirna i vijadukta Limska draga, dodatno će poboljšati prometnu povezanost Istre s ostatkom Hrvatske. Planirani završetak radova na ovoj dionici je unutar tri godine, što će omogućiti korisnicima putovanje od Pule do Zagreba za samo dva i pol sata, bez zaustavljanja.
Projekt uključuje brojne ekološke mjere koje su ključne za poboljšanje kvalitete života zajednice uz prometnicu. Zaštita od buke na preko 6 kilometara i zatvoreni sustavi odvodnje osigurat će da utjecaj na okolinu bude minimalan. Također, u suradnji s lokalnim zajednicama, razvijaju se nove pristupne točke koje će olakšati promet i povećati sigurnost za sve sudionike u prometu.