Arman: 'Ovo je opsada Kijeva'; Rossi: 'Dobio sam pohvale iz cijele Hrvatske'
Piše: Ivor Balen
"Mi s jedne strane promoviramo mir, tišinu, luksuz, istarski lifestyle, a s druge strane je opsada Kijeva", kaže Oliver Arman, poznati vinar iz Vižinade, o turističkom helikopteru kojeg od ove sezone ima njegov susjed, također poznati vinar iz Vižinade Luka Rossi.
Rossi je i predsjednik udruge Vinistra, tako da ova priča poprima i dodatnu dimenziju. Tim više što helikopter nije samo njegov projekt, već i projekt Turističke zajednice Istarske županije, pokrenut s ciljem podizanja ovdašnjeg turizma na višu razinu.
Letovi su krenuli u svibnju, a uzor im je jedna od najpoznatijih vinskih regija na svijetu, američka dolina Napa. No nisu se nadali da će naići na žestoku opoziciju.
Arman ističe da je u Agenciji za civilno zrakoplovstvo provjerio legalnost letova i saznao da se projekt temelji na takozvanom izvanaerodromskom slijetanju. Dakle, priča je legalna, ali za njega nije poželjna jer helikopter stvara preveliku buku. To uznemirava, kaže Arman, i njih kao susjede i njihove goste. U neposrednoj blizini, naime, nalaze se brojne kuće za odmor.
"Ispada da vlasnik nekretnine i pilot mogu letjeti gdje i kad žele, a to bi trebale biti samo ad hoc situacije. Pravilnik o izvanaerodromskom slijetanju koristi se za nužne potrebe, a ne komercijalno. Može ga se interpretirati kako tko želi", kaže Arman.
Njemu je neshvatljivo, dodaje, da se bilo tko može ovako nečega domisliti i početi nadlijetati nad glavama, bez ikakvog pravila.
"Kada MORH obavlja vježbe, na svim portalima upozoravaju stanovnike da će biti pojačani preleti, a ovdje nema ništa od toga", kaže Arman.
Zbog helikoptera, ističe, u selima Bajkini i Narduči nije lako boraviti.
"Preleti su vrlo niski i rade piruete, ekshibicije iznad sela. To nikome ne paše. Jednom je fora, drugi put ok, treći put počne ići na živce", kaže Arman.
Iz lokalne Turističke zajednice, kaže, ističu da nemaju ništa s helikopterom, već ga samo promoviraju.
"Ali ako ga promoviraju, onda imaju nešto s njim. Pitali su me hoću li se i ja uključiti i napraviti heliodrom, ali kojeg smisla to ima", kaže Arman.
"Kontaktirao sam nadležne, informirani su načelnik Općine Vižinada, Kabinet Županije i Agencija za kontrolu zračnog prometa. Nakon toga su se letovi jako reducirali", kaže Arman.
Dodaje da ne želi nikome ništa zabranjivati, ako ima ideju za novi biznis, ali...
"S druge strane ja hoću zaštititi svoj biznis koji je miran i u skladu s načinom na koji živim. Projekt nije loš, ali je loša lokacija. U rasponu od 500 metara od helikoptera živi 500 ljudi kojima to redovito smeta", kaže Arman, dodavši da se u jednom razdoblju od oko dva tjedna letjelo i tri-četiri, pa i više puta dnevno.
"Neće se čovjek buniti na jednom tjedno, vrag s tim, ali kad imate četiri-pet-šest-sedam letova dnevno i redovito se okreću doslovno iznad moje kuće, to vam ide na živce", zaključio je Arman.
Luka Rossi nije želio previše komentirati. Kaže da imaju sve dozvole i da su zadovoljni jer su nabavili i bolji helikopter. Što se njega tiče, sve dobro funkcionira i sve je u redu.
"Za helikopter sam dobio pohvale iz cijele Hrvatske. Dok se drugdje po vinarijama ide vlakićem, ovdje se ide helikopterom. Mi gledamo samo to, ovo drugo sitno oko nas, to nas ne zanima", kaže Rossi.
S obzirom da je Arman rekao da je o svemu obavijestio i načelnika Općine Vižinada Marka Ferenca, kontaktirali smo i njega. Ferenac kaže da je razgovarao s Armanom o toj temi, ali neformalno. Niti jednu službenu pritužbu na helikopter, kaže, oni nisu dobili.
"Ja sam bio na predstavljanju projekta jer sam dobio poziv od TZ-a Istarske županije kao inicijatora. Pojavio sam se, upoznao se s projektom i meni je to djelovalo super. Općina u svemu nema ingerencije ni nadležnosti, niti izdajemo suglasnost, kaže Ferenac, dodavši da njemu osobno helikopter ne smeta.
Iz Turističke zajednice Općine Vižinada također su rekli da ih nitko nije zvao, niti se potužio na buku.
Projekt "Helikopter" pokrenula je Turistička zajednica Istarske županije. Njezin direktor Denis Ivošević kaže da ga oni, naravno, i dalje u potpunosti podržavaju.
"Jasno, ako projekt proizvodi i neke frustracije, onda smo vrlo otvoreni da vidimo ako postoji način da se ta problematika na neki način riješi", kaže Ivošević.
Njegovo je mišljenje, međutim, da dva-tri-četiri slijetanja dnevno ne bi trebala predstavljati problem.
"Dapače, to je atrakcija, jer nije masovno kao primjerice u Americi gdje helikopteri slijeću svaki čas. Lete avioni, prolaze automobili, tko je pored autoceste to dobro osjeti. Helikopter je prijevozno sredstvo kao i svako drugo", kaže Ivošević, i još jednom dodaje:
"Ali svi smo dovoljno otvoreni, razumni i pametni. Možemo sjesti i pokušati pronaći najbolju opciju."