Učka kao automobilistička destinacija za sva vremena
Najviša istarska planina Učka već je više od stoljeća poznata i po natjecanjima automobila. Iako je tijekom svoje povijesti doživjela duže pauze i premještanja staze s obje strane njezinih obronaka, legendarna utrka godinama je privlačila mnoge automobilističke zanesenjake i ljubitelje oktanskih sportova.
Dugovječnost i daleku povijest utrka na Učki ponajprije duguje Opatiji, ondašnjem mondenom ljetovalištu tadašnje talijanske države, koja je uz imućnu klijentelu na istočnu istarsku obalu privlačila i impresivan vozni park, čiji su se vlasnici željeli okušati i u brzinskim natjecanjima. Osim brdske utrke najviša je istarska planina proteklog stoljeća još nekoliko značajnih europskih automobilističkih manifestacija, poput relija Nica-Opatija još davne 1902. godine, koji je okupio europsku automobilističku elitu. Na Učki je održan i prvi Croatia Delta Rally 1974.godine, koji se proteklih godina bodovao u najelitnijem svjetskom rally natjecanju WRC-u. Godine 1973. obroncima Učke Prošao je i Yu rally koji je krenuo iz Beograda,a u blizini je prošla etapa najpoznatijeg svjetskog relija Monte Carlo.
Prva brdska auto utrka na Učki održana je još davnog 22. rujna 1929. godine. Bila je to prvo pravo automobilističko natjecanje na našem području, a privuklo je veliku pozornost u cijeloj ondašnjoj Italiji i u inozemstvu. Start utrke bio je u Matuljima, a opasna i krivudava staza s više od 90 zavoja predstavljala je izazov za tadašnje automobilističke asove te je ujedno pokazala da i u ovim krajevima ima odvažnih vozača. Utrka i popratne automobilističke manifestacije tih su dana u Opatiji izazvali pravu sportsku groznicu. Pedesetak prijavljenih natjecatelja, među kojima su najzvučnija imena toga doba bili Fagioli Von Morgen, te brojni talijanski natjecatelji poput Zironde na Derbyju (pobjednik u Cortini d'Ampezzo), Biondettija na Bugattiju (pobjednik u Monzi), Poiluccija, Caniata, Pollonija, Pastorea (Maserati), Morana itd. te inozemni natjecatelji poput Machera i Melcoma pristizali su sa svojim snažnim automobilimaod kojih su mnogi okusili slast pobjede na najpoznatijimsvjetskim stazama.
Ujutro, uoči utrke, mnoštvo se svijeta sjatilo uzduž staze tražeći najbolje mjesto za gledanje, a mnogi su autobusima i vlastitim automobilima krenuli prema cilju koji je bio ispred Planinarskog doma Vojvotkinje od Aoste. Koliku je pozornost privukla utrka svjedoči i činjenica da je na cilju između osam i devet sati prodano 300 kava, kojoj su, kako je pisao ondašnji tisak, cijene rasle s nadmorskom visinom. Red su u utrci provodili vojnici, karabinjeri i policajci. Prema novinskim izvješćima vrlo su dobro funkcionirale telefonske veze, suci su zavoja bili odlični, a pripremljena su bila i tri vozila prve pomoći (Frančići, Veprinac, Učka) koja na sreću nisu morali intervenirati. U 10.20 iz Matulja je krenuo prvi automobil Aurea talijanskom vozačicom Gilda Morelli. Nakon 21 minute, praćena velikim oblakom prašine, vozačica se pojavljuje u posljednjem zavoju pred ciljem i nekoliko sekundi nakon toga, uz pljesak gledatelja završava utrku. Bila je to jedina žena koja je nastupila u utrci. Poslije nje slijede dolasci kategorije sport 1100 ccm, Apollonio iz Trsta na Fiatu, odvjetnik Bonetta-Zotti, također na Fiatu i Milberger na austrijskom Salmsonu. Najvećim pljeskom popraćen je dolazak asova Pastorea i Morandija. Odvjetnik Poilucci iz Trsta, pobjednik Kvarnerskog kupa, prešao je stazu s Alfa Romeom u vremenu 15.09,4, no nakon prolaska ciljem izgubio je kontrolu i okrznuo zid, razbivši pritom i blatobrane. Inženjer Jellouscheg izletio je na hrpu kamenja zbog premještanja balasta u posljednjem zavoju pred ciljem, ali se zahvaljujući svojim vrhunskim sposobnostima uskoro vratio u utrku.
Nakon Drugog svjetskog rata automobilistička se natjecanja na najvišoj istarskoj planini održavaju sredinom pedesetih, kada su zajedno priređivane automobilističke i motociklističke utrke. Svakako treba spomenuti kako cesta preko Učke u to vrijeme nije imala asfaltnu podlogu, pa su se sva natjecanja održala na prašnjavom makadamu.
Novija povijest oktanskih natjecanja na Učki počinje 1990. godine, kada Auto moto društvo Matulji ponovno priređuje brdske auto utrke za prvenstvo bivše Jugoslavije, te kasnije i utrke hrvatskoga prvenstva, koje su se sa kraćim strankama održale do pred nekoliko godina. Učka je svoje posljednje automobilističko natjecanje ugostila prošle godine kada su njezinim obroncima prošli automobilisti u sklopu natjecanja u formuli driver.