pilotkinja Antonija Trupinić

'Vojni piloti ne moraju imati testosteron da bi upravljali avionom'

0
Vojna pilotkinja Antonija Trupinić (Foto: Milivoj Mijošek)
Vojna pilotkinja Antonija Trupinić (Foto: Milivoj Mijošek)

Na pulskom je aerodromu sve spremno za današnji vojni spektakl. Dan otvorenih vrata Zračne luke Pula će uz zaista primamljiv program oduševiti posjetitelje, a široj javnost najvjerojatnije će biti intrigantan program 'Krila Oluje' ili jedan od posljednjih preleta MiG-a u sastavu HRZ-a, ali i mogućnost da se vidi poznati 'Black Hawk' helikopter. Osim toga, ovaj događaj je bio prilika za razgovor s bojnicom Antonijom Trupinić, pilotkinjom helikoptera, inženjerkom aeronautike i instruktoricom letenja. Uz to, ona je i časnica za odnose s javnošću HRZ-a.

Za sebe kaže da je odluku o ulasku u ovaj neobičan, rijedak i relativno rizičan posao donijela tek u srednjoj školi. "Nije to bio, kako se reklo, dječački san, ili djevojački u mojem slučaju. U srednjoj školi sam otkrila da postoji Fakultet prometnih znanosti gdje se školuju vojni piloti što me zapravo i zainteresiralo. Moje ideje su u početku išlo u totalno drugom smjeru. Planirala sam studirati medicinu, ili dramsku akademiju", veli nam Trupinić.

Ipak, kada je saznala za mogućnost vojnog letenja, to je zaokupilo svu njenu pažnju, pa se odlučila time baviti tijekom čitavog života. Na očekivano pitanje o rijetkoj pojavi žena u tom poslu, danas ali pogotovo prije 20-tak godina kada je ona počinjala, naša sugovornica priznaje da je tijekom fakulteta bilo malo neobično, no da nije nikada osjetila drugačiji tretman od strane kolega s kojima se, kaže, vrlo brzo sprijteljila. S druge strane, među civilima je znala osjetiti poneke razlike u odnosu. "Drugačije bi me oslovljavali, s malo više poštovanja, što mi je čak bilo i lijepo", veli nam.

"Volim naglasiti da sam tijekom školovanja, ali i proučavajući psihologiju pilota, shvatila da vojni piloti ne moraju imati testosteron da bi upravljali avionom. Bio muškarac ili žena, avion prepoznaje samo dobru ruku i inteligentan mozak", poručuje Trupinić i dodaje da primjećuju porast u prijavama žena za razliku od prije 20 godina. Tada je, pojašnjava, taj postotak bio 10, a danas je 30 do 40 posto. Uglavnom, nakon prvog, laganog seta pitanja, ubrzo smo krenuli na strateške teme i tehničke specifikacije aviona i helikoptera.

- Koliko vojnih letjelica broji flota HRZ?

Kada je riječ o ukupnom broju zrakoplova Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, takav podatak je klasificiran i nismo ga u mogućnosti komunicirati.

U sastavu Hrvatskog ratnog zrakoplovstva su avioni MIG-21 i višenamjenski borbeni avioni Rafale koji se nalaze u Francuskoj, Pilatus PC-9M (u sklopu kojih je i akrobatska skupina „Krila Oluje“), Zlin 242-L, Air Tractor AT-802  i Canadair CL-415 i helikopteri: Mi-171Sh, UH-60M Black Hawk, Kiowa Warrior OH-58D i Bell-206B Jetranger.

Na Danima otvorenih vrata u Zračnoj luci Pula, na Taktičko-tehničkom zboru Hrvatsko ratno zrakoplovstvo građanima će izložiti te će u letačkom programu sudjelovati sa šest Pilatusa PC-9 na kojima lete piloti akrobatske grupe 'Krila Oluje', avion MiG-21 u niskom preletu i helikoptere UH-60M Black Hawk, Kiowa Warrior OH-58D te Mi-171Sh.

- Koliko ih očekujete u dogledno vrijeme, odnosno koliko je njih naručeno i odakle dolaze, te o kojim se letjelicama radi?

Ako govorimo o višenamjenskom borbenom avionu (VBA) Rafale, dinamiku dolaska je već poznata javnosti: šest aviona dolazi uskoro i to dva dvosjeda i četiri jednosjeda, a planirano je kako će ostatak aviona doći 2025. godine.

Hrvatska je ukupno kupila 12 rabljenih aviona (10 jednosjeda i 2 dvosjeda) iz Francuskih zračnih i svemirskih snaga (službeni naziv je French Air and Space Force – FASF). Uz 12 aviona dolazi i simulator letenja, naš trinaesti Rafale, koji će omogućiti cjelovit spektar obuke i validaciju taktike, zatim zemaljska i ispitna oprema, pričuvni dijelovi i sveobuhvatna potpora ovlaštenih predstavnika tvrtki proizvođača u Francuskoj i Hrvatskoj.

Ako govorimo o višenamjenskim helikopterima UH-60M Black Hawk, njih u floti za sada imamo 4, a upravo je u ožujku ove godine u našoj vojarni 'Lučko' pokraj Zagreba potpisan Ugovor s Vladom Sjedinjenih Američkih Država o nabavi dodatnih 8 helikoptera.

- Koliko će nove letjelice utjecati na obrambenu snagu Hrvatske u sadašnjem geopolitičkom okruženju, te posebno u regiji?

Višenamjenski borbeni avion Rafale jedan je od najmodernijih lovačkih/borbenih aviona danas i svakako će njegov dolazak i uvođenje u operativnu uporabu uz postojeće moderne i sofisticirane helikoptere Black Hawk i dolazak dodatnih 8 helikoptera u Hrvatsko ratno zrakoplovstvo vrlo značajno utjecati na rast borbenih, odnosno, obrambenih sposobnosti kako Hrvatskog ratnog zrakoplovstva tako i ukupno Oružanih snaga Republike Hrvatske.

Osim toga, uvođenjem ovakvih sredstava visoke tehnologije neizravno se otvaraju i mogućnosti razvoja istraživačkih, znanstvenih i industrijskih segmenata društva na svim razinama, od škola, fakulteta do instituta te malih i srednjih poduzetnika. Isto tako, produbljivanjem strateškog partnerstva s Francuskom osigurana je obrambena i šira gospodarsko-industrijska suradnja, kako između dviju država, tako i na razini Europske unije, čime se podupiru usuglašeni napori u očuvanju i razvoju europskih obrambenih industrija.

Uz avione i helikoptere, ali i radare u Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu, opremanje i modernizacija cjelokupnih Oružanih snaga je stalan proces koji doprinosi jačanju ukupnih obrambenih sposobnosti Hrvatske i posljedično utječe na jačanje mira i stabilnosti u regiji. Stvaramo Hrvatsko ratno zrakoplovstvo da se Hrvatsku više nitko ne usudi napasti, odnosno tzv. efekt odvraćanja.

- Koliko je bitno članstvo u NATO-u te koliko nam taj savez pomaže i sudjeluje kada je riječ o vojnim letjelicama?

Članstvo u NATO-u važna je činjenica koja doprinosi ukupnoj stabilnost i sigurnosti Republike Hrvatske. Prilikom nabave nove opreme i naoružanja važno je osigurati da je sva oprema i naoružanje interoperabilna i kompatibilna sa Savezom što je propisano standardizacijskim dokumentima koje pratimo i primjenjujemo kao i sve druge zemlje članice. Pojednostavljeno govoreći naši avioni, helikopteri i radari (pa tako i tenkovi, brodovi i sl.) svih zemalja članica mogu „komunicirati“, razmjenjivati podatke i povećavati ukupne sposobnosti (sinergija) cjelokupnog Saveza.

- Koje su tehničke značajke helikoptera Black Hawka? Što sve ima, što sve može?

- UH-60M je zadnja i najmodernija inačica helikoptera Black Hawk, samim time njegove borbene sposobnosti su na vrlo visokom nivou, a njegove taktičko-tehničke značajke su javno dostupne. Radi se o dvomotornom višenamjenskom transportnom helikopteru koji se aktivno koristi i u Oružanim snagama SAD-a kao i u 34 druge zemlje svijeta. U uporabi je više od 4000 ovih helikoptera svih vrsta diljem svijeta. Maksimalna brzina koju postiže je 360 km/h (193 KIAS), dok mu je maksimalna poletna masa 10 tona. Može ponijeti 4082 kg vanjskog tereta. Posadu čini minimalno 2 pilota. U konfiguraciji s instaliranim sjedalima može povesti 11 putnika uz 4 člana posade. U konfiguraciji bez sjedala ograničenje broja putnika je maksimalna poletna masa. Dužina mu je 20 metara, maksimalna visina na repnom djelu je 4,5 metra, a promjer rotora 16,5 metara. Primarna zadaća mu je taktički prijevoz vojnika i opreme, a sposoban je i za druge specijalizirane i usmjerene zadaće kao primjerice potpora u elementarnim nepogodama, medicinski prijevoz te zadaće traganja i spašavanja. Naravno, na njemu se može provoditi i obuka. Hrvatski piloti helikoptera Black Hawk su obučeni u SAD-u u Fort Novosel-u, najvećem i najmodernijem centru Američke kopnene vojske za obuku pilota helikoptera 'Black Hawk'.

- A kada je riječ o avionu Rafale?

- VBA Rafale je jedan od najmodernijih lovačkih/borbenih aviona danas i njegove taktičko-tehničke značajke su, također, javno dostupne. Dužine 15 metara, širine krila 10 metara i visine 5 metara s maksimalnom poletnom masom od 24,5 tona i maksimalnim potiskom od 2 x 7,5 tona može dostići maksimalnu visinu od 50000 stopa, odnosno 15 kilometara. Maksimalna brzina koju dostiže je 1,8 Mach. U odnosu na postojeće borbene avione MiG-21 dolazak Rafale-a je jako veliki iskorak i povećanje borbenih sposobnosti Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, odnosno Oružanih snaga Republike Hrvatske. Obzirom da su na njima do nedavno letjeli i francuski vojni piloti, hrvatski Rafali su u istom standardu opremljenosti i sposobnosti kao i francuski posebno kada je u pitanju samozaštita, korištenje naoružanja i radarske mogućnosti.

- Kakvo je kadrovsko stanje u HRZ?

- Hrvatsko ratno zrakoplovstvo je grana Oružanih snaga Republike Hrvatske i njen ustroj, veličina i popuna definirani su propisanim dokumentima. Imamo dovoljan broj pripadnika Hrvatskog ratnog zrakoplovstva za provođenje sve tri misije Hrvatskog ratnog zrakoplovstva od nadzora i zaštite zračnog prostora Republike Hrvatske, sudjelovanja u združenim i međunarodnim NATO/UN/EU vođenim vojnim operacijama do provedbi operacija pružanja pomoći civilnim institucijama u zemlji. Osposobljenost i profesionalnost pripadnika Hrvatskog ratnog zrakoplovstva za provođenje svih misija i zadaća je potpuno druga priča na koju smo posebno ponosni i volimo isticati jer se naši pripadnici vraćaju s međunarodnih obuka i misija i operacija s pohvalama i posebnim odlikovanjima. Snaga Hrvatskog ratnog zrakoplovstva je upravo u osposobljenosti, stručnosti i profesionalnosti, odnosno kvaliteti kadra, a ne kvantiteti. Broj pilota se, u zadnjih nekoliko godina, također stabilizirao jer su prošla vremena masovnijih odljeva, a broj mladih koji se interesiraju i prijavljuju za poziv vojnog pilota, ali i časnika za navođenje, časnika za održavanje zrakoplova i zrakoplovnog tehničara se znatno i konstantno povećava što sigurno možemo zahvaliti već spomenutom opremanju i modernizaciji novim avionima i helikopterima. Upravo zbog većeg interesa, radimo i kvalitetniju selekciju što dovodi i do većeg optimizma i još kvalitetnijeg radnog okruženja. Naravno, to je sve rezultat dugotrajnog procesa, jer ovo što sada ubiremo smo posijali prije 5 godina, a za isto toliko godina ćemo ubirati plodove onoga što smo danas zasadili. Dakle, sigurno očekujemo eksponencijalni rast kvalitete kadra.

- Što biste poručili našim mladim čitateljima koji bi željeli postati vojni piloti?

Prvo bih im poručila ako je ikada bila prilika postati vojni pilot na borbenom avionu ili višenamjenskom helikopteru, onda je to ova prilika. Sve koji sada upišu Fakultet, za pet godina će ih dočekati cijela eskadrila višenamjenskih borbenih aviona i cijela Eskadrila višenamjenskih helikoptera, dakle idealno radno okruženje za mladog pilota.

Drugo što bih poručila, ali ne i manje bitno, ako razmišljaju o letenju, a govorim iz osobnog iskustva, osjećaju poziv, a pozivu ne možete pobjeći jer je poziv više od zanimanja, u našem slučaju 'iznad' zanimanja. Letenje nije samo posao, letenje je strast.

Natječaj Ministarstva obrane za prijam u kadetsku službu za Fakultet prometnih znanosti – Studij aeronautike – smjer vojni pilot, prijave traju do 5. travnja 2024. godine, a prijaviti se mogu svi koji imaju ili će ove godine do lipnja imati završenu četverogodišnju školu. Osim toga, u tijeku su i prijave za stipendiste - pilote koji traje do 3. svibnja 2024. godine za sve učenike 3. razreda srednjih četverogodišnjih škola, koji će, ako prođu selekcijsko letenje i potpišu Ugovor o stipendiranju, tijekom 4. razreda srednje škole primati stipendiju Ministarstva obrane Republike Hrvatske čime imaju i prednost upisa studija Aeronautike ukoliko redovno završe maturu.

- Koji su medicinski i drugi uvjeti za vojnog pilota?

Kandidati za kadete – vojne pilote kao i za stipendiste – pilote su Pravilnikom o utvrđivanju zdravstvene sposobnosti za vojnu službu (Narodne novine, 2014/44) kategorizirani u kategoriju A zdravstvene sposobnosti (članak 27.) i moraju zadovoljiti sve propisane zdravstvene kriterije. Obuhvat liječničkog pregleda i zdravstveni zahtjevi kategorije A definirani su navedenim Pravilnikom i to u prilogu 1. “Metodologijska uputa za provedbu zdravstvenih pregleda”, u dijelu 3. “Sadržaj, način i obuhvat zdravstvenog pregleda zrakoplovnog osoblja” te u prilogu 6. “Zdravstveni standardi za dužnosti zrakoplovnog osoblja”, dijelu 1. “Zdravstveni zahtjevi kategorije A i B”. Dovoljno je reći da zdravstveni pregled traje dva dana od kojih se prvi dan pregledavaju vid, sluh i psihomotorika kao preduvjet za nastavak pregleda ostalih organskih sustava kao i psihološkog stanja kandidata.

Kandidati za kadete – vojne pilote, osim toga, ne smiju biti stariji od 22 godine, moraju imati državljanstvo Republike Hrvatske, moraju zadovoljiti na provjeri tjelesne spremnosti, kao i sigurnosni kriterij te položiti državnu maturu (matematika razina A, a hrvatski i engleski jezik razina B) kako bi se uspješno upisali na Fakultet prometnih znanosti studij Aeronautike, usmjerenje vojni pilot. Kandidati za stipendiste – pilote moraju zadovoljiti iste kriterije izuzev državne mature, moraju biti učenici 3. razreda srednje četverogodišnje škole i ne smiju biti mlađi od 16 godina (radi psihologijskih ispitivanja).

Svi uvjeti i informacije dostupni su na web stranici vojnipilot.hr gdje se kandidati za kadete kao i stipendiste mogu prijaviti u svega nekoliko koraka s laptopa, tableta, mobitela, bilo kada, ali u propisanom roku javnog natječaja, odnosno poziva.

Osim ovih mjerljivih uvjeta postoji i jedan nemjerljiv, ali nezamjenjiv uvjet, a to je domoljublje. Letenje, a posebno vojno se ne može raditi radi financijske, ekonomske ili statusne refleksije u društvu. Naravno da je to jedna od pozitivnih posljedica, ali poziv vojnog pilota je vrlo dinamičan i zahtjevan do nezamislivih granica koje se zaista ne mogu platiti niti statusom niti novcem, nego isključivo unutarnjom motivacijom, strašću prema letenju i odanošću prema Domovini.

- Kakvo je stanje s vojnom infrastrukturom na pulskom aerodromu?

Vojni dio aerodroma Pula, odnosno vojarna 'Hrvatski branitelji Istre', aktivno se koristi od strane Oružanih snaga Republike Hrvatske i u tom smislu je perspektivna vojna lokacija za sve aktivnosti koje uključuju zračnu domenu za sve naše avione, helikoptere i besposadne zrakoplovne sustave koji se upravo mogu vidjeti i na Danima otvorenih vrata Zračne luke Pula.

- Koja je općenito pozicije Istre i Pule kada je riječ o obrambenom sustavu HRZ?

Kao i sva druga područja Republike Hrvatske uz geografsku specifičnost da se poluotok Istra nalazi u blizini prijateljskih, susjednih i NATO zemalja članica i samim tim je manje podložan nekim drugim utjecajima s jugoistoka, pozicija Istre i Pule je vrlo perspektivna i korištena kako za Oružane snage Republike Hrvatske, tako i za sve ostale članice Saveza čemu vjerojatno građani Istre svakodnevno i svjedoče prilikom preleta kako aviona tako i helikoptera naših Saveznika.

(Razgovarao Marcello Rosanda, snimio Milivoj Mijošek)

Najnovije vijesti

Istarski Forum

Za sudjelovanje u Istarskom Forumu potrebna je prijava ili registracija i izrada profila

Prijava ili Registracija korisničkog računa