jedinstveni projekt će uskoro zaživjeti

Foto Roto garaže kreću 20. veljače, a imat će i fasadu. Saznajemo cijenu

08.02.2024 - 09:15
Foto: Istarski.hr
Foto: Istarski.hr

Ako sve bude bilo u skladu s planovima, pulske rotacijske garaže otvorit će se 20. veljače i tada će krenuti u probni rad. Parkiranje će neko vrijeme biti besplatno, s ciljem da se građani upoznaju sa sistemom. 

A on je, kako saznajemo od Manuela Brumnića iz Pula parkinga, vrlo jednostavan. Mjesto u garaži će se moći unaprijed rezervirati, ili će se kaparirati na licu mjesta. Nakon skeniranja tablice rampa se diže, a naše mjesto spušta u prizemlje. Garaža se može rotirati na obje strane, pa se spušta u smjeru u kojem je bliže do dolje. Da slučajno netko ne bi ostao u automobilu pa otišao gore skupa s njim, brinu se termalne kamere, pojašnjava Brumnić, dodavši da će probni rok trajati negdje do početka ožujka.

Kada dođemo po automobil naše mjesto se spušta. U početku će uz garažu biti djelatnici Pula parkinga, dok se cijeli proces ne uhoda. S obzirom da su garaže opremljene senzorima koji snimaju tablice - s vremenom bi sve trebalo postati automatizirano, uključujući i plaćanje putem aplikacije. Dakle, preko aplikacije se rezervira i plati mjesto koje nas čeka, a senzori nas puštaju unutra kada očitaju tablice.     

 

"Tehnički pregled je zakazan za 19. veljače ali trebalo bi sve biti u redu jer smo već više puta testirali sistem. Očekivali smo da će garaže početi raditi i prije, ali to nije bilo moguće prije svega zbog nedostatka materijala koji se mora čekati, a i zbog vremenskih uvjeta", kaže Brumnić.

Saznajemo i možda najzanimljiviju novost, a to je da će garaže imati svojevrsnu "fasadu", odnosno oplatu. S obzirom da je najveća kritika na njihov račun bila da "ružno izgledaju", to bi trebalo riješiti stvar. Naime, neće to biti bilo kakva oplata.

"Svi kritiziraju kako garaža izgleda, a nikad nije ni bilo predviđeno da tako ostane. Studio Molo Zero iz Pule je projektirao oplatu i ona će izgledati odlično", kaže Brumnić, dodavši da bi oplata trebala biti postavljena nedugo nakon otvaranja garaža, a imat će i noćno osvjetljenje pa bi to mogla postati prava mala atrakcija na rubu centra grada.

Manuel Brumnić

"I za Eiffelov toranj su govorili da je ružan", kaže direktor Pula Parkinga Branislav Bojanić

"Prije 20 dana ih je vidio jedan Amerikanac i kaže nam "good job". Govori da nešto slično već 20 godina koriste nosači aviona. Kaže ovo je fenomenalno. Svi normalni ljudu kažu da je fenomenalno, a osim toga je i 50 posto jeftinije od podzemne garaže. Povrh svega - montažno je i može se premještati", kaže Bojanić. 

Tako dolazimo i do ekonomske računice, jer Pula parking smatra da će investiciju otplatiti već za četiri-pet godina. Cijena sat vremena parkiranja bit će 2 eura. 

"Nema potrage za parkingom jer će se moći rezervirati. Ovo je proizvod hrvatske pameti, kompletna proizvodnja odvija se unutar Hrvatske i EU, a servis u Hrvatskoj. Moguće je na garaže nadograditi punionice za električna vozila i solarne panele. Putem odgovarajućih oplata uklopit će se u okolinu. Na njih se mogu staviti i LED reklamni paneli, čime se dobiva marketinški potencijal i smanjuje rok povrata investicije", kaže Bojanić i poentira:

"Klasična rješenja traže višegodišnji razvoj projekta, a nisu fleksibilna za budući razvoj grada. Stoga je rotacijski parking idealno rješenje jer donosi trenutno olakšanje problema parkiranja", kaže Bojanić i dodaje da su, ponukani iskustvima Pule, interes za ovaj sistem parkinga iskazali Dubrovnik, Split, Rijeka, Beč, Grčka, Španjolska, Italija...

"Najviše su zainteresirani ljudi koji grade stanove. Kažu da im je ovo rješenje za parking za sve stambene objekte", ističe Bojanić. 

Dakle, roto garaže bismo uskoro mogli vidjeti i u stambenim naseljima. Računica je jedostavna - investitor ne mora kupovati zemljište za parking, već mjesta dobiva u zraku.   

Ovo je pilot projekt i ako se pokaže uspješnim, Pula parking bi mogao postavljati nove garaže. Primjerice, na području gdje se sada nalaze prve tri moguće ih je postaviti ukupno 20, što je oko 200 mjesta ili cijela jedna velika garaža. 

"Pula parking ovim rješenjem donosi brzo i inovativno rješenje te pozicionira Grad Pulu kao jednu od najnaprednijih sredina po pitanju rješenja na području prometa i parkiranja u Europi", ističe Bojanić. 

Branislav Bojanić

Ovakve garaže su, inače, izum Stipe Tafre i njegovih suradnika. On sam priznaje da nešto slično već postoji, ali su oni ideju nadopunili.

"Ja sam to vidio u Hong Kongu, iza jednog hotela. Bilo mi je čudno gdje svi ti ljudi parkiraju. Inženjer Ivan Gudelj je uz mene krenuo razrađivati ideju, a pomogao nam je Boris Markoja. Dobili smo i patent Europske unije", kaže Tafra.

Pojašnjava da je ono po čemu je njihova garaža drugačija poseban pogon. Najveći plus je cijena po parkirnom mjestu.

Stipe Tafra

"Evo ga primjer iz Amerike od prije 11 godina. Cijena je bila između 14 i 16.000 dolara za jedno parking mjesto, a mi smo danas na 16 ili 17 tisuća po mjestu. To je duplo jeftinije od podzemne garaže", kaže Tafra.

Ističe da su ga zvali i iz Zagrebačkog hodinga i da ide tamo napraviti prezentaciju. Očito, pulski zeleni divovi uskoro više neće biti zeleni, a niti isključivo pulski. (Ivor Balen)    

Tweet

Posljednje novosti