'Marko Paliaga puno zuji, malo meda daje!'
I ove godine, tradicionalno, rovinjski gradski proračun za 2024. godinu podržali su IDS i HDZ.
Rovinjski SDP priopćio je da je Klub vijećnika SDP-a bio protiv proračuna te u priopćenju, kojeg prenosimo u cijelosti, obrazložio zbog čega.
"Da bi pojasnio svoje stavove, SDP je rastavio gradonačelnikov 45-milijunski proračun na proste faktore i pokazao kako „razvojni“ dio postoji samo na papiru, dok gradski novac jede inflacija.
Naoko kvalitetnu gradsku upravu i gradonačelnika šampiona turizma grada Rovinja, brojke međutim svrstavaju u sivilo nekvalitetne gradske uprave. Iako marketinška galama plaćena javnim novcem propagira drugačije, jednostavna analiza gradskog proračuna zadnjih 6 godina je neumoljiva.
Sve te godine gradonačelnik Rovinja predlaže, a Gradsko vijeće pod apsolutnom kontrolom IDS-a usvaja proračune grada. Svake godine se najavljuju novi projekti za dobrobit građana, razbacuje milijunima eura, drži visoke poreze, itd. Sljedeće godine isto se ponavlja, kao pokvarena ploča, ali stvarnost nam govori drukčije.
Pogledajmo pojednostavljeni prikaz podataka preuzetih sa službenih stranica Grada Rovinja (https://www.rovinj-rovigno.hr):
Godina 2018. - Gradonačelnik Rovinja Marko Paliaga planira rashode u proračunu od 22,9 milijuna eura. Na kraju te godine rashodi su samo 17,1 milijun, dok su prihodi 19,6 milijuna eura. Planirani projekti nisu provedeni, a najdraža izlika su neriješeni imovinsko-pravni odnosi. Višak sredstava od 2,5 milijuna eura pribraja se viškovima iz prethodnih godina od 8,2 milijuna eura, te se ukupno 10,2 milijuna eura neutrošenih sredstava prenosi u slijedeću godinu.
Godina 2019. – Planirani rashodi u proračunu su 26,4 milijuna eura. Na kraju te godine rashodi su samo 19,8 milijuna eura, dok su prihodi 20,6 milijuna eura. Ponovo nisu ušli u realizaciju planirani kapitalni projekti, a najdraža izlika ostaju „neriješeni imovinsko-pravni odnosi“. Neutrošena sredstva dodaju se onima iz prošlih godina i sad iznose 10,5 milijuna eura te se prenose u sljedeću godinu.
Godina 2020. - Planirani rashodi u proračunu su 30,4 milijuna eura. Na kraju te godine rashodi su 20,6 milijuna, dok su prihodi pali na 18,8 milijuna eura. Korona je sjela kao kec na 11, te su kapitalni projekti ponovo odgođeni. Međutim, zbog pada prihoda neutrošena sredstva se smanjuju i sad iznose 8,7 milijuna eura te se prenose u sljedeću godinu.
Godina 2021. - Gradonačelnik je 2021. oprezniji i planira rashode u proračunu od 24 milijuna eura. Na kraju te godine rashodi su 20,9 milijuna, dok prihodi skaču na 22,3 milijuna. Opet su projekti odgođeni, izlika je izmišljena i ove godine. Neutrošena sredstva se dodaju onima iz prethodnih godina i sad iznose ukupno 10 milijuna eura i prenose se, naravno, u sljedeću godinu. U toku godine počinje s radom web stranica www.transparentnostrovinj.com.hr na kojoj se mogu pratiti sva plaćanja Grada. Gradonačelnik ne propušta priliku za marketinško hvalisanje o izvrsnosti i transparentnosti financija u gradskoj upravi. Šteta što je po tom izvoru grad ukupno isplatio 15,7 milijuna eura, a ne 20,9 milijuna, kao što piše u financijskim dokumentima Grada za tu godinu. Da li to znači da 25 posto svih plaćanja nije transparentno?
Godina 2022. - Gradonačelnik planira rashode u proračunu na 26,5 milijuna eura. Na kraju te godine rashodi su 23,3 milijuna, dok prihodi skaču na 28,2 milijuna eura. Www.transparentnostrovinj.com.hr kaže da su plaćanja 17,1 milijun eura, opet je 25 posto iznosa ostalo netransparentno. Ovaj put kapitalni projekti opako kasne i ima ih puno, izlike su uvijek iste, samo je možda zamijenjen red riječi. Neutrošena sredstva od 4,9 milijuna Eura se dodaju onima iz prethodnih godina i sad ukupno iznose 14,8 milijuna eura i prenose se naravno u sljedeću godinu.
Godina 2023. - Gradonačelnik planira rashode u proračunu na čak 35,4 milijuna eura i provedbu projekta popločavanje trga, kojeg najavljuje godinama. Iako je kraj godine, Grad ne objavljuje projekciju prihoda i rashoda. Prihodi su u budžetu planirani na 26,4 milijuna eura, što će se izvjesno i ostvariti zbog inflacije i dobre turističke sezone. Rashodi se mogu prilično točno procijeniti iz podataka na stranicama www.transparentnostrovinj.com.hr na kojima s 21. studenim stoji da je Grad isplatio ukupno 15,8 milijuna eura u 2023. godini. Čak i ako dodamo procjenu za prosinac na temelju dosadašnjih troškova, plus standardni netransparentni dio od 25 posto, rashodi neće biti veći od 22 milijuna eura. Neutrošena sredstva koja će se prenijeti u 2024. godinu rastu na nevjerojatnih 19,2 milijuna eura.
Godina 2024. - U prijedlogu proračuna gradonačelnik planira prihode od 29,5 milijuna i rashode od čak 45 milijuna eura. Razlog takvog povećanja rashoda navodi se u provedbi kapitalnih projekta kao što su rekonstrukcija i dogradanja osnovne škole Jurja Dobrile, popločavanje glavnog trga, izgradnja novog autobusnog kolodvora, vrtića Mondelaco, centra za mlade... Zvuči poznato?
U zadnjih 6 godina, od 2018. do 2023. godine Grad Rovinj godišnje potroši prosječno oko 20 milijuna eura, a sada bismo trebali očekivati da će znati i moći potrošiti 45 milijuna eura u jednoj godini. U istih tih 6 godina svake je godine uspio potrošiti od 15% do 40% manje nego što je planirao. Naivni promatrač bi mogao zaključiti da gradska uprava (čitaj pročelnici) s gradonačelnikom na čelu ne zna planirati i još gore, ne uče na greškama koje im se stalno ponavljaju. Isto potvrđuje i gradonačelnik svojom izjavom na današnjoj sjednici Gradskog vijeća kako je proces rekonstrukcije muzeja "započeo konfuzno" ne pružajući jasan odgovor ni o statusu dokumentacije, obimu projekta, investitoru i veličini investicije.
Gotovo pola gradskog proračuna u 2024. godini planirano je za investicije u komunalnu infrastrukturu. Međutim, uvidom u izvještaje o izvršenju tog odjela unazad nekoliko godina vidljivo je da se ne realizira više od jedne trećine samo-zadanog plana. Malo iskusniji promatrači zaključit će da se namjerno obećavaju brda i doline, a na kraju bude ono ''je ča je''.
Novac poreznih obveznika Grada Rovinja koji su sve ove godine punili proračun nije išao u svake godine najavljivane kapitalne projekte jer su uporno odgađani, nego u viškove proračuna koji leže u banci dok im inflacija smanjuje vrijednost. Sad je prilika za smanjenje poreza na plaće građanima jer Gradu taj novac očigledno niti ne treba, odnosno nema potencijala da se iskoristi na opće dobro i razvoj Grada. Prijedlog rovinjskog SDP-a u smjeru smanjenja poreza na dohodak, te olakšanja građanima suočavanja s inflacijom i rastućim životnim troškovima nije naišao na plodno tlo gradske uprave. U međuvremenu, dok smo svjedoci kako IDS-ova pčelica puno zuji, a malo meda daje, fantazirajući o projektima koji će se odgađati jer ih se ne zna pravovremeno provesti, novac građana jede inflacija (ili ???).
A gdje svake godine ide novac iz proračuna, odnosno poreznih obveznika? Kome grad plaća materijal i usluge? Tko usmjerava i kontrolira taj novac?
Odgovore daje www.transparentnostrovinj.com.hr, za period od 1. siječnja do 21. studenog 2023 (90 posto od godišnje isplate)* Više od pola isplata grada Rovinja (54 posto) plaćeno je sljedećim tvrtkama i ustanovama u cjelokupnom ili djelomičnom vlasništvu Grada:
Komunalni servis 1.053.932 eura
Valbruna sport 1.142.656 eura
Rubini 204.565 eura
Odvodnja 199.595 eura
Vrtić Neven 1.878.939 eura
Vrtić Naridola 396.118 eura
Pučko otvoreno učilište 301.400 eura
Povijesni muzej 261.260 eura
Knjižnica 141.198 eura
Grad Rovinj - plaće 1.774.593 eura
Sportska zajednica grada RV 775.883 eura
Ustanova Kuća o Batani 74.183 eura
Udruga kuća o Batani 262.014 eura
Bolnica Martin Horvat 89.278 eura
*Iznosi za 2021. i 2022. su jako slični. Naravno, ovo nisu sva proračunska primanja navedenih poslovnih subjekata, samo ona „transparentna“.
Svim navedenim poslovnim subjektima zajedničko je da su direktori, ravnatelji, predsjednici upravnih ili nadzornih odbora uvijek više ili manje viđeniji članovi iste stranke kao i gradonačelnik Rovinja, IDS-a. Dodajmo još tome plaćanja privatnom lokalnom mediju 41.210 eura da bi se o gradonačelniku i gradskoj upravi govorilo i pisalo u superlativima te ispodprosječna dostignuća u ''našem'' gradu i Istri prikazivala izvrsnima. Na primjer, svakodnevne pohvale unazad 2 godine, u 21. stoljeću, kako je svaka kuća u gradu spojena na kanalizaciju, uvreda je za prosječno obrazovanog čovjeka.
Upravo je to obrazac upravljanja javnim sredstvima koji već 30 godina provodi jedna druga stranka na vlasti u Hrvatskoj, doduše za razliku od IDS-a na desnom političkom spektru. Politički protivnici te stranke s pravom imaju zajednički nazivnik u paroli : ''Ili HDZ ili Hrvatska !''.