Foto HC obnavlja dobre ceste, a ŽUC nema novaca ni za najlošije
Među 18 amandmana koje je saborska zastupnica SDP-a Sanja Radolović podnijela na državni proračun za 2024. godinu je i dva milijuna eura za obnovu ceste Vižinada - Kaštelir. Isti je amandman podnijela i prošle godine, ali ga Vlada nije prihvatila.
Riječ je o županijskoj cesti u nadležnosti Županijske uprave za ceste, ali budući da su sredstva ŽUC-a limitirana, za sanaciju ove, ali i mnogih drugih dotrajalih lokalnih cesta u Istri, mora se tražiti pomoć države.
„Cesta već godinama nije obnavljana, dnevno je koristi veliki broj vozača, što mještana, što turista u sezoni i to je za žitelje općine Vižinada jedini prilaz prema moru. Županijska uprava za ceste ima premala sredstva, koja nisu dovoljna za održavanje svih cesta kojima upravljaju, jer osim županijskih tu je i veliki broj lokalnih cesta. Potrebe su dosta velike, ŽUC-u redovno održavanje pojede jako puno, pa za izvanredno održavanje ostane vrlo malo“, rekao nam je Marko Ferenac (SDP), načelnik Općine Vižinada, s kojim smo razgovarali u sjedištu ove općine koje se nalazi odmah na početku ove ceste, s pogledom na obnovljeni rotor.
„Rotor smo uspjeli napraviti tek nakon deset godina od prve ideje za njegovom izgradnjom. Općina je aplicirala prema Ministarstvu prometa, dobili smo sredstva, tada je to bilo 300.000 kuna, mi smo dodali još 450.000 kn, a najveći dio, 2.100.000 platio je ŽUC“, rekao je Ferenac.
Inače, županijska cesta ŽC 5041, dionica Kaštelir - Vižinada ukupne je dužine 4,40 km, a prema izračunu ŽUC-a, za sanaciju cjelokupne dionice potrebno osigurati oko tri milijuna eura. Budući da ŽUC zbog nedostatnih financijskih sredstava, nije u mogućnosti financirati sanaciju kompletne dionice, u projekcije planova za naredno razdoblje, od 2025. godine nadalje, uvršteno je saniranje prometnice kroz više dionica čije bi se dužine odredile sukladno financijskim planovima ŽUC-a te eventualnim sufinanciranjima od strane lokalne samouprave i/ili drugih institucija koje bi pokazale interes za financijsku pomoć, doznali smo u ŽUC-u, koji podsjećaju da je na ovoj prometnici u 2023. godini uređeno raskrižje u naselju Labinci, u ukupnom iznosu od 360 tisuća eura uz sufinanciranje lokalne samouprave.
„Meni je jasno da ŽUC ne može zadovoljiti svih. Sada su investirali u cestu Karojba – Tićan, koja je bila neusporedivo najgora cesta na tom području i drago mi je da su to uspjeli obnoviti. Cesta Vižinada - Kaštelir nije mogla biti prioritet ispred nje. Problem je što bi ŽUC-u trebalo osigurati veća sredstva, da li kroz državni proračun ili kroz promjenu zakona o naknadama“, rekao je Ferenac.
Naime, godišnji proračun Županijske uprave za ceste Istarske za ovu godinu iznosi 12.673.010,52 eura, od čega planirana sredstva za redovito održavanje iznose 6.729.200,00 eura, a za izvanredno održavanje 3.489.900,00 eura. Dakle, za sanaciju županijskih cesta u Istri ŽUC-u ostaje samo tri i pol milijuna eura.
„Trenutno se obnavlja državna cesta od Ponte Portona do Livada koja nije bila u tako lošem stanju da je obnova bila potrebna. U puno gorem stanju je dio od Livada do Istarskih toplica. Državna tvrtka Hrvatske ceste ima sredstva koja mora potrošiti na ceste pod njihovom ingerencijom, a s druge strane Županijske uprave za ceste nemaju dovoljno sredstava da bi obnovile svoje ceste koje su u puno gorem stanju. Bolje bi bilo da se višak sredstava od Hrvatskih cesta rasporedi ŽUC-ovima“, mišljenja je načelnik Vižinade Marko Ferenac.
Prema sadašnjim zakonima, glavni izvor financiranja ŽUC-a su sredstva koja se uprihoduju iz godišnje naknade za uporabu javnih cesta što se plaća pri registraciji motornih i priključnih vozila i to je jedini siguran prihod ŽUC-a.
„Moramo napomenuti da se iznos navedene naknade po vozilu nije povećavao od 2003. godine dok su se u istom periodu indeksi potrošačkih cijena povećali za 61%. Prihod od navedene naknade, u 2023. godini, planira se u iznosu od 10.605.300,00 eura. Od tih sredstava, značajan dio od 7,9% sredstava, izdvaja se kao pomoć Gradu Puli (2%) te Gradu Pazinu (5,9 %), sve temeljem Odluke o cestama na području velikih gradova koje prestaju biti razvrstane u javne ceste (gradovi s više od 35.000 stanovnika i/ili gradovi središta Županija), za održavanje prometnica koje su ti gradovi preuzeli na svom području.
Od preostalih sredstava potrebno je podmiriti troškove rada stanica za tehnički pregled koje provode naplatu 'cestarine', povrat sredstava za neiskorištene 'cestarine' (za odjavljena vozila), podmiriti sve preostale usluge, troškove poslovanja ŽUC-a te izvanredno i redovno održavanje 1.237,511 km županijskih i lokalnih prometnica“, rekli su nam u ŽUC-u.
Treba li ŽUC-ove pripojiti Hrvatskim cestama?
Ostali izvori financiranja mogu biti iz državnog proračuna, iz županijskog proračuna te proračuna lokalne samouprave, ali oni se doznačuju namjenski i za vrlo određene projekte, za čije se izvođenje traži i učešće ŽUC-a te nisu sredstva na koje bi ŽUC mogao trajno računati.
S druge strane, Hrvatske ceste financiraju se od trošarina koje su ugrađene u cijenu goriva i koje vlasnici vozila plaćaju kod svakog 'tankanja' goriva, što je puno veći prihod od naknada po vozilu, koje se plaćaju samo jednom godišnje.
Možda doista treba početi razmišljati o drugačijoj raspodjeli sredstava između Hrvatskih cesta i ŽUC-ova ili ŽUC-ove jednostavno pripojiti Hrvatskim cestama i onda zajedničkim sredstvima obnavljati najpotrebitije ceste, jer ovakva decentralizacija na papiru bez financijske decentralizacije jasno je da ne funkcionira. (Tekst i foto: Nenad Čakić)