Mit o istarskoj toleranciji srušili planovi o gradnji džamija
Izgradnja islamskog centra u Poreču postala je vrući krumpir u rukama tamošnje gradske vlasti. Žitelji Stancije Vergotini, gdje porečki muslimani žele izgraditi građevinu za svoje vjerske potrebe, potpisuju peticiju protiv gradnje islamskog kulturnog centra u njihovom dvorištu. Porečki gradonačelnik Edi Štifanić u izjavi za Glas Isre demantira da je Grad odobrio ikakvu gradnju na području Stancije Vergotini, a o toj je temi raspravljao i lokalni ogranak IDS-a.
Nešto sjevernije, u Umagu, projekt islamskog centra već je u fazi ishodovanja lokacijske dozvole, a izgradit će se nedaleko super marketa Plodine. No, i tamo je prije deset godina bilo otpora stanovništva.
Slična priča događala se i u Labinu prije 15-ak godina, kada se lokalno stanovništvo također pobunilo protiv, kako se tada govorilo „džamije“, iako je bila riječ o sasvim drugačijem vjerskom objektu, tzv. mesdžidu.
Islamska zajednica tada je u Vinežu kraj Labina od jednog domaćeg vlasnika otkupila kuću u koju se uselio labinski imam i u kojoj se danas odvijaju vjerski obredi labinskih muslimana. Kuća izvana izgleda kao i svaka druga, tako da su priče o minaretu koji će stršiti među obiteljskim kućama u Vinežu na kraju ispale obična pretjerivanja istrijanskih nacionalista.
Tako će vjerojatno biti i s islamskim centrima u Umagu i Poreču. Uvjeren sam da će to biti građevine, koje arhitekturom neće previše odskakati od drugih građevina u tim naseljima, neće imati razglas za jutarnju molitvu, kao ni minarete.
No, više od toga zabrinjava stupanj netolerancije koji Istrani pokazuju prema svojim sugrađanima muslimanske vjeroispovijesti. Mit o istarskoj multikulturalnosti i nacionalnoj i vjerskoj snošljivosti zapravo postoji samo u političkim parolama. Kada tu toleranciju treba pokazati u praksi, onda dolazi do bolnog otriježnjenja jer shvatimo da su i Istrijani samo ljudi od krvi i mesa, sa svim svojim predrasudama, strahovima i netrpeljivostima. Nažalost, Istrani su prema Bošnjacima, Albancima i drugim muslimanima tolerantni samo kada im trebaju kao građevinski radnici i uspješni obrtnici koji lokalnoj zajednici plaćaju veliki poreze, a lokalnim političarima daju glasove na izborima. (Nenad Čakić)