Foto Munje i desetominutni pljusak popratili Toscu u Areni
Sijevanje munja, koje se u prvom činu na trenutke podudaralo s dramaturgijom, izvedbu Tosce u pulskoj Areni 26. srpnja navečer učinilo je upravo veličanstvenom. Kiša koja je pala srednom drugog čina gradila je dramsku napetost ali i nakratko je prekinula operu, no publika se u velikom broju vratila u Arenu nakon kratkotrajnog pljuska.
Iako su organizatori prije dva dana računali s mogućnošću odgode zbog nestabilnih vremenskih prilika, Tosca je ipak izvedena, a nebo nad Pulom upotpunilo je scenografiju, dapače ojačalo ju posebnim svjetlosnim efektima, kasnije i kišom zbog koje je učinjena polusatna pauza u izvedbi.
Sjajna je bila u naslovnoj ulozi Maida Hundelig, glasovita njemačka sopranistica, uvijek fascinantna i sugestivna, počasna članica riječke Opere koja oduševljava publiku i kritiku diljem Europe.
Puccinijeva Tosca je u Areni održana u sklopu Pulskog kulturnog ljeta i donijela je nezaboravno iskustvo u kojem je pozornica Arene postala poprištem pravog opernog trilera, jedne od najpoznatijih i najizvođenijih opera u svijetu svih vremena.
Pod dirigentskim vodstvom maestra Simona Krečiča, a u režiji Marina Blaževića, u ovoj izvedbi „Tosce“ publika je imala priliku upiti tri različita načina njezine moguće inscenacije: od opernog historicizma, u kojem vizualnost počiva na ljepoti kazališnog slikarstva i „autentičnim“ kostimima, preko aktualizacije operne priče do operne režije svedene na neophodno: glazbu, dramu, glas, glumu, osobnost izvođača i intenzitet doživljaja.
„Tosca“ je i sinoć u pulskoj Areni bila intenzivna, prepuna snažnih emocija. Gledatelje je zavrtjela u vrtlog u kojem su se preplele političke intrige, ljubomora, izdaja, fatalna požuda, ali i vjera u umjetnost, ljubav i slobodu. Maida Hundeling utjelovila je Floriju Toscu čija je velika ljubav prema revolucionaru, slikaru Cavaradossiju, a u ovoj izvedbi igrao ga je odlični Ivan Momirov, konfrontirana s moralnim uvjerenjima.
Arije kao što su Vissi d'arte, E lucevan le stelle, Te Deum te duet Tosce i Cavaradossija iz 3. čina posve su posebno zvučale među zidinama drevnog amfiteatra, pod otvorenim nebom na kojem su povremene munje naglašavale tenziju između ljubavi i izdaje.
Iako je gledalište do sredine izvedbe bilo puno, najdramatičniji dio opere, koji uključuje i najpoznatiju glazbenu temu, odvijao se u intimnijoj atmosferi, jer je dio ljudi zbog kiše napustio Arenu.
U ulozi Scarpije briljirao je još jedan solist svjetske karijere, nenadmašni, Giorgio Surian, koji se ovom ulogom proslavio na mnogim pozornicama opernog svijeta. Kiša je upravo počela u trenutku kada Scarpia (u tom činu uprizoren kao Ante Pavelić) iznosi "nemoralnu ponudu" Zinki Kunc. U tom se kontekstu dramska napetost gradila paralelno s nadolazećim pljuskom.
U izvedbi sinoćnje Tosce sudjelovao je i Riječki simfonijski orkestar i zbor Opere HNK Ivana pl. Zajca. Na velikom ekranu prikazivani su bili sami pjevači, ali i drugi kadrovi poput onih snimljenih u crkvi San Andrea della Valle.
Kostimografiju Tosce potpisuje Sandra Dekanić, a scenografiju s Alanom Vukelićem supotpisuje Marin Blažević koji je i koautor rasvjete s Daliborom Fugošićem.
Valja podsjetiti i da je ova predstava riječke Opere, izvođena na pozornici Hrvatskog narodnog kazališta Ivana pl. Zajca, uvrštena među najbolje glazbene događaje u svijetu 2019. godine prema izboru uredništva specijaliziranog talijanskog web magazina Operaclick.com. Tako je 2020. godine na popis najboljih dospjela u konkurenciji s više od 400 svjetskih glazbenih događaja, zahvaljujući čemu se našla u društvu s produkcijama doista najboljih i najglasovitijih na svijetu kao što su primjerice milanska La Scala ili newyorška Metropolitan Opera.
Nakon Tosce, Pulsko kulturno ljeto nastavlja se s još tri programa koji će se održati u Malom rimskom kazalištu u Puli: Notebooks of Leonardo da Vinci (15.8.), Most Emira Kulenovića (18.8.) i Opera Amorosa (7.9.). (Foto: Marijana Banko)