Kako je Istra izgledala prije otkrića fotografije
Povodom Noći muzeja 25. siječnja 2013. u Muzejsko - galerijskom prostoru Sv. Srca Arheološkog muzeja Istre otvorena je izložba Pietro Nobile. Istarski motivi početkom 19. stoljeća.
Uz Arheološki muzej Istre u organizaciju izložbe uključeni su: Humanistično društvo Histria iz Kopra, Državni arhiv u Rijeci, Povijesni i pomorski muzej Istre-Museo storico e navale dell’Istriai i IKA – Istarska kulturna agencija-Agenzia culturale istriana.
Izložba je dio projekta Istra iz putnih mapa Pietra Nobilea. Za potrebe izložbe tekstove Marijana Bradanovića prilagodila je Tajana Ujčić, dok je postav osmislio Mauricio Ferlin, a komparativne fotografije izradila Tanja Draškić Savić.
Ovo je iznimna prigoda da se na jednom mjestu vide gotovi svi originali (od ukupno 82) skica koje se danas čuvaju u Državnom arhivu u Rijeci, a na kojima je početkom 19. stoljeća Pietro Nobile laganim potezima olovke zabilježio motive istarskih gradova i naselja: Pula, Rovinj, Vrsar, Poreč, Tarsaka vala, Novigrad, Umag, Piran, Izola, Kopar, Milje, Vodnjan, Bale, Savičenta, Kanfanar i Dvigrad, Kringa, Tinjan, Pazin, Lupoglav, Draguć, Muntić, Motovun, Toplice Sv. Stijepana, Vižinada, krajolik s Grožnjanom i Motovunom, Buje, Kaštel i okolica, Labin, Rabac, Plomin, Lovran, Mošćenice te portret brsečkog kanonika Valčića, zajednički portret premanturskog svećenika i lučkog zdravstvenog povjerenika Nikole Mihovilovića i premanturskog lučkog kapetana Giovannija Rossande i zajednički portret premanturske obitelji Mezulić, kod kojih je vjerojatno boravio.
Na izložbi posjetitelji mogu vidjeti kako je izgledala Istra pred 200 godina, prije otkrića fotografije. Pored originala izložene su fotografija koje predstavljaju isti motiv snimljen pred nekoliko dana i koje zorno pokazuje do kojih je promijene došlo i što je ostalo nepromijenjeno u tom dugom razdoblju.
Osim toga na izložbi je prvi put u Puli nakon 200 godina predstavljen crtež vanjskog plašta amfiteatra u Puli kojega se original čuva u: Archivio di Stato del Cantone Ticino, Bellinzona, Švicarska, a kojega je nacrtao ili sam Nobile ili neki drugi arhitekt pod njegovim nadzorom. Dimenzije nacrta su 0,49 x 5.66 m odnosno u mjerilu 1:66. Osim što predstavlja intrigantan dokument o neprestanoj borbi da se pulski amfiteatar otme zubu vremena, grafike izrađene u tehnici bakrotiska koje su naknadno zalijepljene ispod prikaza Arene (predstavljaju pročelje ulaznih gradskih vrata u Beču Burgtor koja je Nobile projektirao 1824. sugeriraju da bi mogla postojati analogija između pulskog amfiteatra i bečkog Burgtora odnosno da su znamenite bečke građevine kao i druge neoklasicističke građevine diljem svijeta svoju inspiraciju pronašle u Puli.
Izložena je i fotografija drvene makete pulskog amfiteatra koja je bila izložena 1910. na Prvoj pokrajinskoj izložbi u Kopru i na izložbi posvećenoj Jadranu (Adria Ausstellung) 1913. u Beču. Vjerojatno se radi drvenu maketu pulskoga amfiteatra u mjerilu 1:62, koju je Nobile dao izraditi za izložbu radova arhitektonskog odjela Akademije lijepih umjetnosti (Akademie der Bildenden Künste) u Beču koja je održana u travnju 1820. i koju je rado pokazivao uglednicima u Beču, pa i samome caru. Poznato je da se 1910. nalazila u vlasništvu grofice Lischi Franzoia iz Colmirana pokraj Belluna, a tek treba krenuti u potragu za mjestom na kojemu se danas nalazi.