Sjećate se ovog Citroena? Silazio je s proizvodnih traka u Istri!

05.10.2020 - 12:00
Foto: Istragram
Foto: Istragram

Istra je imala uspješnu i razvijenu automobilsku industriju!  Jedan model je zbog uspješne prodaje ostavio poseban trag ne samo na tržištu sa ove strane željezne zavjese. Ovo je priča o koparskom i buzetskom modelu Citroena GS i GA. S brojem od 21.000 proizvedenih (i nešto manje uvezenih) imao je uspješnu auto karijeru.

Za njegovu francusku promociju su neki dijelovi za prvu instalaciju stigli iz Istre, a kasnije je određeni broj izrađen u Istri, prvo Tomos, a zatim Cimos. Model GS, odnosno GA (model GSA se u Jugoslaviji se naziva GA) prodavan je kao domaći proizvod jer je silazio s proizvodnih traka u Kopru i Buzetu.

Svojom modernom, avangardnom tehnologijom i relativno pristupačnom cijenom, srednja klasa mogla si je priuštiti automobil koji pruža komfor i udobnost puno skupljih limuzina. Jer ipak je to vrijeme Fićeka, Zastave 1300, Moskvića, Zaporožeca i Trabanta. On je bio drugačiji.

1971.  – Koparski Tomos je počeo proizvoditi GS zajedno s modelima Spaček i Ami 8.  Bio je to Tomos Citroen GS Club, koji je u svim tehnikama bio identičan originalu. Međutim, iste je godine proizvodnja prekinuta zbog neposredne reorganizacije (stvarala se velika tvrtka Cimos), a Citroen GS ponuđen je samo kao suradničko vozilo.
1974.  – Cimos u Kopru započinje samostalnu proizvodnju automobila Citroen GS.  Iz Cimosove dvorane izlaze dva modela: Cimos Citroen GS Pallas 1.1 i Cimos Citroen GS Pallas. U to vrijeme GS se želio predstaviti kao najprestižniji automobil u svojoj klasi na jugoslavenskom tržištu, pa je i mogao biti malo skuplji od iste konkurencije.
1977.  – Pojavljuje se još jedan jedinstveni model, započela je proizvodnja modela Cimos Citroen G Super 1.3, koji je prepoznatljiv po četiri okrugla prednja svjetla koja nikada nisu ugrađena na francuske modele. Francuzima je to bio hit!
1978. godine  – Još jedan model, koji je opet jedinstven u svojoj ponudi, je Cimos Citroen GSX 1.2. I taj model ima četiri okrugla prednja svjetla.  U ponudi je osnovna verzija Cimosa Citroen GS, kao i Cimos Citroen GS 1220 Club.  Te je godine proizvedeno u Kopru preko 4.000 primjeraka modela GS-a.
1979.  – Uz široku paletu koju čine Cimos Citroen GS (osnovni model), Cimos Citroen GS Break (karavan) , Cimos Citroen GS 1220 Club, Cimos Citroen GS 1220 Break, Cimos Citroen GS Pallas, Cimos Citroen GSX 1.2 i Cimos Citroen G Super 1.3  proizveo rekordan broj modela GS automobila u Cimosu. 
1980.  – Proizvodnja modela GS prekinuta je u Francuskoj, ali Cimos i dalje proizvodi iz preostalih zaliha, tako da je 2.500 automobila s oznakom Cimos Citroen GS napustilo koparske i buzetske hale. Preuređeni model Cimos Citroen GA (u originalnom Citroenu GSA) je još dovršen u manjem broju primjeraka, nešto preko 1000.
1981. godine  – Zajamčene cijene automobila u dogovornoj ekonomiji i inflacija koja je sa 20% u sedamdesetim skočila na skoro 50% u osamdesetim, ne pomažu proizvođačima jer, umjesto da zarađuju na automobilu, oni gube. Cimos zbog toga postupno u dogovoru sa Francuzima zaustavlja proizvodnju automobila.
1985. godine  – Cimos prestaje proizvoditi automobile i usredotočuje se isključivo na proizvodnju komponenata francuskog koncerna.

Iz koparskog i buzetskog Tomosa i Cimosa izašlo je oko 20 000 modela GS i GA. Ne smije se zaboraviti i povlašteni uvoz Citroen vozila koje je za Jugoslavensko tržište imao Tomos, odnosno Cimos (prodaja pošiljki), ali taj je broj daleko manji od proizvedenog.   Tijekom 1970-ih Citroen GS proizveden u Kopru i Buzetu je bio avangarda po dizajnu i ugrađenoj tehnologiji za vrlo konkurentnu cijenu.

Citroen G Super 1.3 je, za razliku od francuskog originala, imao okrugla prednja svjetla. Po tom detalju je taj istarski proizvod bio i ostao zapažen u Parizu i danas je dio classic car povijesti Citroenovih vozila s kraja 20. stoljeća s dubokim tragom. (D.D./Istragram)

Tweet

Posljednje novosti