Bruno Nefat o efikasnoj javnoj upravi i odgovornom upravljanju resursima
![Bruno Nefat na konferenciji za novinare](/app_assets/publications/index/6722/xl_6722_bruno_nefat.jpg)
Efikasna javna uprava i odgovorno upravljanje resursima bila je glavna tema konferencije za medije koju je 24. siječnja održao Brno Nefat u prostorijama Ladonje u Puli. Nefat je u svojim uvodnim riječima napomenuo kako Ladonja od samog početka svog djelovanja zastupa interes građana i gospodarstvenika za racionalnom i efikasnoj javnom upravom, onom koja radi isključivo u korist jasno određenog javnog interesa.
"Postoje brojne analize različitih autora, koje pokazuju da se javna uprava u ovom trenutku, od državne razine do razine lokalne samouprave, nalazi u naizgled nepopravljivoj situaciji. S jedne strane pritisnuta je sve većim brojem zahtjeva i propisa koje mora provoditi, dok je s druge strane potpuno ograničena u proširenju broja radnih mjesta i s tendencijom smanjenja radnih prava", kazao je Nefat..
Prema njegovim riječima negativni rezultati takve situacije su svima vidljivi. Javni službenici, osim rijetkih povlaštenih izuzetaka, zahvaljujući nikakvoj stimulaciji i dodatnoj edukaciji, sustavom pritisaka obavljaju samo onaj dio posla za koji su neposredno zaduženi, dobro pazeći da pretjeranim angažmanom ne izazovu zavist kolega s posla, te nepotrebnu pažnju nadređenih koji bi im mogli dati još više posla za istu plaću, kao i onih institucija koje bi težnju da se nekom pomogne u okviru propisa mogle protumačiti kao pogodovanje ili nešto gore.
Osim toga, građani i gospodarstvenici ne uspijevaju, osim u rijetkim slučajevima, dobiti kvalitetnu, potpunu i pravovremenu informaciju, odnosno odgovor na njihove zahtjeve u prihvatljivom vremenu, kao ni rješenje njihovih realnih potreba. Bitne reforme sustava javne uprave nisu poduzete, nije pokrenut ni početak provedbe financijske i upravne decentralizacije, dok teret javne uprave u javnim proračunima nije smanjen. Drugim riječima, građani i poduzetnici uz veća izdvajanja dobivaju istu ili slabiju uslugu.
S druge strane, čak i u aktualno nepovoljnim ekonomskim prilikama, javne uprave vrlo slabo ili nedovoljno vode brigu o evidenciji vlastitih resursa i imovine, te podatke ne objavljuju na svima dostupnima javnim medijima ili objavljuju samo dio podataka, mišljenja je Nefat. Javne uprave također, ne ispituju u dovoljnoj mjeri interes građana i poduzetnika ili je sustav analize potreba nedorečen, a priprema za zadovoljenje tih potreba loša i nedostatna.
Kao neke od primjera koji podupiru ove tvrdnje Nefat navodi:
Plinara d.o.o. Pula morala se, zbog nebrige oko evidencije postojeće mreže, zadužiti za dodatnih 23 milijuna kuna kako bi mogla nastaviti s projektom plinofikacije južne Istre.
Potpuno nova škola Veli Vrh ima dvostruko veće troškove energije od prosjeka ostalih osnovnih škola u Puli, zbog nebrige u fazi projektiranja i izvedbe zgrada.
Projekt „Brijuni Rivijera“ nalazi se pred kolapsom zbog višegodišnje nebrige oko razrješenja imovinsko-pravnih odnosa države i jedinica lokalne samouprave.
Dogradnja rovinjske gimnazije nije dovršena zbog neracionalnog projekta i nepredviđeno velikog porasta troškova izgradnje.
Sredstva koja građani uplaćuju, kao npr. komunalna naknada, ne troše se u cijelosti namjenski, o čemu svjedoče i nalazi državne revizije.
Kako bi, u nadležnosti lokalne i područne samouprave, smanjili troškove javnih nabavki, osigurali viši stupanje efikasnosti javne uprave i kvalitetan nadzor nad dostupnim resursima Ladonja predlaže:
Sporazumno povezivanje više jedinica lokalne samouprave, a u nekim općim nabavkama i županije, u cilju postizanja povoljnijih uvjeta nabavke i ušteda.
Izbjegavanje svih nabavki, koje se predviđaju u iznosima manjim od 70.000 kn, ako prethodno nije ispitan interes za zajedničkom javnom nabavkom.
Obvezujuću javnu objavu svih elemenata za javne nabavke (vještačkih procjena, troškovnika, itd.), i to javno i bez posebnog upita.
Obavljanje pojedinih poslova jedinica lokalne samouprave i županije za koje postoji zakonska obaveza, a ograničena su financijska sredstva i broj zaposlenika, temeljem ugovora više strana dati onom subjektu koji je najbolje opremljen ili može za manji iznos obaviti isti posao.
Obavezno sporazumno povezivanje i međusobno informiranje jedinica lokalne samouprave i županije pri kandidaturi za vanjsko financiranje razvojnih projekata, naročito kada se projekti mogu grupirati radi zadovoljenja javnog interesa većeg područja u više jedinica lokalne samouprave.
Uvođenje projektnih timova u lokalnoj samoupravi i županiji, s jasnim ciljevima i rokovima provedbe, kao i posljedicama eventualnog neprovođenja projekata, ali uz dodatnu stimulaciju i edukaciju odgovornih voditelja.
Primjenu suvremenih načela i metoda kontrole resursa kroz geografske informacijske sustave, dostupne i bez posebnih upita svim mogućim korisnicima.
"Ladonja već godinama zagovara sustav odgovornosti za sve osobe koje obnašaju rukovodeće poslove i koji upravljaju javnim dobrom i novcem", kazao je Nefat te nastavio : "Kad bi takve osobe kojim slučajem dobili posao u bilo kojem privatnom poduzeću s takvim rezultatima davno bi već dobili otkaze. U Ladonji su svjesni činjenice da će opet biti napadnuti od strane IDS-a kako probleme u zajednici koriste za vlastitu promociju.
"Mi takve objede možemo podnijeti, no pitanje je kako će oni podnijeti da im građani kucaju na vrata i pitaju ih što su radili sve ove godine", zaključio je Nefat dodavši kako je predao svoju kandidaturu na predizborima Ladonje za župana, kojoj je pristupio upravo zato da bi i dalje promovirao one vrijednosti koje Ladonja stalno ističe: odgovornost izvršitelja, transparentno trošenje javnog novca i dvosmjernu komunikaciju sa zajednicom u kojoj živimo.