Foto Oni su Đanijeva djeca: Pretvorili su Buzet u svjetsku destinaciju automobilizma
Ona je najteža off road utrka na svijetu i odvija se u njemu, gradu tartufa Buzetu. Zašto u Buzetu? Opet Buzet. Buzet brdska utrka. Buzet enduro utrka. Buzet susret oldtimer classic vozila. Sada i najskuplja terenska vozila koja voze vrhunski vozači iz Italije, Francuske, Njemačke, Portugala, Izraela, Estonije. Naziv utrke je Wild Boar Valley Challenge, organizator je buzetska udruga jako originalnog naziva „Kamo oko vidi“, direktor natjecanja je Gordan Krota, koji je i osnivač te manifestacije. (wild boar = divlji vepar; jer se veći dio utrke vozi u tzv. dolini veprova kod Buzeta.)
Vozila koja se natječu (što vidite u foto prilogu istragrama) koštaju od 50 do 100 tisuća Eura i opslužuju ih posebni mehaničari a cijela posada čini od tri do čak sedam osoba. Natjecanje traje šest dana do 26. listopada. Podijeljeni su u dvije skupine, „Trophy i Challenge“. Voze se dnevne utrke, noćne utrke, kružne utrke i sve na zatvorenim poligonima u blizini Buzeta. Jedna posebno atraktivna lokacija je „Cunjska vala“. Između lokacija poligona, vozila prometuju cestama i brzina im je limitirana ispod 50 km na sat i penalizira se. Drugim riječima punu snagu svojih vozila smiju pokazivati isključivo u ograđenim, zaštićenim i pripremljenim poligonima. Postavili smo si pitanje, zašto u Buzetu?
Dire Straits i val ideja
Evo malo povijesti. Početkom 80-ih godina prošloga stoljeća u Buzet se iz Francuske dobro situiran i bogat vratio Marčelo Brgodac. Kupio je Jeep Laredo i oko sebe okupio družinu ljubitelja terenske vožnje. Vozila su bila raznolika, Villis ratni, Mahindra, Aro, kampanjola AR 55, Fiat 1107, Lada Niva. Kako se moglo. Vozili su se buzeštinom i kao mala djeca jedva čekali da padne snijeg na Ćićariji da se mogu tamo u koloni vozati. Pokušavali su se penjati koji put i uspješno na snježnu Žbevnicu, vrh Ćićarije. Imali su prijatelje u Trstu i pozivali ih da im se pridruže u vožnjama i druženjima. Pa su u Buzetu viđani uređeni za teren Suzuki Samurai, legendarna Toyota FJ 40, Lada Nive ali ne kao lokalne domaće već uređene za trke i ostala atraktivna terenska vozila iz Italije. Te posade su i noćile na buzeštini, pa možemo to ocjeniti i početkom ove vrste turizma u sjevernoj Istri. Tako je bilo 80-ih. I slušali su se Dire Straits.
Devedesete su donijele val ideja o organizaciji natjecanja bodovanjem pa je prvo organizirano natjecanje održano 1994. godine, zvalo se „Buzet 94 4x4“ kojega su osmislili Robert Marušić, Davor Klarić, Boris Pavlović, Valter Nežić i Ljerka Bauman uz pomoć brojnih suradnika i iz Italije, Dario Tiagapietra. Nastupilo je tridesetak posada i glavni poligon je bio Pintorija kod Sv.Ivana. Još su dva slična natjecanja održana kasnije sredinom 90-ih na kojemu su se posebno istaknule zagrebačke posade čak i Policija odjela posebnih namjena koji su pobjeđivali vrhunskim terenskim PUH vozilima. Lokacije atraktivnih vožnji su bile Kotli, Mućan, Mašimova Škuja.
Krajem 90-ih javlja se nova mlada generacija koja je imala što vidjeti prije od starijih i preuzimaju organizaciju off road susreta i natjecanja. Buzetske posade su neko vrijeme i na nacionalnim susretima imale zapažene uspjehe u svim kategorijama od one „rally soft“ do najzahtjevnijih „hard“. Tu se ističu Josip Radović i Gordan Krota, ali i Ivo Brgodac, sin spomenutog Marčela.
U 21. stoljeću odluka da se svojim zvanjem i pozivom bavi mehanikom i popravkom vrhunskih terenskih vozila, Buzećana Gordana Krotu skreće i dovodi u društvo najboljih vozača terenskih vozila na svijetu. On danas ima posebnu radionicu u Buzetu, naselje Selce koja doslovno proizvodi dijelove za „hard off road“ Jeep vozila. Dok pišemo o proizvodnji, moramo podsjetiti da je u Buzetu jedan dio djetinjstva proveo Igor Akrapovič, danas vlasnik svjetskog vrhunskog brenda ispušnih lonaca. Možemo sa ponosom reći buzetski, jer njegov pokojni otac Ivan Akrapovič u poodmakloj životnoj dobi nije više ni „spavao“ u Sloveniji a cijeli svoj radni vijek je proveo u Buzetu.
Đani Šverko, uzor Buzećana
I ako mislite da ćemo sada zatvoriti krug teksta ovom vrhunskom off road manifestacijom koja se upravo vozi buzeštinom, varate se. Sada ćemo od onih 80-ih godina otići još malo unatrag i podsjetiti se na uzora svih Buzećana a to je Đani Šverko. Vozač koji je svojim „Abarthom“ harao Jugoslavijom i Europom i ponosno uvijek isticao da je iz Buzeta, iako je veći dio svojega života proveo u Zagrebu. Svi su buzetski dječaci maštali da budu poput njega i jure pistama. Preminuo je 12.11.2014. u dobi od 73 godine, a u znak sjećanja na njega, iz svih krajeva Hrvatske i šire njegovi fanovi dolaze svojim „fićekima“ u Buzet. Okupljaju se u centru grada svake godine sredinom studenog u rodnoj kući tog proslavljenog buzetskog pilota koji je „zarazio“ buzetske naraštaje oko sebe.
Zvjezdan Nežić iz Buzeta, naselje Selce, susjed spomenutog Gordana Krote ugledni buzetski karoserist i mehaničar je vlasnik jednog rekorda-podviga kojega nitko nikada kasnije nije napravio. Za vrijeme Jugoslavije je krajem tjedna sjeo u svoj „fićo“, prijavio se na poznatu kružnu utrku u Beogradu-Ušće, vozio se tim istim fićekom do Beograda cestom, izvadio motor, stavio onaj za utrke, pobijedio! Izvadio pobjednički motor iz fićeta, vratio onaj „normalni“ i istim fićekom se vozio doma u Buzet! Taj veliki pehar se nalazi na Selcima kod Buzeta.
Dubravko Bošnjaković iz Buzeta je 80-ih godina bio u finalu Land Rover Camel Trophy. On je jedini Buzećan koji je tako daleko otišao u off road međunarodnim ispitima. Taj event se pratio velikom svjetskom medijskom pažnjom. Branko Bašić je višestruki prvak tzv. „nacionalki“ u bivšoj državi prvo Fićo onda Yugo , danas vječni direktor europske buzetske brdske utrke koja se vozi u rujnu. Nezahvalno je nabrajanje jer se uvijek nekog preskoči nenamjerno ali moramo se sjetiti pokojnih Žarka Baumana i Marija Poropata Furta. Veteran Silvano Vivoda je početkom stoljeća vozio buzetske turističke off road ekspedicije po Alpama, danas ponekad vozi i Valter Nežić sin već spomenutog Zvjezdana. Trenutno je najbolji buzetski vozač Vilijam Prodan. Danas „Đanijeva djeca“ organiziraju najveće nacionalne, svjetske i europske auto manifestacije u Buzetu koji je prvo grad oktana a kasnije sve drugo. (miris benzina, dok ne dođe struja), piše Robert Marušić s portala Istragram.