SDP Istre o spajanju vodovoda: 'Zar nam treba još jedan Kaštijun?'

02.10.2019 - 14:15
Danijel Ferić i Vili Bassanese
Danijel Ferić i Vili Bassanese

"U tijeku je projekt prekrajanja vodnouslužnih područja u Republici Hrvatskoj, a prvi nacrt prijedloga stručnih službi Hrvatskih voda na području Istarske županije predviđa 2 vodnouslužna područja. Trenutno, na području Istarske županije postoje 2 tvrtke kao isporučitelji vode, vodovodi u Buzetu i Puli, 1 tvrtka koja je isporučitelj vode i odvodnje, a to je Labin, te ukupno 6 tvrtki  koje su zadužene samo za odvodnju u Umagu, Buzetu, Pazinu, Poreču, Rovinju i Puli. Nadalje u planu prekrajanja su i tvrtka VSI  Butoniga te IVS.", rekao je na konferenciji za novinare umaški gradonačelnik i prvi čovjek istarskog SDP-a Vili Bassanese. Njegovo izlaganje prenosimo u nastavku, a nakon njega, obraćanje njegovog stranačkog kolege Danijela Ferić o istoj tematici.

"Dakle, nacrt prijedloga prekrajanja granica vodnouslužnih područja je prijedlog stručnih službi Hrvatskih voda, a time i Vlade, te predviđa 2 vodnouslužna područja u našoj županiji: Vodovod i odvodnje Pule i Labina, kao jedno samostalno područje, te drugo vodnouslužno područje koje pokriva sadašnji Istarski vodovod Buzet (Umag, Novigrad, Buje, Poreč, Pazin, Buzet). To konkretno znači da se spajaju Pula i Labin, dok Istarski vodovod Buzet ostaje u svojim granicama. To su jedine istinite činjenice.

'Istra može imati čak 6 vodnih područja'

Valja napomenuti kako je temeljni uvjet za uspostavu samostalnog vodouslužno područja 2 milijuna kubika isporučene vode. Sukladno tome, na području Istarske županije postoji mogućnost uspostave čak 6 vodnouslužnih područja i to Umag, Poreč, Rovinj, Pula, Labin i Buzet-Pazin.

Prijedlog 9 IDS-ovih gradonačelnika je da cijela Istarska županija bude jedno vodnouslužno područje, odnosno da se osnuje samo jedna tvrtka. To je njihov legitiman politički stav i ja to zaista razumijem. No u Istri postoji još 1 gradonačelnik i 31 načelnik te preko 200 tisuća ljudi koji su korisnici sadašnjih i budućih usluga vode i odvodnje, stoga je moja obveza građane upoznati s činjenicama, kao i s mogućim posljedicama koje ih očekuju.

Prijedlog IDS-ovih gradonačelnika je u suprotnosti sa strukom i istinom te je riječ isključivo o političkoj odluci kojom se želi centralizacija i koncentracija političkog odlučivanja.

Da pojasnim: zbog čega bi bilo tko, a to je samo jedna osoba u Puli koja ima politički utjecaj u skupštini te jedne tvrtke, trebao odlučivati o cijeni vode i razvoju vodovoda i kanalizacije u Poreču, Raši, Buzetu ili Pazinu? To je školski primjer centralizacije. Po istoj logici trebalo bi ukinuti sve gradove i općine jer im se oduzima ustavna mogućnost da samostalno odlučuju o svom razvoju te se time poništava volja građana i rezultati na izborima.

Svaki Zaključak koji određuje budućnost tvrtke trebao je biti donesen na skupština tih vodovoda i odvodnji te obrazložen sa stručnim podacima i propisanim uvjetima. To se, naravno, nije dogodilo, jer kako bi primjerice gradonačelnik Buzeta, koji je predsjednik skupštine Istarskog vodovoda Buzet, glasao za Odluku da se taj vodovod ugasi i sve pripoji npr. vodovodu u Puli?!

Upravo da bi se izbjegle takve situacije, gradonačelnici IDS-ovih gradova su linijom manjeg otpora donijeli jedan isključivo politički zaključak s prijedlogom, bez ikakvog obrazloženja, o 1 vodnouslužnom području koji je u suprotnosti s prijedlogom struke Hrvatskih voda.

Vodovod u Buzetu ima skoro 90-godišnju tradiciju

Ono što nikako ne mogu razumjeti, a što građani Istre trebaju znati, jest činjenica da su se upravo ti gradonačelnici, uključujući i mene, protivili spajanju i zaklinjali da „nikada nećemo ići pod Pulu“, a upravo zbog 70 milijuna kuna gubitka i problema Butonige te lošeg upravljanja. Čini se da su sve to vrlo brzo zaboravili i do te mjere banalizirali da sve ovo postaje smiješno. Stoga mene, a vjerujemo i istarsku javnost, zanima zašto takva odluka kada struka, brojke i podaci govore suprotno? Javno se zalagati za decentralizaciju, a raditi upravo suprotno, uvodeći nepotrebnu centralizaciju koja će kočiti policentrični razvoj Istre, u najmanju ruku nije korektno. Donijeti prijedlog koji preko noći gasi samostalnost tvrtke poput Istarskog vodovoda Buzet, koja ima gotovo 90 godišnju tradiciju i koja je izgradila sjevernu, zapadnu i središnju Istru, bez ikakve logične i stručne potrebe, je zaista suludo. Štoviše ako znamo da je izvorni prijedlog Hrvatskih voda, a time i Vlade, da područje koje pokriva Istarski vodovod bude i ostane samostalno.

Građani sjeverozapadne i središnje Istre su godinama svoje novce ulagali u Istarski vodovod, a sad bi se taj isti Istarski vodovod trebao preko noći utopiti u prosjek ostalih vodovoda i odvodnji koji su gomilali gubitke.

Upravo zbog svega toga, kao gradonačelnik Umaga, suvlasnika Istarskog vodovoda, te kao član Skupštine Istarskog vodovoda i predsjednik Skupštine trgovačkog društva „6 Maj-odvodnja“ poslao sam samostalno Zaključak Premijeru, a u kojem podržavam prijedlog struke (Hrvatskih voda) da se na području Istarske županije formiraju dva vodnouslužna područja. Time želim sadašnju samostalnost i granice Istarskog vodovoda.  

Informacije radi,  IDS-ovi gradovi i općine neće izgubiti ništa već dobiti, jer ionako imaju većinu u oba vodnouslužna područja. No, želim svim svojim snagama spriječiti da građani sjeverozapadne i središnje Istre plaćaju tuđe dugove za Butonigu. IVS je tvrtka u koju mi građani sa zapadne obale Istre solidarno uplaćujemo za razvoj vodnog sustava središnje Istre i taj novac treba biti utrošen isključivo za razvoj, a ne za pokrivanje dugova i neodgovornog upravljanja bilo koga.

Podsjetio bih da voditi brigu i skrb za cijelu Istru znači ujedno i staviti u drugi plan vlastite političke i osobne ambicije te, kad je to potrebno, glasati protiv političke odluke. Moj je odabir u ovom slučaju zalagati se za dva vodnouslužna područja i štititi Istarski vodovod Buzet.

Razlog zašto Istarski vodovod ima manje cijene i bolju uslugu od ostalih vodovoda možemo pronaći u činjenici da je Istarski vodovod radio kvalitetno. Budite sigurni, cijena vode u Puli ili Labinu, koja je veća u odnosu na druge,  neće se smanjiti u slučaju uspostavljanja jedinstvenog uslužnog područja. Što će se desiti? Cijena vode u Istri bi se izjednačila na način da se cijena podigne svima nama kojima je sada niža. Odlično, već viđeno!

Ja bih, kao primjer dobre prakse, predložio da g. Krulčić i g. Demetlika izjednače cijene otpada i vode u Labinu i Pazinu, jer iskreno ne vidim razloga da građani Pazina plaćaju veću cijenu gospodarenja otpadom nego u Labinu, a građani Labina veću cijenu vode od onih u Pazinu. Za to im ne treba nikakva centralizacija, već samo više razumijevanja posla kojim se bave, rada i odgovornosti.

Na samom kraju, pozivam i molim uvaženog EU zastupnika g. Valtera Flegu, koji je u niz navrata i godinama osobno i javno ponavljao na sastancima Skupštine Istarskog vodovoda da će svim svojim znanjem i političkim utjecajem braniti opstanak samostalnog Istarskog vodovoda Buzet, da sada održi svoju časnu riječ.

Osobno zaista nemam ništa protiv političkih odluka bilo koje stranke, ali zar nismo u niz primjera i situacija naučili da IDS nema kompetentan kadar koji je sposoban nositi se s velikim sustavima? To najbolje pokazuje primjer gospodarenja otpadom. Zar građanima Istre treba još jedan Kaštijun?!", pita se Vili Bassanese i zaključuje obraćanje javnosti.

Ferić: 'Zašto ne kažu građanima Istre koja će biti cijena vode?'

Danijel Ferić u svom priopćenju medijima pod nazivom "'Decentralizacija' na IDS-ov način" poručio je slijedeće: "S obzirom na aktualni projekt stvaranja novih vodouslužnih područja i inicijativu IDSovih gradonačelnika iznesenu bez ikakve suvisle argumentacije i bez uključivanja struke, u interesu građana Istre dužni smo reagirati i iznijeti naš prijedlog o dva uslužna područja.".

Pritom, postavljamo si pitanje:

  1. Zašto IDS zagovara odjednom centralizaciju? Prozivajući druge za centralizaciju, gradeći imidž stranke koja se zalaže za decentralizaciju i policentrični razvoj, IDS se tada poziva na veću efikasnost, a sada, kad i sami zagovaraju centralizaciju to pravdaju racionalizacijom! Licemjerno.
  2. Kad Tulio Demetlika ističe da jedinstveni vodoopskrbni sustav nije pitanje politike već pitanje interesa naših građana, postavljam mu pitanje zašto su tu deklaraciju potpisali upravo sami političari (i to iz jedne stranke), a ne vodogospodarna struka?
  3. Kad Tulio Demetlika i Renato Krulčić zagovaraju istu cijenu vode, zašto ne kažu građanima Istre koja će to cijena vode biti? Istarski vodovod Buzet je daleko napredniji od ostala dva vodovoda, znači li to da će preko 120.000 građana, građana Rovinja, Pazina, Poreča, Umaga, Novigrada, Buja i Buzeta plaćati višu cijenu vode zbog nečijeg lošeg rada i stvorenih 70 milijuna kuna dugova prema Butonigi? Hoće li to Paliaga, Peršurić, Krulčić, Milos, Žulić i Vižintin reći otvoreno u lice svojim sugrađanima?
  4. Hoće li se sutra zalagati za jedinstveni prirez, visinu komunalne naknade, komunalnog doprinosa? Osobno ne bi imao ništa protiv s obzirom da su najviši upravo u Puli, ali to nije ispravan put.
  5. Hoće li provesti savjetodavni referendum i pitati za mišljenje građane kad već ne slušaju struku?
  6. Zašto uvaženi saborski zastupnik Tulio Demetlika javno ne objavi „brojne izrađene studije“ na koje se poziva, a u skladu s transparentnošću koje IDS propagira ili bolje rečeno profanira? Piše li u tim studijama hoće li poskupiti ili pojeftiniti cijena vode građanima Istre? Neka potpisnici Deklaracije budu odvažni i transparentni kao što jesu i neka jasno i glasno kažu na čiju će se štetu umanjiti razlike u cijenama kako sugerira Pazinski gradonačelnik?
  7. Što je s radnicima navedenih vodovoda, kad se već građane i struku nije pitalo za mišljenje, je li se radnike pitalo za mišljenje, da li se pitalo socijalne partnere?
  8. Ovim putem ih javno pozivam da se izjasne da li je stav IDS-a donesen na inicijativu pulskog gradonačelnika i njihovog stranačkog šefa. Građanima Pula je dobro poznat model da se svi problemi rješavaju poskupljenjem usluga, od prireza, vodovoda, kanalizacije, smeća, parkinga itd. Podsjećam ih i na jedan drugi promašeni projekt, projekt ŽCGO Kaštijun, kad je taj isti gradonačelnik građanima obećavao kvalitetniju uslugu i niže cijene, a dobili su 300% skuplju uslugu i izgled ulica nalik na Napulj. Apeliram na njih da ne ponavljaju istu grešku kao s Kaštijunom.

Naposljetku, apeliramo na sve suvlasnika u sva tri vodovoda, da se prihvati mišljenje struke koja predlaže dva uslužna područja, unatoč činjenici što bi u Istri moglo egzistirati čak 6 vodosulužnih područja, a kolege iz IDSa pozivamo da ne odstupaju od svojih decentralističkih načela radi politikantskih interesa pojedinaca.", zaključuje Danijel Ferić, predsjednik Savjeta za financije i državni proračun SDP Hrvatske.

Tweet

Posljednje novosti