Zelena tranzicija pomorskog prijevoza i održivog turizma u Istarskoj županiji
Piše: Istarski.hr
Istarska razvojna agencija organizirala je 3. prosinca panel diskusiju u sklopu projekta IN4BLUE – Social impact INcubators FOR strenghtening the capacity of Adriatic region to support the sustainable industry transformation of the BLUE economy sector s uspješnim istarskim poduzetnicima i predstavnicima javnog sektora u području plave ekonomije. Ukupna vrijednost projekta je 1.390.779,00 EUR, pri čemu 354.600,00 EUR za IDA-u bespovratno sufinancira Europska unija iz Europskog fonda za regionalni razvoj.
Panel diskusija na temu “Zelena tranzicija pomorskog prijevoza i održivog turizma u Istarskoj županiji” održala se u prostorijama poduzetničkog centra Coworking Pula uz moderiranje Ive Tolić Mandić (IRMO – Institut za razvoj i međunarodne odnose), a okupila je sljedeće paneliste: Sean Lisjak (Tehnomont d.d.), Nevenka Čalić (Navela d.o.o.), Maša Mihelić (Nacionalni park Brijuni), Danijel Šestan (Maremonti Istra d.o.o.), Florijan Veneruzzo (Lučka uprava Pula), Filip Šetić (IDA d.o.o.).
Točnije rečeno, fokus panel diskusije je bio na trenutnim izazovima u poslovanju s kojima se suočavaju panelisti i njihove tvrtke te mogućih rješenja problema, a koji mogu ubrzati proces digitalne i zelene tranzicije.
U uvodnom izlaganju dr.sc. Boris Sabatti, direktor Istarske razvojne agencije, istaknuo je kako je IDA u projektu IN4BLUE vodeći partner, a tematsko područje projekta je održivi plavi rast kroz jačanje poduzetničkih vještina i inovativnu suradnju sektora ciljanih dionika u području plave ekonomije. Dodatno je naglasio kako u provedbu projekta IDA namjerava uključiti uspješne istarske tvrtke u navedenim sektorima, koje imaju dodanu vrijednost i doprinose rastu te diverzifikaciji istarskog gospodarstva. Upravo u smjeru poticanja novih investicija u pripremi je tradicionalna, 18. po redu kreditna linija koju IDA realizira s Istarskom županijom i istarskim gradovima u svrhu poticanja razvoja poduzetništva, a koja će započeti s provedbom početkom 2025. godine, zaključio je Sabatti.
Sean Lisjak, član uprave Tehnomont d.d. iz Pule istaknuo je kako je nautički turizam u Istri vrlo razvijen s dugom tradicijom i značajnim doprinosom gospodarskom razvoju, ali s prostorom za daljnje unaprjeđenje u segmentima održivosti i diverzifikacije ponude. U Hrvatskoj proizvodimo brodove za državne institucije poput lučkih uprava, policije i vatrogasnih službi, a za turistički sektor manje izletničke brodove, naglasio je Lisjak.
Nevenka Čalić, članica uprave tvrtke Navela d.o.o. iz Pule istaknula je kako njihova tvrtka uspješno konkurira više od 30 godina na svjetskom tržištu, posebno uključujući tržište Japana i Kine, distribucijom dizelskih brodskih motora i reduktora te inovativnih rješenja za marikulturu. U dosadašnjem radu distribuirano je više od 3.500 brodskih dizel motora i pripadajuće opreme za rekreativno i radno tržište.
Maša Mihelić, voditeljica odjela za pripremu i provedbu projekata u Nacionalnom parku Brijuni naglasila je kako radi povećanja mobilnosti i dostupnosti novih sadržaja je izgrađen novi putnički brod katamaranskog tipa pogonjen diesel električnom propulzijom i prilagođen za osobe sa invaliditetom, a koji povezuje Brijune s kopnom. Dodatno je istaknula kako u narednom razdoblju planiraju obnovu Kupelwieserove vile gdje bi se uredio posjetiteljski centar.
Danijel Šestan, vlasnik turističke agencije Maremonti Istra d.o.o. istaknuo je da osim prodaje turističkih aranžmana fokus njihovog poslovanja je na cikloturizmu u pred i posezoni kroz organizaciju privatnih tura i biciklističkih izleta (bike i e-bike) uz pratnju vlastitih certificiranih vodiča. Posebno je naglasio potrebu poboljšanja razvoja sustava biciklističkih staza na području Istarske županije.
Florijan Veneruzzo, djelatnik Lučke uprave Pula naglasio je da LUP ima za cilj promociju luke Pula, stvaranje nove i upravljanje postojećom infrastrukturom, te osiguravanje pouzdane usluge kako bi se pridonijelo konkurentnosti i stvaranje vrijednosti za lokalnu zajednicu. Lučka uprava također provodi prekogranične EU projekte, a Pula zbog svog geostrateškog položaja, izvrsne prometne povezanosti, brojnih sadržaja i atraktivnosti grada ima sve preduvjete biti polazna putnička luka (home port) za kruzere, a čiji je preduvjet izgradnja terminala u pulskoj luci.
Filip Šetić, stručni savjetnik Istarske razvojne agencije naglašava da je digitalna i zelena tranzicija brodogradnje u Istarskoj županiji na vrlo dobroj razini obzirom da svjedočimo brojnim uspješnim primjerima malih brodograditelja i drugih poduzetnika iz područja plave ekonomije (Marservis, Leidi, Tema, Navela i sl.) koji proizvode inovativne proizvode i konkuriraju na svjetskom tržištima. IDA će i dalje uspješno nastaviti promovirati ulaganja u inovacije i primjere dobre prakse poduzetnika te informirati ih o mogućnostima ulaganja i raspoloživim bespovratnim sredstvima u inovativne tehnologije i uz pomoć EU fondova.