Dečki mi se smiju kad kažem da mi pobjeda protiv supruga više znači od državnih naslova
Piše: Siniša Žulić
Biti će ovo sezona za pamćenje vozača Auto kluba ‘Pula-Rovinj’. Dva naslova državnog prvaka u ekipnoj konkurenciji, u disciplinama Formula Driver i autoslalom, te dva naslova u ukupnim pojedinačnim konkurencijama Nenada Damarije u autoslalomu te Hrvoja Belinića u Formuli Driver jedinstven su rezultat ovog auto kluba otkako se skupljaju bodovi za nacionalna prvenstva. A na čelu sportske sekcije ovog kolektiva je žena. Iva Damarija već 18 godina uspješno brodi automobilističkim pistama, mahom u tehničkim disciplinama - i osvaja naslove. Najtrofejnija je istarska automobilistica, u dosadašnjoj je karijeri stigla do zlatne i dijamantne kacige, a u ovoj je sezoni značajno doprinijela ovim dvjema ekipnim titulama.
- Stvarno, bilo je ovo neočekivano, ali dogodilo se. U Formuli Driver smo već posljednje dvije godine konstantni te posljednjih deset utrka osvajali smo klupski prva mjesta, dok smo se na autoslalomu više borili, iako smo i ove sezone osvojili četiri od pet posljednjih utrka, kaže o klupskim naslovima Iva Damarija.
Posebno je napeto bilo na Grobniku, u posljednjoj utrci Formule Driver, gdje je na kraju Hrvoje Belinić stigao do naslova sa samo bodom prednosti pred prošlogodišnjim prvakom Francom Giacomazzijem. Slavlje Pula-Rovinja ‘podebljao’ je Marin Leš osvojivši treće mjesto u ovoj disciplini.
- U posljednjem natjecanju na Grobniku uvijek se prijavljuje više natjecatelja nego je to uobičajeno, pa je Hrvoje odlučio promijeniti automobil s bratom Domagojem, što nismo smatrali dobrom idejom, iako Renault 5 je brži od njegovog serijskog clija pa je to bila jedina opcija da pokuša stići do naslova. No, nakon treninga pukla mu je poluosovina i mislili smo da je priči kraj, no uspjeli smo to popraviti uz pomoć prijatelja i na kraju slaviti. Moram ovdje pohvaliti i talijanske vozače koji su odvozili maksimalno pošteno te prije svega njegovog najvećeg konkurenta Franca Giacomazzija na odličnom i fer prvenstvu, dodaje Damarija.
Njezin suprug Nenad bio je puno sigurniji u autoslalomu, gdje je uvjerljivo slavio nakon posljednje dvije utrke u Dubrovniku. No i Iva se kući vratila s novim naslovom u ženskoj konkurenciji. Ipak, pobjeda protiv supruga, reći će, više joj znači od samih titula.
- Definitivno, ha ha. Dečki se smiju kada im kažem da ja prvenstveno idem Nenada pobijediti, bez obzira što mi fizičke predispozicije ne dozvoljavaju neke akcije, ali nekako je to najslađe. Dogodi se da se poklopi staza gdje mogu više, prvenstveno tamo gdje se traži više tehniciranja i finoće, za razliku od njega koji je puno agresivniji vozač. Prošle godine je izgubio državni naslov za jedan bod, kojeg sam mu ja uzela. Naravno da mi ga cijelu ovu godinu spominje, ali jednostavno nema puštanja. Što se ženske konkurencije tiče, ove godine se dosta zakompliciralo u autoslalomu jer se pojavila djevojka sa dobrim automobilom koja odlično vozi. Mlada Mađarica Ildiko Hernady me pobijedila na čak tri utrke i bilo je gusto do kraja prvenstva, dodaje Iva.
Njezini počeci u oktanskom sportu sežu još u 2007. godinu kada je odlučila sjesti za volan trkaćeg automobila, a ta će ljubav, ako se nju pita potrajati još dugi niz godina.
- Kao sudac sam gledala djevojke koje nastupaju na auto utrkama i tada sam zahvaljujući Alenki Jurasić, koja je tih godina bila neprikosnovena u tehničkim disciplinama nekako, nekako ugledala taj autobianchi iako nikad nisam pomislila da bih i sama mogla voziti. No onda su se dogodile određene stvari u životu zbog kojih sam pomislila kako bih se mogla okušati. Te 2007. godine nastupila sam na autoslalomu na Preluku i bilo mi je bitno da ne budem među posljednjih dvadeset, s obzirom da je tada nastupalo i više od stotinu natjecatelja. No krenulo je dobro i već u prvoj sezoni stigla do drugog mjesta u ženskoj konkurenciji među desetak natjecateljica, prisjeća se Iva svojih početaka.
Posljednjih sezona natječe se u čak tri discipline, pa je i prvenstveni raspored vrlo zgusnut. No, još je uvijek vjerna tehničkim disciplinama, gdje umješnost upravljanja automobilom još uvijek ima dominaciju pred snagom koju kriju pod svojim haubama.
- Autoslalom mi je na prvom mjestu jer sam s njim krenula. Isto tako u toj disciplini nastupala sam i na međunarodnim natjecanjima i smatram da tu vozač može najviše doći do izražaja. Kronometar je odličan za početnike jer se tu vozi mali krug, iako ove sezone ima nekoliko prebrzih staza. No nekako je ipak najsigurnija, iako nikada ne možeš reći da si potpuno siguran. Formula Driver mi je posebno draga zbog atmosfere koja tamo vlada. Tamo se baš nekako osjećamo kao u nekakvom obiteljskom krugu, a i staze koje se voze su jako dobre.
Automobilizam je osim broja disciplina u posljednjih desetak godina značajno uznapredovao i zbog samih vozila.
- Nekad se sa serijskim automobilom moglo konkurirati za državni naslov, danas možeš doć probat vozit, ali je teško očekivati kako se može postići neki značajniji rezultat. Ti automobili mogli bi slobodno nastupati i na brdskim utrkama. Tako da ljudi sve više ulažu u svoje automobile i posebno ih pripremaju upravo i za tehničke discipline, dodaje Iva.
Njezinu cijelu dosadašnju karijeru obilježio je samo jedan automobil. Iako se ispod njegove šasije ispromijenilo gotovo sve što se da mijenjati zeleni Autobianchi zaštitni je znak ove iskusne pulske automobilistice, no moguće je da se i to promijeni i da se prepoznatljivog ‘zelenka’ zamijeni ford fiestom.
- Već tri godine odlazi u mirovinu, ali ja ga jednostavno nisam htjela pustiti. Još tada mi je Nenad govorio da pripremio neki drugi automobil, no ipak smo u ‘zelenka’ uložili dosta novaca i zato traje i do danas. Sada međutim pripremamo novi automobil i postoji šansa da će doći vrijeme da se ipak od njega oprostim. Ipak šasija tog automobila je rađena za 70 konjskih snaga te kolikogod promijeniš sve dijelove, uvijek ostane neki koji će ‘trpiti’. Primjerice u ovoj smo sezoni promijenili dvadeset poluosovina. Došli smo do toga da kroz tjedan u garaži vježbamo zamjenu poluosovine kako bi što manje vremena izgubili na natjecanju. To je bilo strašno i svi su već znali kako će Damarije u pauzama između utrka promijeniti barem jednu poluosovinu. No, rekla sam Nenadu, kako smo ovu sezonu završili u dobrom tonu da bi možda mogli druge godine još voziti autoslalom. Stoga ne mogu još sa sigurnošću reći da je ‘otplesao’ svoj zadnji ples, kaže Iva Damarija.
Posljednjih godina sve je više žena koje se pokušavaju etablirati u jednom ‘muškom’ sportu, a u ovoj sezoni svoje nastupe na različitim utrkama državnog prvenstva zabilježilo je njih četrdesetak. Svoj veliki doprinos tome dala je i Iva Damarija koja je 2020. godine pokrenula Facebook stranicu ‘Women in motorsport’ upravo s ciljem promocije natjecateljica. Ova svestrana pulska automobilistica već dugi niz godina vodi jedini specijalizirani web portal koji prati isključivo hrvatsku automobilističku scenu racing.hr.
- Voljela bih da je to na još jednoj višoj razini, ali tome onda treba posvetiti znatno više vremena. Nadam se da ću u budućem razdoblju uspjeti u tome.