Više ljudi iz ostatka Hrvatske dolazi u Istru, nego obrnuto. Treba im naplaćivati ulaz

16.09.2024 - 05:02
Više ljudi iz ostatka Hrvatske dolazi u Istru, nego obrnuto. Treba im naplaćivati ulaz

U petak 13-og svečano je puštena u promet druga cijev Tunela Učka. Probijanje i otvaranje druge cijevi nema značaj kakav je imala izgradnja prve cijevi prije 43 godine (također otvorena u rujnu), jer će se putovanje od Istre do Rijeke tek neznatno skratiti. Umjesto 80, sada će ograničenje brzine u tunelu biti 100 na sat, što znači da će se u normalnim uvjetima tih pet i pol kilometara moći proći oko dvije minute brže.

Prava ušteda na vremenu dogodit će se za nešto manje od dvije godine kada bude gotov puni profil autoceste do Matulja. Radovi su u punom jeku, što može vidjeti svatko tko se ovih dana vozi tom cestom, pa ne treba sumnjati da će biti završeni na vrijeme.

 

Nekoliko sati prije svečanosti otvaranja predsjednik IDS-a Dalibor Paus javnosti se obratio s porukom da bi Tunel Učka trebao biti besplatan za sve Istrijane.

„Dobro je i pozdravljamo otvaranje druge cijevi tunela Učka, značajan je to projekt za Istru. No, protiv smo toga da Istrijani i dalje budu kažnjeni i plaćaju 'porez' zbog činjenice da žive u Istri. Ako su Krčki most, Pelješki most i tunel Sveti Ilija besplatni, onda za Istrijane, kojima je to 'de facto' jedina prava veza s ostatkom Hrvatske, mora biti besplatan i tunel Učka. To je jednostavno pravedno“, poručio je predsjednik IDS-a i saborski zastupnik Dalibor Paus.

Građani naravno nisu nasjeli na ovaj jeftini populizam, pa je njegova izjava na društvenim mrežama uglavnom ismijana, ne toliko zbog samog sadržaja koliko zbog tajminga kada je objavljena. Naime, tunelarina se na Učki plaća od prvog dana, još od vremena Jugoslavije kada je tunel izgrađen, pa je bilo kontraproduktivno baš na dan otvorenja druge cijevi ponovo tu temu izvlačiti iz naftalina.

Tim više što će druga cijev tunela za vozače na neki način i biti besplatna, jer će cijena prolaska ostati ista kao i dok je bila samo jedna cijev.

Nije dobra ni Pausova usporedba s Krčkim i Pelješkim mostom, jer žiteljima Krka i Dubrovačko-neretvanske županije ti su mostovi doista jedina veza sa svijetom.

Istrijani, srećom, nisu toliko ovisni o ostatku Hrvatske da im tunel 'život znači'. Onima koji svakodnevno moraju prolaziti tunelom jer, primjerice, rade u Rijeci, troškove prijevoza ionako plaća poslodavac, a isto je i s onima koji zbog posla putuju u Zagreb ili druge gradove Hrvatske.

Dalibor Paus sigurno tunelarinu ne plaća iz svog džepa kada odlazi na sjednice Sabora, a nije ju plaćao ni kada je u Zagreb, Rijeku ili Sinj odlazio kao načelnik Općine Barban.

Nakon što je u Puli izgrađena nova bolnica, a prije toga dva velika shopping centra, multiplex kino, te otvorena poslovnica Medica, ostalo je vrlo malo razloga zašto bi prosječni Istrijan odlazio u Rijeku ili ostatak Hrvatske.

Ako je Paus zabrinut za kućni budžet tzv. običnih ljudi, onda je mogao predložiti da u svim gradovima i općinama u kojima je IDS na vlasti parkiranje bude besplatno. Na nekim lokacijama sat parkiranja skuplji je od jednog prolaska tunelom. Osobno sam protiv toga, ali kada se već igramo populizma, zaigrajmo se do kraja.

Dakle, ako izuzmemo političare i poslovne ljude, kojima ionako netko drugi plaća tunelarinu (ili su dovoljno imućni da im to ne predstavlja veliki trošak), i koji uglavmom imaju ENC pa plaćaju povlaštenu cijenu, vrlo je malo Istrijana koji se svojim osobnim automobilima kroz tunel voze više od dva puta godišnje.

Možda je Paus zabrinut za IDS-ovo najvjernije biračko tijelo – građane Istre porijeklom iz država bivše Jugoslavije. Oni tunel koriste nešto češće od drugih žitelja Istre.

S druge strane, Krčki most, Pelješki most i tunel Sveti Ilija su besplatni za sve, a ne samo za ljude koji žive u njihovoj blizini.

S obzirom na broj kuća i vila koje su ljudi iz ostatka Hrvatske posljednjih godina pokupovali po Istri, koji vole dolaziti u Istru i zimi i ljeti, pa kad tu dodamo i brojne Riječane koji vikendom posjećuju istarske gradove i sela, lako je izračunati da se više vozača iz ostatka zemlje vozi tunelom prema Istri, nego što Istrijani odlaze prema Rijeci i drugim gradovima. Pa zašto im se onda ne bi naplaćivao ulaz u Istru?

Tweet