Društvenim mrežama više se ne vjeruje ni kada šeraju istinu

Stara narodna poslovica da višestruki lažov postiže samo jedno, da mu se ne vjeruje ni kada govori istinu, može se primijeniti i na društvene mreže. Facebookom, Instagramom, X-om i drugim mrežama širi se toliko laži, neistina, fake newsa, teorija zavjera i obmana da je više teško razlučiti što je istina a što fake.
Stoga su mnogi, a među takve spadam i ja, s rezervom primili informacije o trovanju Coca Colinom mineralnom vodom, koja se Facebookom i WhatsAppom počela širiti u ponedjeljak navečer. Zapravo, prva reakcija bila mi je šaljiva: pomislio sam u sebi da se to meni ne može dogoditi jer u kafićima ne pijem mineralnu, a Romerquelle konzumiram samo ako na kilometar udaljenosti nigdje nema Jamnice.
No, i nakon što je potvrđeno nekoliko slučajeva trovanja, još uvijek je teško razlučiti što je u čitavom ovom slučaju laž a što istina. Naime, brzina kojom se u ponedjeljak navečer proširila ova informacija sugerira da je možda ipak riječ o namjernoj diverziji kojom netko želi nanijeti štetu konkretno Coca-Coli ili pak cjelokupnoj zapadnoj civilizaciji, kojoj je ovaj brend uvijek bio svojevrsni simbol, totem kapitalizma zapadnog tipa. Znate onaj vic iz doba Hladnog rata. Došli su Sovjeti na Mjesec i da na simbolički način demonstriraju pobjedu komunističke ideje čitavog su obojali u crveno. Onda su došli Amerikanci i preko toga bijelim slovima napisali 'Coca-Cola'.
U seriji Billions (Milijarde), jednoj od najboljih tv serija ovog stoljeća, kada su zločesti brokeri s Wall Streeta htjeli srušiti dionice jednog proizvođača sokova, privatna tvrtka za 'prljave poslove' i slične gospodarske diverzije našla je deset dobrovoljaca koji su u deset različitih kafića popili sporni sok kontaminiran s nekim 'dodacima', nakon čega im je pozlilo, a sve su 'slučajno' snimili prolaznici i poslali u medije.
Naravno, ne kažem da je tako nešto bilo i u najnovijim slučajevima, ali u današnje doba društvenih mreža i površnog novinarstva, od svake laži i poluistine lako je izazvati paniku među ljudima i nanijeti štetu pojedincima, tvrtkama ili institucijama.