Baldini i Jurcan o zaboravljenom biseru pulske arhitekture
Znate da možda nekad i nije loše čekati red u pošti. Posebno ako je u pitanju glavna pošta Pula. Imate vremena malo proučavati tu zgradu, a pa čak i ako niste neki veliki ljubitelj arhitekture, očarat će vas crveni stubište na samom ulazu. Zavojito, obloženo u crvene pločice. Ali nije to jedini adut te zgrade nastale u doba Italije u prošlom stoljeću. Obratite pozornost na detalje. Glavna pošta Pula je konstruirana od istarskog kamena i obložena izvana mramorom, porfirom i granitom. Kameni okviri prozora su od crno-zelenog mramora, a sokl je od sivog mramora. Prečke na rešetkama i prozorski okviri izrađeni su od aluminija. Glavni ulaz je od ljubičastog i roza porfira, a istaci i vijenci su od zeleno-crnog mramora. Vrata su posebno rađena, kao i svi elementi unutrašnjosti koje je arhitekt osobno projektirao i osmislio. Vrh čitave priče je zavojito stubište čim uđete u poštu, piše Barbara Ban za Hello Istria. Prenosimo dio članka u nastavku.
Danas je zgradi potrebno malo osvježenje, ali i dalje je velika inspiracija za arhitekte. I nije bez vraga upisana u registar zaštićene kulturne baštine 2006. godine, koja je nastala u doba fašističke talijanske vladavine Pulom i Istrom između 1932. i 1935. godine. Glavna pošta Pula jedina je iz tog doba u Puli zajedno s povijesnim kupalištem Stoja.
– Često znam doći u poštu i čekati red. Ne da bih nešto poslao, nego da bih mogao promatrati detalje te arhitekture. Sa sobom imam blok i zapisujem svoje opaske. Toliko sam fasciniram tom zgradom. Naime, to je jedina zgrada u Puli gdje sam inspiriran detaljima i rješenjima te ih primjenjujem u svom radu. To je i jedina zgrada od koje se nešto može naučiti kada govorimo o arhitekturi 20. stoljeća, priča ugledni pulski arhitekt Emil Jurcan. U njoj traži elemente za svoj rad. Uistinu je to posebno remek-djelo arhitekture i dizajna između dva svjetska rata kakvu u Istri, a i šire nećete vidjeti. U sebi spaja monumentalnost i futurizam.
I istarski povjesničar umjetnosti Marino Baldini nije mogao stati s pohvalama toj arhitekturi koju uspoređuje čak s umjetničkom vrijednošću arhitekata Bauhausa, ali i skulptura Dušana Džamonje.
– Džamonjina skulptura slična je toj arhitekturi, posebno stubištu glavne pošte. Svi najveći svjetski majstori slično razmišljaju. To je vrhunska modernistička arhitektura. Može se jedino uspoređivati s Bauhausom i s majstorima racionalizma i minimalizma kao što je Ludwig Mies van der Rohe. Arhitektura radnog fašizma nema nikakve veze s ovim ostvarenjem. To je vrhunsko umjetničko djelo arhitekture onog doba u Istri, Italiji i šire, ističe Baldini, donosi Hello Istria.