Sindikat ne isključuje mogućnost štrajka u Zračnoj luci Pula

0
Zračna luka Pula (foto: Saša MiljevićPIXSELL)
Zračna luka Pula (foto: Saša MiljevićPIXSELL)

„Nakon niza destruktivnih radnji od strane direktorice Zračne luke Pula Nine Vojnić Žagar s ciljem odugovlačenja početka kolektivnih pregovora, pregovori za sklapanje novog kolektivnog ugovora Zračne luke Pula započeli su 3. svibnja, iako su joj inicijativa zajedno sa svim potrebnim punomoćima i odlukama dostavljeni dva mjeseca ranije“, početak je priopćenja Sindikata Istre, Kvarnera i Dalmacije, koje potpisuje njegova predsjednica Marina Cvitić. U nastavku priopćenje donosimo u cijelosti.

„Početne pozicije su nam bile u velikom raskoraku, a tijekom tromjesečnih pregovora došli smo do svega nekoliko spornih članaka, a tiču se materijalnih prava radnika, visine osnovice za obračun plaće i naknade za prijevoz na i s posla.

'Direktorica predlagala 20 posto nižu osnovicu'

S jedne strane direktorica je predlagala da se osnovica od 2.620 kuna, koja je za 20 posto niža u odnosu na raniju osnovicu, primjenjuje od 1. kolovoza 2022. godine, nakon čega će se pregovarati o eventualnom povećanju. Stav oba sindikata bio je da se osnovica od 2.620 kuna primjenjuje do 31. Prosinca 2021. godine,  nakon čega bi se primjenjivala umanjena osnovica za 15 posto sve dok se ne dosegne promet od 250.000 putnika, nakon čega bi se primjenjivala osnovica umanjena za 10 posto do ostvarenja prometa od 500.000 putnika, a ostvarenjem te razine putnika, osnovica bi se vratila na 3.275 kuna, koliko je iznosila prije jednostranog umanjenja.

Što se tiče naknade prijevoza, stav direktorice je da se naknada prijevoza plaća na temelju mjesečne karte Pulaprometa iako ne postoji linija iz okolnih mjesta do Zračne luke Pula, pa ni cjenik koji  bi to pokrivao. S druge strane Sindikati predlažu plaćanje prijevoza u visini od  jedne kune po kilometru udaljenosti mjesta stanovanja od mjesta rada što je najpravednije prema  svima, a Društvu donosi dodatne uštede. Direktorica je jedva čekala odgovor sindikata da nema namjeru dalje popuštati u svojim stavovima, te je odmah obavijestila Sindikate da nije postignut dogovor te da se pregovori prekidaju, obzirom da zahtjevi sindikata predstavljaju prekomjerno opterećenje za Društvo. Ujedno je, što je neviđeno, o svemu odmah obavijestila i javnost putem medija.

'Visina plaće na razini prije deset godina'

Smatramo da su prijedlozi sindikata i više nego realni, a prijedlog direktorice ne jamči nikakvu sigurnost da će se situacija glede plaće radnika promijeniti povećanjem broja putnika. Već sada je vidljivo da se promet povećava ne samo iz tjedna u tjedan, već iz dana u dan. Da je bila aktivnija u traženju novih linija i avio prijevoznika, kao što to rade direktori drugih Zračnih luka, onda bi promet bio još i veći. Međutim, ona na žalost nije kao i drugi direktori Zračnih luka.

Niti jedan direktor Zračne luke nije otkazao kolektivni ugovor, niti jedan direktor nije jednostranom odlukom smanjio plaće, već je to bilo u dogovoru sa socijalnim partnerima, niti jedan direktor nije radnicima smanjio plaću, a da prethodno nije smanjio plaću sebi i svojim suradnicima.

Nina Vojnić Žagar po mnogočemu je drugačija. Njoj je sasvim normalno da u vrijeme kada je radnicima smanjila osnovicu plaće za 20 posto, što u konačnici znači i smanjenje plaće za više od 20 posto, uredno, bez grižnje savjesti  prima neumanjenu neto plaću od skoro 24.000 kuna.  Radnici moraju podnijeti teret krize uzrokovane pandemijom korona virusa, ali ne i ona. I zar takvoj osobi mi možemo vjerovati da će od 1. kolovoza 2022. godine povećati plaću? S visinom plaće vratili smo se gotovo 10 godina unatrag.

Sindikat predlaže povećanje od 6 posto

Prosječna plaća u koju naravno ulazi i plaća direktorice i onih kojima je ona povećala plaću iznosi oko 6.200 kuna, a prema dostupnim podacima 2014. godine prosječna plaća je iznosila 6.777 kuna, a za 2019. godine 7.900 kuna.  Dvije trećine radnika po našoj procjeni ima plaću ispod prosječne plaće Društva i  zato sindikati inzistiraju na tome da se počevši od 1. siječnja 2022. godine osnovna plaća koja se množi pripadajućim koeficijentom poveća sa sadašnji 2.620 kuna na 2.783 kuna, odnosno za 6 posto, povećanjem broja putnika iznad 250.000, putnika za dodatnih 6 posto odnosno na 2.947 kuna, a da se ostvarenjem  prometa od 500.000 putnika plaća vrati na visini plaće iz 2019. godine, odnosno na osnovicu od 3.275,00 kuna

Ovo je stav članova jednog i drugog sindikata, ovo je stav radnika, te je i te kako realan, odnosno postavljen na realnim osnovama. Za vrijeme trajanja postupka mirenja koji se mora provesti u idućih pet dana, provesti ćemo anketu među radnicima, da li su svoje stavove spremni braniti ako bude bilo potrebno i štrajkom.

Da budemo potpuno jasni, nikome ne odgovara štrajk. Svi smo željno čekali da avioni počinju slijetati u Zračnu luku Pula i radujemo se svakom avionu i svakom putniku. Ne želimo raditi financijsku štetu Društvu i ne želimo piliti granu na kojoj sjedimo. Međutim, tražimo da se dugoročno urede materijalna prava radnika, koja će se temeljiti na broju putnika, a ne da sve ovisi o volji direktorice, koja je svoj materijalni status riješila.

Nadamo se da ćemo u postupku mirenja postići kompromis, u protivnom, ako se radnici u anketi izjasne da su voljni za svoja prava boriti se i štrajkom, ako treba, u skoro vrijeme možemo očekivati i štrajk“, stoji na kraju priopćenja Sindikata Istre, Kvarnera i Dalmacije.

Najnovije vijesti

Istarski Forum

Za sudjelovanje u Istarskom Forumu potrebna je prijava ili registracija i izrada profila

Prijava ili Registracija korisničkog računa