david matković

S direktorom motovunskog TZ-a o turizmu i ljubavi prema fotografiji

0
David Matković
David Matković

David Matković direktor je Turističke zajednice Općine Motovun i zaljubljenik u fotografiju. Pejzaži i priroda su mu posebno omiljeni motivi. Kako se u njegovom životu nadopunjuju posao, hobi i specifičnosti Motovuna kao kulturne i turističke meke, pokušali smo saznati u interviewu koji slijedi.

* Pandemija koronavirusa utjecala je na mnoge grane gospodarstva, pogotovo turizam. Što pokazuje turistička statistika u Motovunu?
- Turistička statistika u ovoj godini je zaista iznad svih očekivanja. Od početka godine do danas je na području TZO Motovun ostvareno 100,50% više dolazaka i 74,31% više noćenja nego lani, tako da ćemo u narednih nekoliko dana dosegnuti ukupan prošlogodišnji turistički promet, a vjerujemo kako nam još predstoji dobar dio turističke sezone i da će rezultati na kraju godine biti još bolji. S obzirom na specifičnost prošle godine, svakako je relevantnija usporedba s rekordnom 2019. godinom, pa tako možemo reći kako smo od početka godine ostvarili 84,35% noćenja iz 2019. godine, a gledajući samo razdoblje od 1. srpnja do danas, ostvareno je 92% noćenja u odnosu na isto razdoblje u 2019. godini, što je ostvarenje kojem se nismo mogli nadati ni u najoptimističnijim projekcijama.

* Motovun je specifičan zbog filmskog festivala i jake poljoprivrede, ali je istovremeno i tipičan stari gradić na brdu u istarskom zaleđu koji svoj turistički proizvod ne može temeljiti na moru. Koje su dakle, turističke prednosti Motovuna?
- Motovun je turistički dragulj unutrašnjosti Istre, koji prvenstveno svojom vizualnom atraktivnošću i bogatom kulturno povijesnom baštinom privlači brojne posjetitelje, čiji smo broj u godinama prije epidemije koronavirusa procjenjivali na otprilike 350.000 godišnje. Kada govorimo o bogatstvu kulturno povijesne baštine, dovoljno je reći kako se u starogradskoj jezgri Motovuna nalazi čak 26 zaštićenih spomenika kulture, a najveći utjecaj na današnji izgled Motovuna imala je Mletačka republika koja je Gradom u gori vladala čak 519 godina. 

Motovun Film Festival je u više od 20 godina djelovanja postao jedan od prepoznatljivih simbola našeg gradića, međutim rekao bih kako je Motovun danas puno prepoznatljiviji kao eno - gastro destinacija i to je jedan od glavnih turističkih proizvoda naše destinacije te jedan od glavnih motiva dolaska kroz cijelu godinu. Na našem području imamo vrhunske vinarije, koje redovito osvajaju nagrade na prestižnim domaćim i svjetskim vinskim natjecanjima, a uz to sami vinari i destinacija u cjelini prate trendove u vinskom turizmu te nadopunjuju ponudu u tom segmentu.

 

Potvrda da je Motovun kao destinacija vinskog turizma na pravom putu stigla je krajem 2019. godine kad je Motovun proglašen viceprvakom u izboru za najbolju europsku destinaciju kulturnog turizma u kategoriji Vinski turizam prema izboru Europske mreže kulturnog turizma. Paralelno uz etabliranje Motovuna kao vrhunske vinske destinacije, naši ugostitelji kontinuirano dižu ljestvicu kvalitete, tako da Motovun odlikuje i vrhunska hrana, a najprepoznatljivija namirnica je svakako - tartuf.

'Tartufima iz Motovunske šume nema premca'

Kada govorimo o kvaliteti, onda možemo slobodno reći kako tartufima iz Motovunske šume nema premca, naročito kada je riječ o najskupocjenijem bijelom tartufu (Tuber Magnatum Pico). Trenutno smo u razdoblju sezone crnog ljetnog tartufa (Tuber Aestivum), međutim već za 20-ak dana, 1. rujna započinje sezona bijelog tartufa, što za Motovun predstavlja početak snažne posezone. 

Motovun je kako volimo reći ‘boutique’ destinacija, koja teži kvaliteti i izvrsnosti u svim segmentima. Koncentracija od sedam izvrsnih vinarija na samo 32 četvorna kilometra, čak dva boutique hotela (od kojih je jedan specijalizirani wine & heritage hotel s najvećim i najmodernijim vinskim podrumom u širem okruženju), brojne konobe i restorani, svakako govore u prilog toj tezi. Znatan plasman vina se ostvaruje na području Općine Motovun kroz konobe, restorane i trgovine, što je najbolja i najkraća moguća poveznica poljoprivrede i turizma. Takva koncentracija sadržaja omogućava posjetiteljima Motovuna da sjede na terasi restorana u starogradskoj jezgri koja je svoje obrise u najvećem dijelu poprimila u 13. i 14. stoljeću, uživaju u jelu s bijelim tartufima koji rastu u Motovunskoj šumi (najvećem jedinstvenom staništu bijelog tartufa na svijetu) i piju vrhunsko vino proizvedeno iz grožđa koje dozrijeva na obroncima Motovunštine na koje vam se pruža pogled s terase. U modernom poimanju turizma, storytelling zauzima važno mjesto i ovdje imamo idealnu demonstraciju toga.

* Kako zaštititi stari grad, istovremeno ga učiniti pristupačnim turistima, ali i omogućiti normalan život stanovnicima?
- Općina Motovun ima malo više od tisuću stanovnika, a u samom naselju Motovun živi skoro polovica od tog broja. Imajući na umu da Motovun posjećuje veliki broj dnevnih posjetitelja, da uz to u samoj starogradskoj jezgri imamo boutique hotel, bed & breakfast objekte i brojne apartmane i studio apartmane te da u starogradskoj jezgri imamo najveću koncentraciju konoba i restorana, kao i trgovina, dolazimo do zaključka kako zbilja nije jednostavno uskladiti potrebe svih dionika.

'Stanovnici su na prvom mjestu'

Najveći izazov je naravno receptivna infrastruktura, poglavito parking, a uz to je onda vezana i regulacija prometa. Općina Motovun u suradnji s društvom za komunalne djelatnosti Motovun park d.o.o. koje između ostalog vrši naplatu parkiranja i pruža uslugu linijskog shuttle prijevoza (od podnožja do starogradske jezgre), uspijeva odgovoriti na te izazove, međutim svjesni smo potrebe daljnjeg širenja i optimizacije postojećih parkirališnih površina te su u skladu s time izrađeni novi elaborati koji daju još jasniju sliku organizacije prometa u Motovunu.

Stanovnici su naravno na prvom mjestu, međutim iznimno je važno da se i gosti dobro osjećaju u Motovun te da mu se vraćaju, tako da se na ovaj segment obraća puno pozornosti.

* Predsjednik ste udruge Fotovun i zaljubljenik u fotografiju. Može li fotograf kritički razmišljati i upotrijebiti fotografiju u smislu društvenog komentara, a da to istovremeno bude turistička i promotivna fotografija?
- Početkom 2016. godine smo u Motovunu osnovali Udrugu fotografa Fotovun, čiji sam ponosni osnivač i predsjednik. Smatram kako smo kroz ovih 5 i pol godina puno napravili za promociju fotografije, ali i Motovuna, a potvrda da je zaista tako stigla je u kolovozu 2019. godine kada smo za svoj rad dobili Povelju Općine Motovun. Sadržaji kao što su izložbe, fotografske radionice, naš festival fotografije Motovun PhotoHill i dr. su postali motiv dolaska u Motovun, a kroz ovo razdoblje smo imali priliku ostvariti brojne suradnje te ugostiti brojne fotografe i istomišljenike, koji su se u Motovunu uvijek odlično osjećali i rado mu se vraćaju.

Osim toga, naše članice i članovi dolaze s područja cijele Istre, ali i iz bližeg dijela Slovenije, točnije Kopra. Sve to je jedna jasna poveznica između fotografije i turizma, a još je jasnija ona između turističke i promotivne fotografije s turizmom. Svakodnevno se na društvenim mrežama objavljuje veliki broj fotografija Motovuna, koji na svakom kutku ima tzv. “instagrammable” lokacije. Kroz svoj rad u turističkoj zajednici imam mogućnost kao netko tko se bavi fotografijom kvalitetno iskoristiti taj potencijal i maksimalno koristiti moć fotografije u promociji turističke destinacije, poglavito kroz društvene mreže, koje su lako dostupan i besplatan, no snažan marketinški alat.

'Motovun želimo prikazati onakvim kakvim ga sami posjetitelji vide'

Fotografije koje se koriste u turističkoj promociji su najčešće romantizirani prikaz, odnosno fotograf se trudi prikazati lokaciju u najboljem mogućem svijetlu, u doslovnom i prenesenom značenju. S time se slažem, no izuzetno sam protiv toga da se kroz fotografiju daje lažni prikaz lokacija, što u konačnici rezultira s nezadovoljstvom posjetitelja, koji s lokacije u tom slučaju odlaze razočarani. Činjenica da često u promociji koristimo fotografije koje su snimili sami posjetitelji govori u prilog tome da želimo Motovun prikazati onakvim kakvim ga sami posjetitelji vide i smatram kako je to najbolji put, tako da se slažem s tezom da fotografi mogu kritički razmišljati i fotografiju koristiti u smislu društvenog komentara, a da ona istovremeno može biti turistička i promotivna fotografija.

* Na što ste posebno ponosni u Vašem fotografskom radu?
- Iako sam izlagao na brojnim skupnim izložbama fotografija, od čega su mi osobno najdraže naše godišnje klupske izložbe, u svom fotografskom radu sam najviše ponosan na rad koji imam prilike dijeliti s većim brojem ljudi i to kroz društvene mreže. Volim boraviti u prirodi - hodati, trčati, biciklirati - a uz mene su uvijek fotoaparat ili mobitel s kojima bilježim svoje avanture u obliku foto reportaža, gdje se trudim uz kvalitetne fotografije dati i zanimljive opise lokacije. Ukupno me na facebook-u i instagramu - oba profila pod @davidmatkovicphoto prati 10.000 ljudi i mogu reći kako je doseg mojih objava velik, a najviše me veseli kada mi se ljudi zahvale na preporukama, odnosno kada se na temelju mojih objava odluče posjetiti neku lokaciju. Uz to, najviše volim otkrivati skrivene lokacije i otkrivati ih pratiteljima, a jedna od najzanimljivijih je slap Rakovik kod Cerovlja, koji mi se dugo vremena, do nedavno krio “pred nosom”, a znam kako ga je nakon mojih objava posjetilo puno ljudi.

* Kakvi su planovi Vašeg TZ-a, a što Vaši osobni i poslovni planovi?
- Planovi Turističke zajednice Općine Motovun su svakako daljnje jačanje onih glavnih turističkih proizvoda po kojima je Motovun prepoznatljiv, prije svega eno - gastro ponude. Lani smo s vinarima i ugostiteljima pokrenuli projekt Motovun Wine Experience, u sklopu kojega je već održano dosta događanja koji su od samog početka bili prilagođeni trenutnoj epidemiološkoj situaciji. Najveći dobitak ove priče je velika sinergija koja je postignuta prije svega između vinara, a onda i s ugostiteljima. Uz eno - gastro, treba svakako spomenuti i outdoor ponudu, za koju imamo velike planove i koja će postati još snažniji motiv dolaska u destinaciju.

'Zmajeva staza' i Parenzana

Najveći turistički outdoor adut je Parenzana, koja prolazi podno Motovuna, ali isto tako našu destinaciju posjećuje veliki broj cestovnih biciklista. Uskoro počinjemo s uređenjem novog bike odmorišta u Svetom Bartolu (u neposrednoj blizini Parenzane), a do kraja godine nas očekuje i postavljanje / nadopunjavanje biciklističke signalizacije na naše tri MTB staze.

U toku ove godine smo osmislili i izradili projektnu dokumentaciju za novu kružnu pješačku stazu “Zmajeva staza” u dužini od 14 km, koja povezuje Motovun s Kaldirštinom i predjelom Svetog Bartola. Trenutno nema otvorenih natječaja na koje bi mogli aplicirati uređenje staze, međutim očekujemo kako ćemo s trasiranjem i osnovnim uređenjem staze krenuti već tijekom naredne zime.

Do kraja godine ćemo također u suradnji s partnerima implementirati web aplikaciju koja će na jednom mjestu nuditi digitalni turistički vodič s mapiranim turističkim sadržajima na području naše općine, što će biti od velike koristi posjetiteljima Motovuna koji će imati sve informacije na jednom mjestu, a kroz sustav QR kodova ćemo povezati s aplikacijom postojeću vertikalnu signalizaciju, ali i onu koju planiramo u budućnosti postaviti, a prije svega se to odnosi na pješačku signalizaciju u starogradskoj jezgri i oznake kulturnih znamenitosti. Na temeljima prepoznatljivog murala Velog Jože, krenuli smo dalje s pričom zidne slikovnice Velog Jože. Autorica je izradila sva idejna rješenja, koja će se postepeno realizirati, ovisno o financijskim mogućnostima i eventualnim natječajima na koje ćemo moći aplicirati.

Što se tiče poslovnih planova, sve moje ambicije su vezane uz Turističku zajednicu Općine Motovun i vjerujem da unatoč tome što je Motovun prepoznatljiv brend, još uvijek ima puno potencijala za napredak te se veselim svakom novom projektu i unapređenju turističke ponude u našem gradiću, ali i oko njega, jer cijela općina Motovun ima toliko toga za ponuditi, ali i za otkriti široj javnosti. To je posao u kojem sam se definitivno pronašao i s kojim svakodnevno živim. Što se osobnih planova tiče, u pogledu fotografije se veselim svim novim lokacijama i fotografijama koje ću tamo snimiti, svim aktivnostima Udruge Fotovun te druženju s kolegama iz fotografskog svijeta. Što se još osobnijih i još dražih planova tiče, veselim se svemu što mi nosi život s mojom djevojkom Vanjom. (Tekst: Kristian Stepčić Reisman, foto: David Matković)

Najnovije vijesti

Istarski Forum

Za sudjelovanje u Istarskom Forumu potrebna je prijava ili registracija i izrada profila

Prijava ili Registracija korisničkog računa