Što se dogodilo s platformom?

Šef u Ini: 'Situacija je čudna, ovo je udar na ugled Ine'

0

INA je potvrdila da je njena plinska platforma Ivana D pronađena na morskom dnu, da je došlo do puknuća na mjestima spajanja platforme s utemeljenim pilotima, dok cijevi koje vode iz bušotine do površinskog dijela platforme nisu pukle već su se savinule i nalaze se na dnu, prenosi Index

"Poboljšanje vremenskih uvjeta danas je omogućilo obilazak lokacije eksploatacijskog odobalnog objekta Ivane D brodom te angažman podvodne robotske ronilice. Potvrđeno je da se objekt u cijelosti nalazi na morskome dnu", navodi se u priopćenju koje je poslijepodne objavila Ina. 

Iz Ine u priopćenju uz ostalo ističu da se održavanje može isključiti kao uzrok puknuća platforme, da će se točni razlozi utvrditi istragom koja se nastavlja, kao i da će kompanija tek kada se prikupe svi relevantni podaci donijeti odluku o nastavku proizvodnje ili trajnom zatvaranju bušotine na toj lokaciji, dok će istovremeno pripremiti plan sanacije na lokaciji Ivane D.

Danas bili na mjestu događaja

U subotu, 5. prosinca je zbog jakog vjetra i velikih valova na sjevernom Jadranu izgubljena procesna komunikacija i navigacijski sustav, a potom i vizualni kontakt s nenastanjenim eksploatacijskim odobalnim objektom Ivanom D.

Kako se proteklih dana zbog vremenskih uvjeta nije moglo krenuti u potragu za platformom, danas su Inini stručnjaci zajedno s predstavnicima nadležnih tijela - energetskim inspektorom za naftno rudarstvo Državnog inspektorata, inspektorom sigurnosti plovidbe Ministarstva mora, prometa i infrastrukture te predstavnikom Koordinacije za sigurnost pri odobalnom istraživanju i eksploataciji ugljikovodika, obavili pregled morske površine i morskog dna na lokaciji Ivane D.

 

"Pregledom i nadzorom na lokaciji utvrđeno je da je došlo do oštećenja, odnosno puknuća na mjestima spajanja platforme s utemeljenim pilotima, dok cijevi koje vode iz bušotine do površinskog dijela platforme nisu pukle već su se savinule i nalaze se na dnu zajedno s površinskim dijelom platforme", navode iz Ine.

Ističu pritom da "nije uočeno nikakvo propuštanje, što potvrđuje da su svi sigurnosni sustavi odradili svoju funkciju".

Kažu da su je dobro održavali

Iz Ine naglašavaju da se održavanje platforme "može isključiti kao uzrok ovog događaja" te da će se "daljnjom istragom utvrditi točni razlozi puknuća".

Pritom navode da je platforma bila redovno održavana te pod inspekcijskim nadzorom.

U listopadu ove godine obavljen je posljednji koordinirani inspekcijski nadzor odobalnog eksploatacijskog objekta Ivana D te je objekt radio uz valjanu Svjedodžbu o sigurnosti za rad. Pregled podvodnog dijela Ivane D napravljen je 2018. godine, uz prisutnost inspektora Hrvatskog registra brodova. Također, objekt je od strane Inine posade zadnji put pregledan 1. prosinca 2020., o čemu postoji zapis u dnevnom izvještaju, iznose iz Ine u priopćenju.

Kako nadalje navode, Ivana D razlikuje se od ostalih Ininih eksploatacijskih odobalnih objekata u sjevernom Jadranu načinom na koji je temeljena, to jest pričvršćena na morsko dno. 

"Istraga o događaju se nastavlja, a tek po prikupljanju svih relevantnih podataka moći će se donijeti odluka o nastavku proizvodnje ili trajnom zatvaranju bušotine na lokaciji. Istovremeno će Ina pripremiti i plan sanacije na lokaciji Ivane D", navodi se u priopćenju.

Kažu da nesreća nije utjecala na okoliš

Iz Ine podsjećaju da, kao što su ranije naveli, sam događaj nije imao utjecaja na okoliš. 

Nije zamijećeno propuštanje plina, a plinovod koji je otpremao plin s bušotina je u dobrom stanju, stabilan i pod tlakom, ističu iz Ine, uz podsjećanje da se na Ivani D automatski aktivirao sustav za isključivanje u nuždi (eng. ESD - Emergency Shut Down) te su zatvaranjem dubinskih sigurnosnih ventila plinske bušotine dovedene u sigurno stanje.

Iz Ine također napominju da sigurnost opskrbe nije ugrožena te da se proizvodnja na svim ostalim odobalnim eksploatacijskim objektima odvija po planu.

Šteta 15-ak milijuna dolara

Šteta se može procijeniti na 15-ak milijuna dolara, iako će biti i veća s obzirom na štete vezane za proizvodnju, naglasci su iz izjava sudionika potrage za Ivanom D. 

Brodospasov brod Junak Split u četvrtak navečer se vratio u pulsku luku, nakon što je danas, kada su se poboljšali vremenski uvjeti, obišao lokaciju plinske platforme Ivane D te je pregledom i daljinskim upravljanom robotskom ronilicom utvrđeno kako se odobalni objekt Ivana D u cijelosti nalazi na morskome dnu.

"Brod Junak se vratio s potrage platforme Ivana D koja se nalazi na svojoj poziciji, samo što više nije iznad mora nego je sada ispod mora. Imamo informaciju da je ona položena na dno te da nije oštećena", izjavila je novinarima lučka kapetanica pulske Lučke kapetanije Dolores Brenko Škerjanc. 

Istaknula je također kako će sve daljnje akcije biti usklađene s resornim ministarstvom jer se platforma nalazi u zaštićenom ekološko-ribolovnom pojasu (ZERP), izvan teritorijalnog mora. 

Jedan od šefova u Ini rekao što će se dalje događati

Po riječima operativnog direktora istraživanja i proizvodnje nafte i plina u Ini Tvrtka Perkovića, zbog naprezanja su pukla četiri nosača koja drže platformu pričvršćenu za pilote koji su utemeljeni na dnu mora pa je platforma izgubila stabilnost, savinula se, a njen srednji dio nije puknuo nego se savinuo.

"To je dio u kojem se nalaze cijevi koji izlaze iz bušotine te se tako savinuta polegla na dno", rekao je Perković. 

Ponovio je da su svi sigurnosni sustavi uključeni na vrijeme tako da su svi ventili bili zatvoreni i nije došlo do nikakvog isticanja, niti zagađenja.

"Isto tako, temeljem toga možemo zaključiti da održavanje nije razlog ovog udesa. Naime, ova platforma ima drugačije riješeno učvršćivanje na dnu mora nego što to imaju sve istovrsne odnosno ostale platforme koje imamo na sjevernom Jadranu", objašnjava Perković. 

Najavio je kako slijedi istraga koja će detaljno utvrditi što je stvarni uzrok ovog događaja, a uz to treba što prije pristupiti analizi i dogovoriti na koji način sanirati lokaciju.

"To je osnovno pitanje. Prema propisima, mi smo dužni platformu otegliti i završno pristupiti bušotini te ju dodatno osigurati, bilo na način da ćemo je ponovno privesti proizvodnji ili ćemo je trajno napustiti i zacementirati sukladno popisima. Situacija je čudna, to se nije smjelo dogoditi, no platforma je uredno održavana, sve inspekcije su na njoj napravljene, njen podmorski dio je 2018. godine detaljno pregledan te nisu utvrđena nikakva oštećenja. Tako da s tog aspekta to nije uzrok, ali nešto je", rekao je Perković, dodajući da će platforma sada proći dodatnu kontrolu.

"Velik udarac za ugled Ine"

"To je veliki udarac za ugled Ine, ali i za one koji su dizajnirali, izgradili i postavili platformu", naglasio je.

Platformu je, podsjetio je, dizajnirala i izgradila talijanska tvrtka Rosetti, izgrađena je u Viktoru Lencu a postavila ju je talijanska tvrtka 2001. godine. 

Govoreći o nastaloj šteti, Perković je procijenio kako je ona "veličine 15-ak milijuna američkih dolara".

Iako, dodaje, "ima još i vezanih šteta proizvodnja, tako da će konačna šteta biti i veća".

Po njegovim riječima, gradnja same platforme stajala je 12 milijuna dolara a danas je jedna takva nova platforma skuplja za 20 posto.

Inina nenastanjena platforma Ivana D nalazila se oko 50 kilometara sjeverozapadno od Pule, a u subotu, 5. prosinca u nevremenu s jakim vjetrom i velikim valovima s njom je izgubljena procesna komunikacija i navigacijski sustav, a potom i vizualni kontakt, piše Index.

Najnovije vijesti

Istarski Forum

Za sudjelovanje u Istarskom Forumu potrebna je prijava ili registracija i izrada profila

Prijava ili Registracija korisničkog računa