INTERVJU S DEMETLIKOM:

'O Istri se u Saboru ne bi govorilo da nije bilo nas iz IDS-a'

2
Tulio Demetlika (foto: Roberto Matković)
Tulio Demetlika (foto: Roberto Matković)

Na listi Restart koalicije u VIII. izbornoj jedini, drugi na listi, kao kandidat IDS-a je Tulio Demetlika, nekadašnji labinski gradonačelnik i zastupnik u dva mandata Sabora. 

* Na predstojećim izborima borite se za svoj treći saborski mandat, iako je prvi trajao samo jednu godinu. Po čemu ćete pamtiti tu jednu godinu i vladu Tihomira Oreškovića?

- Godina 2016. je bila puno toga, ali nažalost ne i politički stabilna, što je jedna od ključnih pretpostavki dobrog upravljanja. Pamtim je po dvije stvari: po eksperimentima, i to vrlo neuspješnim, o čemu dovoljno govori brojka od svega 271 dana koliko je izdržala 13. Vlada RH. Te po prelijetanju nemalog broja zastupnika s lijeva na desno, tzv. žetončići kako ih danas mediji nazivaju. Sve je to dio jednog trenda kad se političke opcije, čije su ideje građani više puta jasno odbacili, počinju kamuflirati u drugo pakovanje, što je po meni čista prevara. Primjerice, velik broj ljudi koji su 2016. dali svoj glas Mostu, mislili su da podržavaju stvaranje treće opcije, a zapravo su glasali za ultrakonzervativnu stranku, desniju od desnice. Mislim da je to loše za demokraciju te dodatno udaljava ljude od politike. Zato stranka koju zastupam izričito drži do dosljednosti i do svoje vjerodostojnosti. Tko glasa za IDS, zna točno što bira i što dobiva.

IDS U SABORU

* Mogu li građani Istre biti zadovoljni s vaših pet godina u Saboru. Što biste posebno izdvojili kao doprinos vas kao saborskog zastupnika boljitku žitelja  Istre?

- Bez lažne skromnosti, smatram da iza mene, odnosno cijelog Kluba IDS-a stoje rezultati. Našim sugrađanima jasno smo rekli da u Saboru namjeravamo biti njihov glas te da ćemo zastupati njihove interese, potrebe i nastojati rješavati nagomilane probleme. Tako je i bilo. A dodao bih još da se o Istri ne bi uopće govorilo da nije bilo nas.

Djelovali smo, kao što znate, u oporbi, i bez obzira na ovaj ograničavajući faktor odmah na početku mandata natjerali smo Vladu Tihomira Oreškovića da prihvati Prostorni plan Istarske županije u kojem se isključuje mogućnost gradnje Plomina C ne ugljen. Ubrzo su na naše inzistiranje potpisani ugovori kojim država daruje općini Pićan, Kršan i Raša, nekretnine u Poduzetničkoj zoni, te smo uspjeli pridobiti Vladu kod saniranja ekološkog incidenta u Raškom zaljevu 2018. godine te izgradnje nove marine u Trgetu.

Nadalje, prilikom donošenja Zakona o OPG-u Vlada je prihvatila naše sugestije da članovi obitelji koji su zbog životnih okolnosti prestali biti dio istog kućanstva i dalje ostanu članovi OPG-a sa svim pravima i obvezama. Također, prilikom donošenja zakona o državnoj imovini Vlada je prihvatila naš prijedlog da se sva državna imovina, koja je u javnoj funkciji, prenese u vlasništvo gradova i općina, bez naknade. Spriječili smo i privatizaciju određenih komunalnih djelatnosti amandmanima na Zakon o komunalnom gospodarstvu.

Za uspješnost raznih projekata, kao i prijedloge za dobrobit Labinštine, ali i cijele Istre, zaslužni su i brojni sastanci i razgovori u Ministarstvima.

* Koliko puta je saborska većina prihvatila amandmane Kluba zastupnika IDS-a?

- Premalo, ako mene pitate! Vlada ponekad oporbi ne želi priznati da je bila u pravu pa predloženi amandman obradi na svoj način i prikaže kao svoj, odnosno kako vladajući vole reći 'prihvate ga u izmijenjenom obliku'. Na kraju krajeva, najbitnije je da se naši prijedlozi uvaže i prihvate. Upravo se to dogodilo kad je bilo najpotrebnije. Naime, u tijeku korona krize prihvaćena su dva amandmana IDS-a i to na Zakon o zaštiti pučanstva od zaraznih bolesti sukladno kojim će županije same moći procjenjivati epidemiološku situaciju te amandman na Zakon o komunalnom gospodarstvu prema kojim se u tijeku posebnih okolnosti, sredstva komunalnog doprinosa i komunalne naknade mogu koristiti i za druge namjene, a ne samo za one isključivo određene. Prihvaćen nam je i amandman na Zakon o poticanju ulaganja, a odnosio se na aktivaciju neaktivne državne imovine, kojeg također smatram od velikog značaja.

* Ako koalicija Restart pobijedi na izborima i IDS po treći put u povijesti uđe u Vladu, koje resore očekujete? To sigurno neće opet biti ministarstvo turizma jer ga SDP, ako s vama osvoji vlast, planira ukinuti?

- U našim razgovorima sa SDP-om nije bilo riječi ni o kakvim resorima. To jednostavno nije naš način rada, trčati pred rudo. Postavili smo jasne uvjete koji se prije svega tiču samostalnosti Istre i decentralizacije, i sad idemo korak po korak. Ono što vam mogu reći jest da IDS ima iznimno kvalitetne kadrove bilo da je riječ o resoru poljoprivrede, uprave, gospodarstva, financija ili turizma - kompetentnih ljudi u Istri ne fali.

UKIDANJE OPĆINA

* Reforma lokalne samouprave jedna je od tema u kampanji. Kako biste vi reformirali lokalnu samoupravu? Biste li ukidali županije i pojedine općine?

- IDS-ov stav je jasan. Istra u bilo kojem eventualnom preustroju mora ostati samostalna regija, odnosno županija. Istra je najrazvijenija hrvatska regija, korak ispred ostatka zemlje, i to je zaista najmanje što zaslužujemo. A konkretno o reformi lokalne samouprave, ne bih, kao neki, licitirao brojevima i govorio o 200, 300 ili 50 općina dok god nemam jasno uporište za svaku brojku. Dakle, treba odrediti jasne kriterije i onda na temelju tih kriterija odlučivati. 

* Ima li Istra previše općina?

- Kad odredimo konkretne kriterije, onda ćemo znati odgovor na ovo pitanje. Velika većina općina u Istri je samoodrživa i siguran sam da je stanje u našoj županiji daleko, daleko bolje nego u ostatku Hrvatske. U svakom slučaju smatram da treba doći do sjedinjavanja određenih službi radi efikasnosti ili smanjivanja rashoda, a sukladno kriterijima možda i do eventualnih spajanja općinskih uprava. 

* Koje direktne i konkretne koristi žitelji Istre imaju od toga što je Istra samostalna županija, a ne dio neke veće regije?  

- Mislite da bi Istra bila najbolja maslinarska regija na svijetu da je dio primjerice regije Sjeverni Jadran? Sigurno ne bi. Da je Istra dio neke šire regije, centar te regije odlučivao bi o ulaganjima u razvoj maslinarskog sektora, i Istra bi se uprosječila. Mislite da bi istarski pršut bio zaštićen, a istarski teran i istarska malvazija bili prepoznati kao posebne sorte vina? Jasno da ne bi, jer nitko van Istre ne bi uložio toliko vremena, truda i sredstava u revitalizaciju vinarstva u Istri. Istra još desetljećima ne bi bila 99% vodificirana, kanalizacija ne bi došla do istarskih sela jer sigurno jedna Rijeka ne bi vodila računa o Štrmcu, Sv.Bortulu, Vicanima, Topidu, Letajcu ….. Istarski ipsilon, zračna luka Pula, najmodernija bolnica u Hrvatskoj – Opća bolnica u Puli, istarsko Sveučilište u Puli - takve političke bitke spremni su voditi samo oni koji tu žive i osjećaju se direktno zakinutima. Ne bismo bili turistički šampioni jer nitko nikada ne bi u našu turističku infrastrukturu ulagao koliko smo mi uložili. Umjesto 32 milijuna kuna uloženih u šetališta i pješačke staze na Labinštini, ti bi milijuni završili u jednoj Rijeci ili Opatiji. Sigurno nitko ne bi ulagao ni u kulturni, gastro i outdoor turizam u jednom Buzetu ili prepoznao vrijednost i kulturni značaj Pazina, Brtonigle ili Bala.

Nitko osim Istrijana ne bi brendirao istarsku kuhinju i naša gastro-ponuda ne bi bila neizostavan dio doživljaja Istre. Ne bismo imali dvojezičnost u Istri. Našu povijest i složenost istarskog podneblja najbolje razumiju oni koji tu žive.

Da ne nabrajam dalje, činjenica je da Istra koja je dio neke šire regije danas ne bi bila najrazvijenija hrvatska regija s najnižom stopom nezaposlenosti, najboljim gradovima za život, niti bi bila korak ispred ostatka Hrvatske. Bila bi prosječna, obična Istra. Vjerujem da to nitko u Istri ne želi.

DECENTRALIZACIJA

* Decentralizacija je u IDS-u već tri desetljeća najčešće spominjana riječ. Što uopće ona znači? Kako konkretno zamišljate decentralizaciju?

- Decentralizacija znači da bi novac stvoren u Istri ostao većom mjerom u Istri. Znači da bi se o Istri odlučivalo isključivo u Istri. Ne u nekom ministarstvu u centru Zagreba. Zato IDS toliko inzistira na tome i zato je to bio jedan od glavnih uvjeta koje smo postavili partnerima iz Restart koalicije. Najrazvijenije zemlje na svijetu su u pravilu one s najvećim stupnjem decentralizacije, gdje se problemi rješavaju tamo gdje i nastaju.

Hrvatska je dijametralno suprotno tome – jedna od najcentraliziranijih europskih država u kojoj od 100 kuna zarađenih u Istri državi ide 90 kuna, 5 kuna ide Gradu Zagrebu, a preostalih 5 posto dijele sve općine, gradovi i županije. S tim mrvicama, uspjeli smo od Istre napraviti najrazvijeniju regiju u Hrvatskoj, regiju po mjeri čovjeka. Zamislite što bi za sve naše sugrađane značilo da umjesto 5 posto, dobiju 30, 40 ili 60 posto onoga što su sami stvorili i u konačnici zaslužili.

POREZ NA NEKRETNINE

* Biste li podržali porez na nekretnine kao dodatni i značajni prihod lokalne samouprave, ali i značajan impuls za pokretanje drugih gospodarskih aktivnosti u zemlji?     

- Osobno smatram da je porezna presija u Hrvatskoj previsoka, do te mjere da jednostavno nema prostora za uvođenje odnosno povećanje bilo kojeg nameta pa tako ni poreza na nekretnine.  O tome možemo govoriti jedino smanjimo li jednakom mjerom druge poreze ili parafiskalne namete.

* IDS je već u predizbornoj kampanji stao uz SDP i kandidata za premijera Davora Bernardića. Mislite li doista da je Bernardić sposobniji voditi državu od Plenkovića?

- Nažalost primjećujem da se u javnom prostoru pitanje parlamentarnih izbora personaliziralo do te mjere da se čini kao da je 5. srpnja boksački meč Plenkovića i Bernardića. Jasno da se kao čelnici dviju najvećih stranaka u državi i najveći oponenti njihove izjave analiziraju i 'boduju', ali naglasak bi trebao biti na političkim programima gospodarskog oporavka Hrvatske u naredne četiri godine i ljudima koji su to u stanju provesti. To ne može jedan čovjek sam. Pa zato, iako je Plenković po mom osobnom mišljenju političar koji vrlo spretno artikulira riječima, po rezultatima ne vidim po čemu je on bolji od jednog Karamarka. Govorimo o premijeru koji je osobno postavio čak 11 ministara osumnjičenih za korupciju, oportuno tolerira ustaštvo i nečinjenjem svoje Vlade ugasio Uljanik. 

* Na ovim izborima SDP je u koaliciji s vama, a već za par mjeseci, na lokalnim izborima, bit ćete ljuti protivnici. Je li to normalno?

- Imamo zajednički cilj koji nas je ujedinio, a koji je puno veći od uskih osobnih ili stranačkih interesa. Želimo formirati progresivnu Vladu koja će maknuti Hrvatsku s puta nacionalizma i gospodarske pasivnosti. Nekolicina nezadovoljnika uvijek postoji, o kojem god predizbornom scenariju da se radi, no to se u pravilu svodi na osobne interese i oportunizam. IDS je uključiva stranka kojoj je Istra nulta točka svakih pregovora, a nama vrijednosno bliskim strankama uvijek ćemo pružiti ruku suradnje. U ovom slučaju, SDP je prihvatio sve naše uvjete, stoga je zajednički nastup na ovim izborima bez sumnje najbolja odluka za daljnji napredak i jačanje Istre.

* Treba li Hrvatska uvesti euro odmah kada stekne uvjete za to? 

- Da, uvođenje eura naš je cilj, ali i, podsjećam, naša obveza prema EU. Banke su dobile pozitivnu ocjenu na stress testu i uvođenje eura je realno za očekivati kroz tri do četiri godine, posebice ako uskoro dobijemo potvrdu da ispunjavamo sve uvjete za ulazak u ERM II odnosno Europski tečajni mehanizam. Podsjećam da sama činjenica što Hrvatska nije u eurozoni znači da kao država članica nemamo pristup, recimo, Europskom stabilizacijskom mehanizmu. Kao i u svemu, treba biti oprezan i ozbiljno pristupati mogućnostima koje nam pruža Europska unija, ali iskustva ostalih zemalja nedvojbeno pokazuju da zajednička valuta za europske građane ima više prednosti nego nedostataka. (Razgovarao: Nenad Čakić)

Najnovije vijesti

Istarski Forum

Za sudjelovanje u Istarskom Forumu potrebna je prijava ili registracija i izrada profila

Prijava ili Registracija korisničkog računa