zašto živimo tu gdje živimo?

Evo koliko sati vožnje dijeli Istru od svjetskih metropola!

0
Foto: ilustracija
Foto: ilustracija

Zašto tu? Zašto Istra? Ljudi možda? Način života možda? „Šoldi“ možda? Živjeti i raditi u Istri od Muggie do Medulina i od Pule do Voloskog je danas privilegija. Tako se barem govori.  Muggia je kao najzapadniji istarski gradić najviše naslonjena na Trst ali nije izgubila onu morsku dušu povijesne orijentacije na ribarstvo nekada a danas na turizam. Stanovništvo ondje živi i ostaje živjeti. Sačuvala se kraj „velikog brata“ Trsta. Kopar uz okolne Opčine ima veliki gospodarski rast najviše zbog Luke ali je i urbano uređen a mjesto je uz prigradska naselja ugodnog i sigurnog života. Cijela slovenska Primorska je priključena u mrežu autocesta Europe. (čeka se „stick“ prema Hrvaškoj na Umag). Ali to nije naša današnja tema. Tko nije čuo za Portorož, Piran i Izolu?

Lijepa uređena primorska mjesta kojima je turistički rast skoro dvocifren. Posebno ističemo brigu za unutrašnjost slovenske Primorske Istre koja je u naseljima uključena u raznu ponudu obalnog biznisa, turizma i trgovine. To sada malo nedostaje hrvatskoj Istri, ali se kreće nabolje. (nikada nismo zadovoljni). Od Savudrije do Umaga pa dalje kroz Novigrad, Poreč, Vrsar, Rovinj, Bale, Pulu do Medulina je lokalni pogled sa realizacijom na terenu u specifičnosti pojedinih zajednica napravio čudo.

U hrvatskoj nacionalnoj konkurenciji koja nije mala s obzirom na brzi rast i konkurenciju Dalmacije do Dubrovnika, istarski gradovi dobivaju cijele utakmice ne samo poluvremena. Najbolji grad za ono, najbolji grad za ovo, najbolji hotel za ono, najbolji pojedinac za ovo. To su visoka priznanja struke, strukovnih i nezavisnih analitičara ne samo turizma, već i kvalitete života cijele godine, 365 dana. Istarski gradovi unutarnje Istre, Pazin, Kanfanar, Motovun,Vodnjan i Labin koji je djelomično kopneni djelomično morski dobivaju priznanja kvalitete projekata i organizacije života svojih sugrađana. Rabac ima nove vrhunske hotele, opatijska rivijera sve više malih butik obiteljskih hotela, vrhunskih plaža a „stara dama“ Opatija sjaji bečkim sjajem na kartama nacionalnih i međunarodnih top evenata i događanja. Volosko slavi jednog od najvećih znanstvenika ikada čije ime nosi jedan krater čak na mjesecu. Za Livade znaju u New Yorku i Dubaiu.

To je Istra! Uskoro sva u autocesti. „Istarski Y“ za one koji se žure, atraktivne stare ceste i pravci za one kojima se ne žuri ili „ISTRAžuju, neISTRAženo“. Natjecanja ne nedostaje, Rovinj napravi vrhunski hotel sa pogledom na grad, Poreč odmah uzvrati sa hotelom u kojemu će samo kongresna dvorana imati preko tisuću mjesta, pa sada si moramo razmisliti što će sve drugo imati taj objekt sa pet zvjezdica koji se otvara u proljeće 2021. godine. Bale - Valle su fenomen „socijalističkog“ upravljanja koji funkcionira. Baljani su vlasnici svojega i imaju koristi od upravljanja svojom imovinom.

Čak i dobit si ako žele isplaćuju ukoliko je ne reinvestiraju. U Umagu građani ne plaćaju vrtiće, škole, dobivaju stanove. O potencijalu mjesta Kanfanar, gdje se spajaju dva kraka istarskog ipsilona ćemo tek čuti. Pazin „gazi“ velikim korakom u sustavu obrazovanja što je i stoljetna tradicija centra Županije u kojemu su se školovali najveći istarski sinovi, Lupoglavu se otvara perspektiva velike industrijske zone jer će ga hraniti ljudski potencijali Buzeta, Pazina i riječkih prigradskih naselja kada bude dovršen puni profil autoceste. Sve na dvadeset minuta. Gradi se još jedan tunel Učka.

Istra se školuje, ulaže u obrazovanje onih koji dolaze. Lokalna uprava to prati stipendijama ali i sigurnim radnim mjestima kada se obrazovni proces dovrši. Turizam je najsnažnija istarska grana. On troši istarsko vino, pivo, kruh, vodu, struju, daje posao građevinskom sektoru, njega prati trgovački sektor, radi i proizvodni sektor, sve je u magičnom istarskom turističkom krugu.

A ljudi? Moguće je da će se kvariti. Materijalizam mijenja čovjeka. Kada je čovjek uzeo onu tvrdu veću kost u ruke i udario svojega partnera po glavi, započelo je natjecanje koje traje već milijunima godina. Pravila su se mjenjala ali cilj je uvijek bio isti, naprijed i samo naprijed pa i do zvijezda ako treba. U Istru su svi dobrodošli. I oni koji dolaze živjeti, oni koji dolaze raditi a pogotovo oni koji dolaze turistički. Njima smo podredili i jedan dio načina svakodnevnog života. Ako negdje postoji najviši stupanj implementacije projekta turističke zajednice, Croatia 365, onda je to Istra. Brojke govore to. Dogoditi će se nove zračne luke, pomorske luke ali ipak cestovni pravci i udaljenosti od doma do destinacije su „ključ“ tržišta. Vozimo se automobilom, autobusom, kamperom, motociklom, biciklom ili samo hodamo pa ponekad autostopiramo. Cesta.

Cesta je ključ uspjeha kada je gore navedeno u ovome tekstu uređeno i poslagano. Sigurno ste koji put maštali sjesti u Vaše vozilo i otići nekamo, nekuda, ali kamo? Grčka? Hm, malo predaleko. Turska? Hm, to je još dalje. Sjeverna Afrika naslonjena na Mediteran je lijepa. Pa neznam ni kako do tamo autom?! Crna Gora? Uf, predaleko. Španjolska? Još dalje...Kako razmišlja prosječni europljanin, stanovnik velikog grada ili negdje tamo? „Treba mi nešto da u petak nakon 14 sati sjednem u auto i odem se isključiti, odmoriti na dvije noći. Moj uvjet za to je, pun rezervoar goriva u jednom pravcu, i do večeri moram biti na destinaciji. Ako mi se bude sviđalo, vraćam se opet i to na višednevni odmor ljeti“. „Oni“ žive u Rimu, Zurichu, Milanu, Beču, Monte Carlu, Veneziji. Evo koliko su udaljeni od kanfanarske petlje na zapadnoj strani Istre i Opatije na istočnoj strani Istre:

Kanfanar – Minhen                  - 575 km         - 6:25 sati vožnje
Kanfanar – Beč                       - 559 km         - 5:45 sati vožnje
Kanfanar – Milano                   - 511 km         - 5:40 sati vožnje
Kanfanar – Zurich                    - 781 km         - 8:40 sati vožnje
Kanfanar – Monte Carlo          - 799 km         - 8:30 sati vožnje
Kanfanar – Rim                       - 767 km         - 8:25 sati vožnje
Kanfanar – Venezia                 - 256 km         - 3:10 sati vožnje

Opatija – Minhen                     - 510 km         - 5:45 sati vožnje
Opatija – Beč                          - 492 km         - 5:15 sati vožnje
Opatija – Milano                     - 481 km         - 5:30 sati vožnje
Opatija – Zurich                      - 752 km         - 8:35 sati vožnje
Opatija – Monte Carlo            - 769 km         - 8:20 sati vožnje
Opatija – Rim                          - 737 km         - 7:40 sati vožnje
Opatija – Venezia                    - 226 km         - 2:45 sati vožnje

To je Istra. Možda smo u ovom IstraGram tekstu podsjetili svih Vas i nas gdje živimo, napisao je Robert Marušić za IstraGram.

Najnovije vijesti

Istarski Forum

Za sudjelovanje u Istarskom Forumu potrebna je prijava ili registracija i izrada profila

Prijava ili Registracija korisničkog računa