Pisma čitatelja: Svaki dužnosnik može biti kažnjen ako građaninu uskrati pristup nekoj informaciji

0

Ponukalo me čitanje teksta pod naslovom „Zašto se Ladonjini političari boje novinara“ na portalu Istarski.hr, potpisanog od strane novinarke Eleonore Vlačić, na razmišljanje o toj navodnoj transparentnosti u javnosti, odnosno tamo gdje bi transparentnost itekako morala biti udomaćena, a to su tijela javne vlasti, ponajprije. U javnu vlast spadaju sve državne institucije, sve političke strukture, jedinice državne i regionalne i lokalne samouprave, pa i sve pravne osobe kojima je Republika Hrvatska u potpunosti ili u pretežitom dijelu vlasnik. Za pojam transparentnosti tu bi spadale čak i one pravne osobe u kojima u bilo kojem omjeru u vlasništvu sudjeluje Republika Hrvatska.

Zašto je ovdje važna ta, toliko spominjana i proklamirana transparentnost? Zato što se svi ovdje navedeni (a sve te strukture čine ljudi, naši sugrađani, koji se rađaju i umiru kao i svi oni koji nisu u tim strukturama, dakle nisu rođeni s privilegijama) financiraju iz proračuna tih struktura koje plaćaju svi građani, konkretnije, svi porezni obveznici, ali u krajnosti to su svi građani.

Dakle, da bi ljudi koji rade u tijelima javne vlasti, dobili svoje plaće i razne druge naknade i sve još što uz to ide (pa čak i opremu radnog mjesta i okruženja u kojemu rade, da sad ne iznosim kakvo sve to zna biti) i ne ide, za to mnogi drugi mukotrpno obavljaju svoje poslove, a na isti su način svi došli na svijet i zato ovi prvi moraju javnosti položiti račun za svoj rad, tj. prikazati ga u potpunosti.

Oni koji ih plaćaju, odnosno svi kojima oni jesu obnašatelji javne vlasti (jer javna vlast ima i određena prava, ovlasti, pa i privilegije) imaju, jednostavno imaju pravo znati što ovi rade, kako to rade i kako troše njihov novac. Naravno da jedni trebaju druge i da su tijela javne vlasti potrebna, ali kad ne bi bilo ovih drugih građana, odnosno onih koji ne rade u tijelima javne vlasti ili kad ovi drugi ne bi plaćali ove prve, javna vlast više ne bi mogla funkcionirati, pa ni postojati kao takva.

U to svakako spada transparentnost rada tijela javne uprave. Transparentnosti rada tijela javne uprave najviše doprinose novinari, ali i pojedinačni građani. Može tu biti raznih „zabadala“, „zanovijetala“, „luđaka“, „ridikula“, „smetala“, „oponenata“, „neznalica“ i tko zna kakvih još, ali zahvaljujući mnogima takvima otkrivene su mnoge nezakonitosti, kriminalne i razne nedopustive radnje, nakon kojih je bivalo mnogih afera, „padale“ su „glave“, ali svijet je u demokraciji, u ljudskim pravima ipak išao naprijed.

Ima to i svoju lošiju stranu, kao i sve, i pritom su puno puta povrijeđena mnogima i njihova osobna ljudska prava, naneseno je i puno štete i čak se može postaviti i pitanje koje je pravo preče: osobno i pojedinačno ili društveno i kolektivno, i je li ili hoće li u nekoj konačnici za ljudski rod i civilizaciju biti bolje ovo ili ono, ali ja ću se sada osvrnuti na onaj dio u kojemu građani, jednostavno rečeno, imaju pravo znati što i kako njihova tijela javne vlasti rade.

Pa tako čitam kako su npr. prošli novinari jednog istarskog dnevnika u općini Tinjan, pa kako u Višnjanu, pa kako jedan građanin već godinama pita jednog gradonačelnika ovdje u Istri da mu pokaže dokumentaciju u svezi jednog pravnog posla između grada i jedne fizičke osobe (zaposlenika te gradske uprave) i kako godinama nitko od mjerodavnih ne odgovara tom građaninu na njegovo uporno i uvijek isto postavljeno pitanje, pa kako je jedna općina, također u našoj Istri, već pred više godina podnijela kaznenu prijavu protiv svog načelnika za dug kojim je blokirao tu općinu i ta je prijava završila u USKOK-u, ali odgovora nema, pa nema, pa kako novinari jednog, također lokalnog medija, uporno pitaju policiju i državno odvjetništvo što je s kaznenom prijavom protiv nekih visokopozicioniranih osoba iz jedne (hm, vladajuće) stranke i policija uredno odgovori da je sve odrađeno proslijeđeno nadležnom državnom odvjetništvu, ali tu odgovora opet nema, pa nema.

Jedni uopće ništa ne odgovaraju, a drugi kažu da još ne mogu. Đekna još nije umrla, a ka' će, ne zna se. A, da, sjećam se i one nedavne ružne scene u kojoj novinari željni novih vijesti u eri svakodnevnih uhićenja i privođenja u Remetinec, kad više nismo ni stigli pratiti te privođenja, te curenja informacija, pa netko još nije ni izrekao, tj. „odcinkao“ nekog svog, a to je već bilo vani, dakle u toj sceni koje se sjećam glavni državni odvjetnik, na novinarkino, onako pomalo ženskasto postavljeno pitanje (tko je kriv muškim novinarima što oni ne mogu tako): „a daajte, pa morate nam reći…(sigurno je pomislila: sad ću ga oborit, reći će mi), on mrgodno, strogo, ispod naočala sa skrivenim pogledom (a i brada sve to čini još strožim i strašnijim), već u stilu s funkcijom (ne'š ti mene), odreže, zareži: „Ništa ja ne moram.“, i ode. I ostane živ.

E, to je ono što si demokracija, što si kultura obnašanja javne vlasti, što si kultura javne osobnosti i što si, poglavito, kultura javne pravosudne dužnosti, nikako ne smiju dopustiti, a ovlaštenici, oni koji imaju pravo pitati - to ne smiju tolerirati. Niti glavnom državnom odvjetniku, niti USKOK-u, niti jednom gradonačelniku ili načelniku općine.

Jer, Hrvatska hoće, želi i mora biti demokratska država. Ona mora biti i pravna država. Ona  je sada na pragu EU. Sada neki hoće, žele u tu EU, neki kažu da ne žele i to je svačije osobno demokratsko pravo, ali meni se, oprostite mi na izrazu, fućka i za tu EU, mene zanima i hoću da moj Ustav i moj zakon i moje demokratsko pravo poštuju najprije moji, oni koji su mi najbliži, oni koji odlučuju na što se troši moj proračunski novac, kakav ću krevet ili wc imati u bolnici, po kakvoj cesti ću se voziti, hoće li mi dijeti imati grijanje u školi ili mjesta u vrtiću, hoću li imati mjesta u staračkom domu (ako do tada poživim).

Građani možda i nisu upućeni, ali gospoda iz tijela javne vlasti prije svega protuzakonito, a potom i nepristojno i bahato i samovoljno, a vjerojatno i s puno nekompetentnosti ne odgovaraju na njihove upite. I svima su usta puna ljudskih prava, demokracije, transparentnosti, ma da, mi smo već Europa, kod nas je sve po zakonu, a kad ono, ni na najobičnija i sasvim legitimna pitanja građana ili novinara i opravdano postavljena ne udostoje se odgovoriti.

Ma, građani, novinari, tkogod, čak imaju pravo biti i glupi, neznalice, provocirati, imaju pravo pitati. Ovi drugi - tijela javne vlasti, na sve to nemaju pravo i moraju odgovoriti. Znaju li tako ta, od vlasti (nije važno da li zakonodavne, izvršne ili sudske) gospoda da Ustav RH  u Glavi Zaštita ljudskih prava i sloboda poglavlje Osobne i političke slobode i prava kaže da se jamči pravo na pristup informacijama koje posjeduju tijela javne vlasti, a da ograničenja prava na pristup informacijama moraju biti razmjerna naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinom slučaju te nužna u slobodnom i demokratskom društvu, a propisuju se zakonom. Naš Ustav, nadalje, kaže da tko se ogriješi o odredbe Ustava o ljudskim pravima i temeljnim slobodama, osobno je odgovoran i ne može se opravdati višim nalogom. I još kaže, da svatko ima pravo slati predstavke i pritužbe, davati prijedloge državnim i drugim javnim tijelima i dobiti na njih odgovor. A svi ovdje navedeni - prozvani prisegnuli su na Ustav kad su stupili na dužnost.

Nadalje, hoćemo/te u EU? E, pa EU je već tu jer kod nas je već na snazi i primjenjuje se Europska konvencija o ljudskim pravima koja u čl. 10. kaže da svatko ima pravo na slobodu izražavanja i informiranja, primanja i širenja informacija i ideja. U hijerarhiji vrijednosti koje štiti ova odredba, najzaštićenije, odnosno najpodložnije javnosti je upravo informiranje ili komentiranje javnih događaja i postupaka od strane javnih osoba, poglavito tijela javne vlasti. Tu se posebno favoriziraju novinari i privatne osobe u odnosu na javne i političke osobe. Mnoge države su baš za prekršaje protiv te odredbe već platile kazne. Je li to i Hrvatskoj potrebno?

A ispod rečene Konvencije (koja je iznad naših zakona) imamo mi i naš Zakon o pravu na pristup informacijama po kojemu svatko ima pravo na pristup informacijama tijela javne vlasti i čak svoj upit i ne mora obrazložiti. Tijelo javne vlasti dužno je odgovoriti na upit, koji može biti i usmeni, pa se o tome mora sastaviti zapisnik ili telekomunikacijski, pa se o tome sastavlja službenu zabilješku. Postoje zakonom propisane situacije u kojima se pristup informaciji može ili mora uskratiti, ali tijelo javne vlasti i tada mora odgovoriti i o tome donijeti pismeno rješenje s obrazloženjem zbog čega se informacija uskraćuje, u roku od 15 dana otkad je primilo upit (može se taj rok u posebnim uvjetima produljiti), na koji podnositelj upita može tražiti i dopunu. Na to rješenje podnositelj upita (ili zahtjeva) ima pravo podnijeti žalbu na koju opet pismeno, rješenjem, mora odgovoriti, odnosno odlučiti drugostupanjsko tijelo. Nezadovoljan i tom odlukom, podnositelj upita ili zahtjeva za informacijom, može pokrenuti upravni spor. Postupak po toj tužbi je hitan. Zamislite, ima vrijednost u hitnoći kao radni spor, npr. I to govori o kako se važnom pravu radu.

Neovisno o pojedinačnim zahtjevima kojima se traži ostvarivanje prava na pristup informacijama, tijela javne vlasti obvezna su na prikladan način, u službenim glasilima ili na informatičkom mediju objaviti posebno, između ostalog i informacije o podnesenim zahtjevima za pristup informacijama, predstavkama, peticijama, prijedlozima kao i drugim aktivnostima koje su korisnici poduzeli prema tijelu javne vlasti (i o natječajima i natječajnoj dokumentaciji kod javne nabave također, te izvršavanju ugovora s javnom nabavom).

Pomisli li itko, tko uskrati informaciju, odnosno onemogući nekome ustavno, konvencijsko i zakonsko ljudsko pravo na informaciju da bi za to mogao biti kažnjen? E, pa mogao bi biti. I to, pravna osoba koja protivno Zakonu o pravu na pristup informacijama nekome onemogući ili ograniči ostvarivanje tog prava, prekršajnom novčanom kaznom u iznosu od 20.000,00 do 100.000,00 kuna i odgovorna osoba za isti prekršaj novčanom kaznom u iznosu od 5.000,00 do 10.000,00 kuna i mora omogućiti ostvarivanje prava na pristup traženoj informaciji. Pa tko voli građanima, novinarima, bilo kome, ne odgovoriti na upit- nek' izvoli. Samo ne znam zašto treba novčano biti kažnjeno i tijelo javne vlasti jer to nije stvar, predmet ili netko drugi. Opet će se to platiti novcem poreznih obveznika, a prekršaj je počinio netko s imenom i prezimenom, pa će njegov prekršaj opet platiti porezni obveznici ni krivi ni dužni, a na kraju i onaj kome protupravno nije odgovoreno na upit. Apsurdno i nepravedno, zar ne?!

Pitam se, koliko ljudi koji obnašaju javnu vlast, rade u tijelima javne vlasti na poslovima gdje stižu upiti građana, novinara, raznorazni, znaju koliko ih može koštati bahato, samovoljno i potcjenjivačko neodgovaranje. A možda i nije to, nego im vlast udari u glavu ili se boje odgovora?! Jer, na kraju, znanje je moć. S pravom i pravovremenom informacijom gubi se ili dobiva vlast, a vlast je, kažu, slast.

Netko će se možda pitati zašto me sve ovo briga i što će mi to? E pa briga me i ne moram objasniti zašto, jer to je moje, mojim Ustavom zajamčeno pravo i moje je demokratsko pravo javno promišljati o tome i javno komentirati to i ne mi to dopustiti kršenje je čl. 10. Europske konvencije o ljudskim pravima, ali prije i iznad svega mojega hrvatskoga Ustava. (Autor teksta je po struci pravnik)  

Najnovije vijesti

Istarski Forum

Za sudjelovanje u Istarskom Forumu potrebna je prijava ili registracija i izrada profila

Prijava ili Registracija korisničkog računa