U pulskoj Lipi od idućeg tjedna uči se i - portugalski. U planu još zanimljivosti
Piše: Mirjana Vermezović Ivanović
Pulska Škola za turizam, trgovinu i ugostiteljstvo, popularno zvana Lipa, od idućeg tjedna uvodi novi fakultativni predmet – portugalski jezik. Potvrdila nam je to ravnateljica škole Orhideja Petković, koja objašnjava da je to plod suradnje s Camoes institutom za suradnju i jezik koji zastupa veleposlanica Portugala u Hrvatskoj Maria Manuel Durao.
Sve je počela posve slučajno, za boravka veleposlanice u Puli u veljači ove godine. Nakon što su je ugostili u Komunalnoj palači, stigao je poziv školi s obzirom da je Durao iskazala interes za posjetom ovoj obrazovnoj instituciji, poznatoj po tome što obrazuje učenike s visokim znanjem stranih jezika.
“S obzirom da veleposlanicu zanima obrazovanje, iz Grada su nas zamolili da je provedemo kroz KLIK (Centar za kompetentno cjeloživotno razvijanje inovativnih znanja i vještina u sektoru ugostiteljstva i turizma) na Stoji. Obišla je centar, naši učenici su skuhali ručak, poslužili ga i veleposlanica je bila oduševljena. Durao je rekla da je Veleposlanstvo zainteresirano za širenje portugalskog jezilka i kulture, a odvratila sam joj da smo višejezična škola u kojoj s uči talijanski, engleski, njemački i francuski te da smo u svakom slučaju zainteresirani da ponudimo našim učenicima, naravno ako prihvate, učenje portugalskog. Onda su razrednici početkom godine anketirali učenike i njih desetak se izjasnilo za učenje portugalskog”, kaže Petković.
S obzirom da su se javili učenici svih razreda, a neki od njih putuju i iz Labina, bilo je malo teže složiti raspored.
“Gledat ćemo kako organizirati nastavu, malo nam je teško jer su različiti razredi, različiti rasporedi, neki imaju 6 sati, neki 7, ali iz Veleposlanstva kažu da bi financirali jednog nastavnika uz fond od 70 sati, odnosno dva sata tjedno”, objašnjava ravnateljica te navodi da nastava kreće od idućeg tjedna, a portugalski će predavati Sandra Hrvatin, koja je u Lipu još ranije došla na zamjenu te predaje talijanski. S obzirom da je riječ o fakultativnom predmetu, nije bila potrebna dopusnica resornog ministarstva, već na prijedlog učenika ili roditelja odluku donosi Nastavničko vijeće koje predmet uvodi u školski kurikulum te godišnji plan i program.
Kad je riječ o KLIK-u, ravnateljica Lipe Orhideja Petković kaže da su ove godine planirali otvoriti marendarij, gdje bi učenici spremali dva tri jednostavna jela i ponudili ih građanstvu uz popularne cijene.
“Međutim, ove godine smo morali odustati jer je uvedena nova modularna nastava i svi su učenici u školi na praksi, a s prvim razredima to ne možete. Nadam se da ćemo to u budućnosti napraviti. Ideja je da u projektu sudjeluju naši kuhari, slastičari i konobari koji bi pripremali jednostavna jela za marendu, špageta bolonjez ili pečenog meso s krumpirom uz prilog”, kaže Petković.
Lipa, koju pohađa 615 učenika u 28 razreda, nadaleko je poznata po tome što učenici iz nje izlaze dobro potkovani znanjem stranih jezika, po čemu joj, kažu mnogi, ne može parirati ni Gimnazija, osobito kad je riječ o njemačkom.
“Učenici koji uče njemački imaju mogućnost položiti Goethe certifikat o poznavanju njemačkog koji vrijedi u cijelom svijetu. Za francuski se također polaže DELF certifikat, imali smo i prvakinju Hrvatske u francuskom jeziku prije tri godine. Naši su učenici i u talijanskom redovito jako dobri, također smo imali državnu prvakinju.
Naši učenici gotovo svake godine dobiju zlanu medalju na natjecanju Europskog udruženja hotelijerskih i ugostiteljskih škola (AEHT). Zanimljivo je jer naša djeca natječu u timovima iz različitih država, a jezik komunikacije je engleski, tako da mi s tim nemamo problema”, kaže Orhideja Petković.
Na koncu, kaže da je škola otvorena i za uvođenja nastave i za druge strane jezike, poput španjolskog, jasno, ukoliko se iznađe financijer.
Petković iduće školske godine najavljuje uvođenje novog obrazovnog programa - pomoćnog ugostitelja. Naime, Lipu pohađa 94 učenika s poteškoćama u razvoju koji se školuju po redovitom programu uz individualizirane postupke te redovitom programu uz prilagodbu sadržaja i individualizirane postupke. Škola zapošljava sedam pomoćnika u nastavi.
“Djeca s poteškoćama u razvoju upisuju se u školu putem Županije. Prema pedagoškom standardu maksimalno u jednom razredu mogu biti tri učenika s teškoćama. Međutim, događa se da se putem Županije upiše dvoje ili troje, dok neki idu na redovan upis i onda predaju rješenje da dijete ima poteškoće u razvoju. U redovnom upisu redovno budu prvi na popisu jer imaju dobre ocjene u osnovnoj školi, gotovo 5,0, gdje su također imali prilagođen ili individualizirani program. Roditelji prilikom upisa predaju rješenje da se dijete obrazuje po prilagođenom programiu i mi to moramo prihvatiti, tako da u jednom razredu imamo i po 5-6 učenika s prilagođenim programom, što je izvan pedagoškog standarda i mi ne možemo ni nastavnike platiti. Drugo, ti učenici onda istisnu one koji su htjeli završiti određeno deficitarno zanimanje, oni ne budu upisani i to je na neki način varanje sustava”, podcrtava Orhideja Petković. Obrazovni program pomoćnog ugostitelja prvenstveno bi bio namijenjen učenicima sa širokim spektrom poteškoća u razvoju, kako bi ipak mogli naći svoje mjesto na tržištu rada, podcrtava Petković.