Evo kako su poslovale najveće istarske turističke kompanije
Piše: Istarski.hr

Turizam ostaje ključan stup hrvatskoga gospodarstva, a podaci o poslovanju najvećih hotelskih kompanija u 2024. godini, koje je analizirao Lider, pokazuju solidne prihode i ambiciozne investicijske planove – ali i izazove koji prate sektor, osobito rast troškova i promjene u potražnji.
Valamar Riviera, najveća hrvatska turistička kompanija, u 2024. godini ostvarila je poslovne prihode od 417 milijuna eura, što je rast od 12 posto u odnosu na prethodnu godinu. Operativna dobit (prilagođena EBITDA) porasla je 10 posto i iznosila 121 milijun eura, no unatoč tome, neto dobit pala je za 5,7 posto. Kao glavni razlog navodi se rast operativnih troškova – plaća, energije i održavanja.
Ipak, dioničari neće biti nezadovoljni: predložena dividenda iznosi 0,24 eura po dionici, što je 9 posto više nego lani, a isplatit će se iz zadržane dobiti iz 2016. i 2021. godine, 25. lipnja 2025.
Valamar do 2026. planira veliki investicijski ciklus od 450 milijuna eura, koji uključuje otvorenje luksuznog Pical Resorta u Poreču (200 mil. €) i završetak Arba Resorta na Rabu (54 mil. €). Fokus ostaje na odmorišnom i održivom turizmu, uz nastavak ulaganja u zelene tehnologije, domaću nabavu hrane (78 %) i razvoj ljetovališta najviše kategorije.
Maistra, koja upravlja luksuznim i premium objektima, zabilježila je rast prihoda od 6,3 posto i dobiti od 8,4 posto. Uspješno je optimirala poslovanje, s posebnim fokusom na kontrolu energetskih troškova. Iako se suočava s padom potražnje za kampovima, osobito zbog usporavanja njemačkog tržišta, tvrtka i dalje ostvaruje gotovo četiri posto svih noćenja u Hrvatskoj.
Planovi za budućnost su ambiciozni – u sljedeće tri godine Maistra planira ulaganja vrijedna 237 milijuna eura. Cilj je razvoj vlastitih brendova najviše kvalitete te pozicioniranje kompanije kao vodećeg nacionalnog hotelijera u luksuznom segmentu, s fokusom na hotele s četiri i pet zvjezdica.
Plava laguna je, unatoč padu prihoda od 3,4 posto, povećala neto dobit za 13,7 posto, što ukazuje na uspješnu optimizaciju poslovanja. U 2024. godini ostvareno je 5,4 milijuna noćenja, a ulaganja su iznosila gotovo 41 milijun eura, s naglaskom na obnovu smještajnih kapaciteta i projekte energetske učinkovitosti.
Tvrtka nastavlja ulagati i u sportski turizam, organizacijom događanja poput ATP turnira u Umagu i triatlona „Ironman 70.3“ u Poreču, čije je održavanje osigurano novim trogodišnjim ugovorom.
Posebno se ističe Arena Hospitality Group, koja je ostvarila rast prihoda od 7,3 posto, a neto dobit povećala za čak 42,4 posto. Povećanje bruto dobiti od više od 400 posto rezultat je učinkovite racionalizacije troškova i širenja portfelja, osobito u Hrvatskoj i Njemačkoj. RevPAR (prihod po raspoloživoj sobi) dosegnuo je 55 eura, što je rast od 8,5 posto.
Na krilima tih rezultata predloženo je povećanje dividende za 47 posto, s ukupnom isplatom od oko 5,5 milijuna eura. Ipak, dio dioničara izražava nezadovoljstvo visinom plaća uprave, koje su među najvišima u domaćem turizmu.
Zaključno, dok vodeće hotelske kuće bilježe rast prihoda, zadržavaju investicijsku dinamiku i jačaju održive prakse, sektor se suočava s izazovima u kontroli troškova, promjenama potražnje i pritiscima na tržištu rada. Sve to čini borbu za konkurentnost još intenzivnijom – ali i potvrđuje važnost strateškog upravljanja i pametnog ulaganja u budućnost.