Istra ne smije biti ‘slijepo crijevo’! Trebamo jaču industriju, bolju povezanost i pravedniju raspodjelu novca
Piše: Istarski.hr

Kandidatkinja za županicu Istarske županije i saborska zastupnica SDP-a Sanja Radolović danas je predstavila svoj županijski program usmjeren na razvoj gospodarstva i prometnu infrastrukturu.
Radolović je istaknula potrebu za ravnotežom između gospodarskog razvoja i potreba lokalnog stanovništva. Naglasila je da Istra, poput ostatka Hrvatske, suočava s padom industrijske proizvodnje i poljoprivrede te da nije održivo oslanjati se isključivo na turizam.
Spomenula je postojanje 34 gospodarske zone u Istri, koje zauzimaju više od 1.200 hektara zemljišta, no mnoge od njih su pretežno trgovačke. Istri, kazala je, kronično nedostaje strategija i program razvoja gospodarskih zona koja će zaživjeti u praksi.
„Istra može pratiti trendove u industriji i tehnologiji, ali za to trebamo konkretne mjere. Važno je jačanje proizvodnih sektora temeljenih na inovacijama, poput prehrambene i drvne industrije, te poticanja digitalizacije i razvoja pametne industrije, uključujući IT sektor, automatizaciju i robotiku. Ključnu ulogu u tome igraju i ulaganja u istraživačko-razvojne centre koji povezuju industriju s visokim obrazovanjem“, poručila je Radolović
Njen program zasniva se na tome da poduzetničke zone budu generator rasta kroz ulaganja i otvaranje radnih mjesta. Pritom vrlo važnom smatra suradnju Istarske županije vezano za sufinanciranje izgradnje komunalne infrastrukture.
Posebnu pažnju posvetila je poljoprivredi i ribarstvu.
„Istra može hraniti samu sebe, ali danas na policama imamo više uvoznih nego domaćih proizvoda. Moramo pomoći našim poljoprivrednicima, omogućiti mladima da vide budućnost u proizvodnji hrane i staviti zapuštena zemljišta u funkciju. To znači više lokalne hrane za naše ljude i manje ovisnosti o uvozu“, rekla je Radolović.
Predložila je poticanje mladih na bavljenje poljoprivredom kroz pravedniji sustav subvencija, jačanje otpornosti malih proizvođača i digitalizaciju poljoprivrede.
Također je naglasila važnost zaštite domaće ribarske proizvodnje i infrastrukture, ukazujući na neiskorištenost potencijala.
„Ribarska infrastruktura, odnosno njen nedostatak, jedan je od najvažnijih problema te djelatnosti u Istri. Program njene izgradnje, usvojen prije 15 godina, ostao je mrtvo slovo na papiru. Ne trebaju nam neuspješni županijski projekti poput veletržnice ribe u Poreču koja nikad nije zaživjela. No, moramo zaštititi domaću proizvodnju, osigurati pravedne uvjete i promicati potrošnju lokalne ribe, jer to znači i očuvanje naše tradicije i radnih mjesta“, naglasila je Radolović.
Govoreći o prometnoj infrastrukturi i povezanosti Istarske županije, istaknula je potrebu za revitalizacijom željezničke mreže, posebice povezivanja Istre s ostatkom Hrvatske i susjednim zemljama.
„Usporedbe radi, vlakovi u Italiji i Sloveniji voze preko 250 km na sat, dok putovanje vlakom između Pule i Zagreba traje čak 12 sati. Nečuveno je da dionica Pula – Zagreb znači silazak u Lupoglav, ukrcavanje u autobus za Rijeku i onda opet ukrcavanje u vlak za Zagreb“, plastično je objasnila i dodala da je prijeko potrebna i rekonstrukcija Raške pruge radi povećanja kapaciteta teretnog prijevoza.
Naglasila je važnost pravednije raspodjele financiranja za županijske i lokalne ceste. Županijska uprava za ceste (ŽUC) trenutno „ovisi o milostinji koju nam na kraju godine eventualno spuštaju iz resornog ministarstva ili Hrvatskih cesta“. Predlaže da ŽUC-evi dobivaju veća sredstva iz prodaje goriva i naknada za registraciju vozila, umjesto da taj novac odlazi u državni proračun.
Također je istaknula potrebu za izgradnjom "istarskog X-a", odnosno povezivanja istočne obale Istre s Istarskim ipsilonom, kako više ne bi bila cestovno „slijepo crijevo“.
Radolović će se, povrh toga, zalagati za većim angažmanom Istarske županije u poslovanju Zračne luke Pula, posebno u pogledu financijskih pokazatelja i broja avionskih linija.
„iako u državnoj ingerenciji, Zračna luka Pula dobiva gotovo dva milijuna eura od Turističke zajednice Istarske županije i sustava TZ-a Istre“, podcrtala je Radolović.
Zaključno je spomenula i važnost modernizacije lučke infrastrukture, kako bi se povećao kapacitet i poboljšale usluge za putnike i teretni prijevoz, te uvođenje subvencioniranih brodskih linija između istarskih gradova.