Roditelji ne žele pustiti svoju djecu na nastavu u pulsku školu zbog problematičnog djeteta
Piše: Bojan Žižović
Nećemo dopustiti našoj djeci povratak na nastavu nakon praznika dok ne ponudite konkretno i održivo rješenje koje će zaštititi njihovu sigurnost i dobrobit, napisali su nedavno resornoj županijskoj pročelnici Patriciji Percan ogorčeni roditelji jednog razreda u Osnovnoj školi Stoja u koji je iz Osnovne škole Kaštanjer premješteno dijete problematičnog ponašanja. Tako bi se u Puli mogao ponoviti scenarij iz zagrebačke škole, gdje je zbog problematičnog učenika nastavu bojkotirala cijela škola. Jedan od roditelja čije dijete pohađa Osnovnu školu Stoja, i to upravo razred u koji bi problematično dijete trebalo doći nakon zimskih ferija, za Istarski.hr kaže da su svi roditelji složni u namjeri da ne puste svoju djecu na početak novog polugodišta. Prije svega žele garanciju za sigurnost svoje djece.
Ističe da nitko nema ništa protiv djeteta koje je, nakon što je navodno u bivšoj školi dobilo tri ukora zbog nedoličnog ponašanja te je jednom čak intervenirala i policija, premješteno u Osnovu školu Stoja, ali u ovom im je trenutku najvažnija sigurnost njihove djece. Do njih su doprle informacije da se problematično dijete u Osnovnoj školi Kaštanjer nasilnički odnosilo prema svojim vršnjacima.
„Osjećamo potpunu nesigurnost i strah. Ne želim ispisati svoje dijete iz škole. Živimo na 20 metara od škole, jako smo zadovoljni učiteljicom, okruženjem, svime. Sada svi peru ruke, ali nitko ne nudi nikakvo rješenje, ne preuzima odgovornost, samo se pozivaju na zakone. Ne znamo što dalje. Čekamo odgovor resornog ministarstva, da vidimo hoće li ono ponuditi neko rješenje. Nije to naš posao“, govori nam jedan od roditelja.
Pitamo ga što na sve kaže ravnatelj Osnovne škole Stoja. „Što će reći ravnatelj,. On nema izbora, mora ga prihvatiti u školu. Tako je odlučeno na višoj instanci.“ Otkriva nam da su ovih dana o tome imali sastanak u Osnovnoj školi Stoja, ali da su svi pritom ostali na početnim pozicijama, to jest odluka o premještaju učenika u tu školu ostaje na snazi, a roditelji, pak, pri svojoj odluci da do daljnjega ne šalju svoju djecu na nastavu.
Oni su na više adresa poslali dopis u kojem apeliraju da se „dijete, koje pokazuje iznimno nasilno ponašanje, podvrgne psihijatrijskom vještačenju te da mu se pruži potrebna stručna pomoć i podrška kako bi se smanjili potencijalni rizici za ostalu djecu i omogućilo da se ovo pitanje riješi na odgovarajući način“.
„S obzirom na sve informacije o nasilnom ponašanju tog učenika, smatramo da premještanjem dječaka iz jedne u drugu školu nije učinjen pozitivan korak za njegovu dobrobit i rješavanje problema, samo je narušena sigurnost kolektiva u koji je premješten. Kao roditelji ne smatramo da bi premještaj naše djece u drugu školu bio prikladno rješenje, međutim ne odrade li službe korake koji su nužni, biti ćemo prisiljeni na iznošenje slučaja u javnost, kontaktiranje Ministarstva znanosti i obrazovanja, angažiranje odvjetnika, a naposljetku, ukoliko je neizbježno, i premještanje djece u druge škole radi njihove sigurnosti. Ponavljamo, želimo da se rješenja traže u okviru škole, u cilju očuvanja sigurnosti i zdravlja svih učenika. Molimo vas da poduzmete sve potrebne korake kako bi se osigurala sigurnost i dobrobit sve djece, uz pružanje potrebne pomoći djetetu o kojem je riječ. Uvjereni smo da se uz pravovremenu intervenciju može postići rješenje koje će biti u najboljem interesu svih uključenih“, napisali su roditelji u dopisu koji su poslali, među ostalima, resornoj županijskoj pročelnici Patriciji Percan, ali i pulskom gradonačelniku Filipu Zoričiću.
Iako je osnivač škole Grad Pula, odluku o premještaju donosi resorni županijski odjel. U posjedu smo prepiske županijske pročelnice Percan s roditeljima djece u čiji razred dolazi problematično dijete. Ona na jedan njihov dopis, u kojem spominju i bojkot nastave, odgovara (iz njenog smo odgovora radi zaštite identiteta djece izostavili o kojem je razredu riječ, op. n.): „Upravni odjel za obrazovanje, sport i tehničku kulturu Istarske županije upoznat je sa navedenom situacijom i u kontaktu je s ravnateljem škole. Prema informaciji koju smo dobili od ravnatelja, škola planira održati sastanak s roditeljima. Upravni odjel za obrazovanje, sport i tehničku kulturu Istarske županije vrlo ozbiljno pristupa problematici pedagoških mjera preseljenja učenika u drugu školu, ali smo dužni postupati sukladno zakonskim propisima koje je donio Sabor Republike Hrvatske. Pedagošku mjeru preseljenja donosi ravnatelj osnovne škole na prijedlog učiteljskog vijeća, što je u ovom slučaju i učinjeno.
Rješenje o pedagoškoj mjeri preseljenja škole koju je učenik pohađao postalo je izvršno, Upravni odjel nije stranka u tom postupku i nema utjecaja na donošenje istog. Nadležnost ovog Upravnog odjela definirana je Zakonom o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi, koji Zakon u članku 85. stavka 1. određuje da nadležni upravni odjel županije u roku od 7 dana od primitka izvršnog rješenja o pedagoškoj mjeri preseljenja, koju nam škola dostavlja, mora odrediti osnovnu školu u kojoj učenik nastavlja školovanje. Slijedom navedenog je, uvažavajući sve okolnosti koje utječu na razvoj učenika, kontinuitet u odgojno-obrazovnom procesu učenika, kao i činjenicu da Osnovna škola Stoja raspolaže sa stručnim i kvalificiranim kadrom, među kojima su ravnatelj, učitelji, stručna suradnica psihologinja, stručna suradnica socijalna pedagoginja, te da je osnovno obrazovanje u Republici Hrvatskoj obvezno, upravni odjel odredio Osnovnu školu Stoja za nastavak osnovnoškolskog obrazovanja učenika. Sukladno članku 67. citiranog Zakona škola je dužna stvarati uvjete za zdrav mentalni i fizički razvoj te socijalnu dobrobit učenika, sprječavati neprihvatljive oblike ponašanja, brinuti se o sigurnosti učenika, osigurati uvjete za uspješnost svakog učenika u učenju, brinuti se o zdravstvenom stanju učenika i o tome obavještavati nadležnog liječnika škole – specijalistu školske medicine i roditelje, pratiti socijalne probleme i pojave kod učenika i poduzimati mjere za otklanjanje njihovih uzroka i posljedica, u suradnji s tijelima socijalne skrbi odnosno drugim nadležnim tijelima, voditi evidenciju o neprihvatljivim oblicima ponašanja učenika i pružati savjetodavni rad učenicima.
Napominjemo da je u školi koju je učenik ranije pohađao, na poziv ravnateljice, održan radni sastanak na kojem su prisustvovali predstavnici Upravnog odjela za obrazovanje, sport i tehničku kulturu Istarske županije, stručni suradnici škole, predstavnica Vijeća roditelja, predstavnici Hrvatskog zavoda za socijalni rad, Obiteljskog centra i predstavnica MUP-a. Osnivač škole, Grad Pula, nije se odazvao sastanku. S obzirom na sve naprijed navedeno, mišljenja smo da će Osnovna škola Stoja osigurati najbolje moguće uvijete za nastavak obrazovanja za navedenog učenika, uvažavajući dobrobit svih učenika škole.“
Pulska pročelnica za društvene djelatnosti, mlade i sport Ivana Sokolov roditeljima je, pak, pojasnila ono što su već i sami znali, a to je da je odluku o premještaju učenika donijela Županija. Poručila im je: „Vaša zabrinutost vezana uz uključivanje novog učenika u razred uzeta je s punom ozbiljnošću. U kontaktu smo s ravnateljstvom škole te ćemo, u suradnji sa školom i nadležnim službama, procijeniti situaciju i osigurati provođenje odgovarajućih mjera. Naš je prioritet zaštita djece, ali i pružanje podrške svakom djetetu koje se suočava s poteškoćama.“
Roditelji u dopisu upućenom županijskoj pročelnici Percan jasno daju do znanja da nju smatraju odgovornom za posljedice odluke o premještaju učenika. Mišljenja su da je odluka donesena bez adekvatnih priprema i procjene rizika za ostalu djecu.
„U skladu s time, očekujemo da odmah poduzmete potrebne korake i kontaktirate sve nadležne službe, uključujući Hrvatski zavod za socijalni rad, Obiteljski centar, Ministarstvo znanosti i obrazovanja te druge relevantne institucije, kako biste pronašli rješenje koje neće ugroziti prava i sigurnost ostalih učenika. Dok se to ne postigne, očekujemo Vašu hitnu reakciju i obavijest o koracima koje poduzimate kako bismo zajedno osigurali sigurno i primjereno obrazovno okruženje za svu djecu“, zaključuju roditelji.