Novi kolodvor na Končeti imat će deset perona i nadstrešnicu dugačku čak 75 metara
Piše: Aldo Pokrajac
Konačno, nakon dugih priprema, projekt izgradnje modernog autobusnog kolodvora u Rovinju je pred realizacijom. Prema riječima gradonačelnika Marka Paliage s radovima bi trebalo krenuti u prvoj polovici iduće godine.
"Dat ćemo sve od sebe da u zacrtanom roku do lipnja 2025. godine pokrenemo tu investiciju i krenemo s gradnjom. Naravno, uvijek moramo imati zadršku, u slučaju da ne bude sve u redu s javnom nabavom i izvođačem. Ovaj suvremeni kolodvor je projektiran tako da spoji funkcionalnost i ugodnost, osiguravajući kvalitetnu uslugu za sve korisnike, a vrijednost radova procijenjena je na 2,65 milijuna eura", rekao nam je gradonačelnik Paliaga.
Novi autobusni kolodvor nalazit će se u naselju Končeta, na prostoru sadašnjeg parkirališta kraj kružnog toka s kojeg se sa sjevernog ulaza u grad skreće ka bolnici i sjevernoj turističkoj zoni.
U središtu kolodvora biti će zgrada s biljetarnicom i čekaonicom, potom sa sanitarnim čvorovima i servisnim prostorom. U zgradi će nadalje biti caffe bar s prostranom vanjskom terasom.
Nadstrešnica autobusne stanice bit će dugačka čak 75 metara, pa će se na njenim peronima istovremeno moći smjestiti deset autobusa. Uz perone za autobuse planirana su i dodatna dva mjesta za servisni parking.
Cjelokupni prostor autobusnog kolodvora imat će 29 parkirnih mjesta, uključujući dva prilagođena za osobe s invaliditetom te još šest taxi stajališta. Tako će novi kolodvor osigurati praktičan pristup i logističku funkcionalnost za putnike i vozila.
Vanjski dio prostora stanice biti će obogaćen hortikulturnim uređenjem. Planirana je sadnja autohtonih biljnih vrsta koje su prilagođene lokalnim klimatskim uvjetima i zahtjevima niskog održavanja.
Zasadit će se drvoredi i grmovi koji će pružiti prirodnu zaštitu i hladovinu za posjetitelje, dok će, prema projektu krajobraznog uređenja, zelenilo pridonijeti smanjenju urbanog otiska i poboljšanju mikroklime. Aleja pinija, koja prati sjeverni ulaz u Rovinj bit će sačuvana, dok se veći dio stabala crnike planira presaditi na novu lokaciju.
Autobusna stanica se u Rovinj premještala kako se širio grad i broj vozila na njegovim ulicama. Prva stanica se nalazila na središnjem Trgu maršala Tita, a biljetarnica na rivi kod nekadašnjeg restorana Brodić-Vapporeto.
Kada je trg pretvoren u pješačku zonu, autobusna stanica se preselila na Trg na lokvi, u jednu tamošnju zgradu na početku Ulice Mattea Benussija. Nakon ukidanja željezničke pruge Kanfanar – Rovinj 1966. godine, cjelokupni promet lokalnog stanovništva i transfer turista prebacio se na autobusne linije. Gužva na neuvjetnoj stanici je bila sve veća, pa se pristupilo gradnji nove autobusne stanice.
U to vrijeme to je bila jedna od najmodernijim autobusnih stanica u Istri, s peronom za smještaj tri autobusa, prostranom čekaonicom sa šalterima i na polukatu kancelarijama za osoblje stanice i riječkog Autotransa koji je bio investitor i vlasnik stanice. U dvorišnom dijelu nove zgrade smjestila se garaža i radiona za popravak autobusa.
Broj dolazaka turista je stalno rastao pa je stanica postajala neuralgična točka rovinjskog prometa. Uz autobuse stalnih i čarter linija tu se, zbog neposredne blizine pošte, često sa četiri žmigavca parkiraju automobili.
Ulica Mattea Benusija je prohodna i za automobile, a iako je jednosmjerna dešava se da se u zabranjenom smjeru u grad spuštaju biciklisti. Prava je sreća da se na tom kaotičnom prometnom čvoru do sada nije dogodila neka veća prometna nesreća.
Izgradnja novog autobusnog kolodvora skupa je investicija, a najteže je bilo iznaći lokaciju koja bi mogla biti blizu Domu zdravlja, pošte, gradske tržnice, državne i gradske uprave. Mogućnost gradnja kolodvora blizu gradskog središta ukazala se 2007. godine.
Na inicijativu Adris grupe, vlasnika neiskorištenog prostora nekadašnjih Istarskih boksita, arhitekti iz zagrebačkog Studija 3LHD, među ostalima autori projekta visokokategoriziranih hotela Lone i Grand Park, osmislili su idejni projekt novog autobusnog kolodvora. Međutim, za prometne stručnjake problematičan je bio ulaz u planirani kolodvor, pa se projekt na tri kata, s autobusnim kolodvorom, trgovačkim centrom i parkiralištem nije ostvario.
Na kraju je kao konačna lokacija za novi autobusni kolodvor odlukom Gradskog vijeća 2019. godine u Generalni urbanistički plan ucrtano parkiralište na Končeti. Uslijedili su izrada studije o potom i projektiranje novog kolodvora. Najboljim je ocijenjen projekt čiji je autor arhitekt Jurica Robert Hajdarović Haidar iz Varaždina. Prvotno je bilo predviđeno da se na mjestu parkirališta prvo izgradi podzemna garaža, ali se taj zahvat pokazao preskupim, te se od njega odustalo.