loris diminić, direktor istra pilota

Jedinu firmu za pilotažu u Istri vodi praunuk Mate Jelčića iz Trgeta

0
Loris Diminić na 'pilotini' i mostu
Loris Diminić na 'pilotini' i mostu

Labinjan i Trgetar Loris Diminić direktor je pulske tvrtke Istra Pilot, jedine istarske firme za pilotažu ili peljarenje, odnosno vođenje trgovačkih brodova prilikom isplovljavanja i uplovljavanja u ovdašnje luke. Diplomirao je na Pomorskom fakultetu u Rijecu 1999. godine, postavši diplomirani inženjer pomorskog prometa - smjer nautika. Poručnički ispit položio je 1998., a kapetanski 2001. godine.

S plovidbom je započeo u Uljanik Plovidbi Pula na brodovima za generalni teret, zatim je prešao na LNG tankere talijanske kompanije LNG Shipping u vlasništvu ENI Group SpA Milano te potom na LNG tankere japanske kompanije MOL Mitsui O.S.K. Lines iz Osake.

Brodovi te kompanije bili su u dugogodišnjem najmu katarskih državnih firmi Qatargas i RasGas za koje su razvozili LNG (prirodni ukapljeni plin) iz Ras Laffana u Kataru za uglavnom Japan, Južnu Koreju i Španjolsku. U to doba, ranih 2000-tih i sredinom 2000-tih bila je velika ekspanzija LNG biznisa i izgradnje novih LNG brodova, tako da je naš sugovornik dosta vremena proveo i u južnokorejskim i japanskim brodogradilištima na završnim opremanjima, pokusnim plovidbama i preuzimanjima brodova za MOL Mitsui O.S.K. Lines.

* Koliko je istarska obala zahtjevna za plovidbu, odnosno koliko su istarske luke zahtjevne za uplovljavanje s točke gledišta stranog zapovjednika trgovačkog broda? Je li Plominski zaljev u tom smislu najteži?
- Od istarskih luka i plovidbenih područja najzahtjevniji su Fažanski kanal i područje Nacionalnog parka Brijuni kod plovidbe s većim putničkim brodovima (cruiserima) kroz kanal, zatim sama luka Pula te Raški zaljev zbog svoje dužine (6 M, gotovo 11 km), ograničene širine te plićina u samoj luci Bršica u zoni ušća rijeke Raše.

Trosatno uplovljavanje u Plominski zaljev

Manevar dolaska i odlaska Panamax tipa brodova u Plominski zaljev je zasigurno interesantan zbog veličine tih brodova i dužine trajanja manevra. Naime, manevar uplovljavanja traje više od tri sata od ukrcaja pilota na pilotskoj stanici Ubac – Crna punta i preuzimanja pod komandu broda od naše strane do sigurnog priveza broda na HEP-ovom terminalu u Plominu. No nikako ne spada u najteže manevre jer ih moje kolege i ja izvodimo u suradnji sa zapovjednikom broda i asistencijom čak četiri (4 ) lučka tegljača koji pridonose dodatnoj sigurnosti plovidbe.

Po težini su svakako najzahtjevnija porinuća novogradnji s navoza u luci Uljanik/Pula te manevri relativno starijih brodova lošijih manevarskih sposobnosti u lukama Bršica i Koromačno po svakakvim vremenskim uvjetima. E to su pravi izazovi. Dodatna otežavajuća okolnost je što u luci Bršica brodovi nemaju obvezu korištenja lučkog tegljača koji bi svakako pridonijeli većoj sigurnosti plovidbe i manevra a napose pri lošim vremenskim uvjetima jakog vjetra, lošije vidljivosti ili mraku.

* Koliko posla imaju istarski piloti? Je li zbog korone došlo do pada prometa?
- Već je i 2019. 'predCovid' godina donijela određeni pad prometa na našem području prestankom rada brodogradilišta Uljanik u obliku kakvog smo do tada poznavali, a Covid kriza u 2020. i 2021. godini je to samo dodatno pogoršala.

Naime, svi putnički brodovi na kružnim putovanjima (cruiseri) koji su ticali luke Rovinj, Poreč i Pula otkazali su svoje dolaske, a pao je i broj dolazaka megajahti. Na svu sreću, promet robom trgovačkih brodova se ipak održava na prijašnjim razinama. Imamo velike izdatke zbog raštrkanosti naših luka i lučica po cijeloj Istri, jer pokrivamo područje od Savudrije do Brestove. U svakoj se luci nalazi pilotina s posadom a kolege piloti i posade su iz cijele Istre i šire pa nas tako ima iz Pule, Rovinja, Rijeke, Labina i Trgeta

* Kako ste se odlučili za posao pilota?
- Odluka nije bila teška. Nakon skoro deset godina navigacije po svjetskim morima i raznim brodarskim kompanijama, zasnivanje obitelji i dolazak djece prevagnule su u korist posla u struci, a bez izbivanja od kuće. Jedno i drugo vrlo teško ide zajedno. Plovidba na LNG brodovima (brodovi za prijevoz ukapljenog plina) na kvalitetnim brodarskim kompanijama s vrhunskim kolegama, edukacijom I treninzima bila mi je značajno i neprocjenjivo iskustvo, koje te formira u profesionalnom smislu.

S druge strane, peljarenje (pilotaža) je usluga od općeg i javnog interesa kojom se osigurava visoka razina sigurne plovidbe i zaštite mora od onečišćenja osobito u navigacijski zahtjevnim područjima i to 0-24 sve dane u godini.

I pranono se bavio peljarenjem

Čovjek takvim poslom mora biti zadovoljan usprkos tome što se radi o vrlo stresnom i odgovornom poslu. Nije naodmet spomenuti da je i moj pranono s mamine strane, Mate Jelčić iz Trgeta, ovaj posao lučkog pilota radio davnih dana za vrijeme Italije, dok je Bršica bila po veličini druga bunker luka, luka za pretovar ugljena za pogon brodskih parnih strojeva u tadašnjoj kraljevini Italiji. Tako da je to svojevrsna tradicija.

* Koje je Vaše mišljenje o nesretnom događaju kad se 2018. godine u Raškom zaljevu izlila nafta? Je li se to moglo izbjeći i kako radni odnosi i standardi na stranim brodovima utječu na sigurnost plovidbe u Jadranu?
- Taj 22. lipnja 2018. godine ostat će trajno urezan u kolektivnu memoriju nas Trgetara i svih koji Trget vole. Naravno da mi je to kao čovjeku iz ovih krajeva i povremenom žitelju Trgeta bilo vrlo teško i bolno promatrati.

No, u međuvremenu je Lučka uprava Rijeka koja upravlja lukom Bršica bitno podigla ljestvicu sigurnosnih standarda i procedura u luci a naša Lučka kapetanija Pula te ispostava u Trgetu snažno pomažu da se taj visoki standard sigurnosti održava i na samim brodovima koji u luku uplovljavaju.

Pomorci se traže, ali interes pada

Tu smo naravno i mi piloti koji smo uvijek na raspolaganju, kako našim sredstvima i plovilima tako i našim ljudima. Također moram spomenuti i Općinu Raša i Lučku upravu Rabac, koji svatko u svom segmentu djeluju kao svojevrsni korektiv i servis da sve to zajedno i funkcionira. I komunalna lučica Trget, trgovačka luka Bršica, marikultura te nautika i turizam, sve nabrojano može zajedno i na relativno malom prostoru funkcionirati.

Potrebno je samo imati malo sluha za uvažavanje razmišljanja i potreba mještana uz praćenje i poštivanje zacrtanih pravila i standarada.

* Nekad je zanimanje pomorca slovilo kao dobro plaćeno. Je li to i danas tako? Ima li interesa za to zanimanje među Istranima?
- Može se reći da je još uvijek tako. Iako nakon školovanja treba podosta navigacije i skupljanja iskustva da se dođe do brodarskih kompanija i pozicija koje vam garantiraju dobre uvjete. Ali tako je u svakom poslu, pa i u ovome.

Zadnjih desetak i više godina puno se Istrana opredijelilo za rad na brodovima i instalacijama u off-shore industriji nafte i plina, gdje su uz tankerski sektor, uvjeti rada i primanja zaista izvrsni.

Od bivših kolega s Pomorskog fakulteta u Rijeci saznajem da ima dosta naših dečki i cura koji upisuju te studije tako da je i za očekivati da će netko od njih i nastaviti karijeru na moru. Premda je trend interesa za pomoračka zanimanja u silaznoj putanji i općenito na svjetskom tržištu pomorskog kadra već dugi niz godina ga kronično nedostaje.

* Rodom ste iz okolice Trgeta, a živite u Viletama. Gdje je ljepše?
- Jako volim i Labin i Trget i stvarno mi se bilo teško odlučiti koje mjesto odabrati za život, tako da živim na obje adrese ovisno o dobu godine i raspoloženju. (smijeh)

* Bavite li se i 'morskim' hobijima, kao mnogi Istrani, ili Vam je more samo poslovni interes?
- Volim jedriti, taman se s mojom ekipom iz JK Kvarner Rabac spremam ovih dana na 15. Regatu Labinska Republika u Rapcu. Supruga i djeca se također raduju moru i morskim radostima, a mlađi sin Vito se posljednjih godina bavi ribolovom u SRD Galeb Raša. More je sve. Više od hobija i od bilo kakvog posla. Cijenim ga, volim ga, čuvam ga i respektiram ga. (Kristian Stepčić Reisman)

O Istra Pilotu

Istra Pilot Pula osnovan je 1998. te ima koncesiju Ministarstva mora, prometa i infrastrukture za poslove lučkog peljarenja na području Lučke kapetanije Pula i obalnog peljarenja u teritorijalnom moru RH. U tvrtki radi 5 licenciranih pilota, na 4 pilotine (manji brod ili gliser za prijevoz pilota do vođenog trgovačkog broda, op.ur.) s posadom te ukupno 10 zaposlenih.

Najnovije vijesti

Istarski Forum

Za sudjelovanje u Istarskom Forumu potrebna je prijava ili registracija i izrada profila

Prijava ili Registracija korisničkog računa