HEP prilikom gradnje Plomina 2 nije obećao realizaciju 21 projekta

0
U Prijedlogu Strategije niskougljičnog razvoja RH za 2030. godinu navodi se snaga termoelektrana na ugljen u rasponu 210 do 330 megavata u što se uklapa nastavak rada TE Plomina 1
U Prijedlogu Strategije niskougljičnog razvoja RH za 2030. godinu navodi se snaga termoelektrana na ugljen u rasponu 210 do 330 megavata u što se uklapa nastavak rada TE Plomina 1

Od 9. travnja do 9. svibnja 2018. trajala je javna rasprava o izmjeni uvjeta okolišne dozvole za TE Plomin 1. S obzirom da je tijekom javne rasprave o okolišnoj dozvoli otvoreno nekoliko tema koje nismo pokrili pitanjima koje smo im prošli mjesec uputili, Sektoru za korporativne komunikacije HEP-a postavili smo još neka pitanja.

* Je li rekonstrukcija TE Plomin 1 uopće isplativa? Naime, i u Rješenju o okolišnoj dozvoli stoji da „za TE Plomin 1 Plan smanjivana emisija ne predviđa investicije u sustave zaštite okoliša“ te da je „ekonomski neopravdano takvo ulaganje u TE Plomin 1?

- U proteklom razdoblju, kao bazna elektrana na fosilna goriva koja bi se koristila u tranzicijskom razdoblju prema niskougljičnoj proizvodnji energije razmatrao se projekt rekonstrukcije TE Plomin – zamjena postojećeg bloka 1 blokom C u cilju modernizacije i povećanja kapaciteta. Budući da nije došlo do realizacije projekta TE Plomin C, odlučeno je da se isplativost opcije revitalizacije postojećeg prvog bloka TE Plomin, uz poštivanje zakonskih propisa iz područja zaštite okoliš, ponovno preispita studijom izvedivosti.

* Građani i udruge često podsjećaju da je prilikom gradnje Plomina 2, HEP građanima Labinštine obećao realizaciju 21 projekta, no ništa od toga nije realizirano.

- Točno je da je HEP predstavljao mogućnost realizacije pratećih projekata, ali nije točno da je obećao realizaciju. Nije ni mogao obećati nešto što prema ponuđenoj projektnoj shemi nije ovisilo (samo) o HEP-u. HEP je 1997. godine izradio prijedlog za 20 programa, koji bi bili predmetom razgovora s općinama Labinštine o eventualnom zajedničkom ulaganju. Financiranje  programa trebalo se ostvariti na način da 45 posto financiranja preuzmu HEP i lokalne zajednice preko novoosnovane tvrtke Plomin Holding, a ostatak od 55 posto uložili bi privatni poduzetnici. Od ponuđenih 20 projekata HEP je vlastitim sredstvima za sedam izradio i studije opravdanosti.

Iako su potpisale Pismo namjere, jedinice lokalne samouprave su oklijevale s potpisom ugovora, pa je HEP 1999. samostalno osnovao Plomin Holding te započeo s izvođenjem dvaju projekata: trajektne luke i ribogojilišta, za koje je našao i zainteresirane strateške partnere. U sklopu projekta trajektne luke očišćeno je dno Plominskog zaljeva čime je dobivena dovoljna dubina mora u luci od 6,5 metara za pristanak velikih brodova, obnovljen je stari pristan i izgrađen novi. Plomin Holding je izradio sve potrebne studije te ishodio sve dozvole i koncesije za korištenje luke.

Potom je u samostalne pregovore ušla općina Kršan te je 2002. godine potpisan Sporazum između HEP-a, Plomin Holdinga i Općine Kršan o financiranju izgradnje komunalne infrastrukture u trajektnoj luci te o završetku projekta trajektne luke, a 2003. godine Ugovor između Općine Kršan i Plomin Holdinga. Radovi predviđeni ugovorom završeni su 2004. godine. Općina Kršan, međutim, nije ušla u suvlasništvo Plomin Holdinga, koji je ostao u stopostotnom vlasništvu HEP-a, pa su poslovni rizik i financijsko opterećenje ostali isključivo na HEP-u. Dakle, dogodilo se suprotno od Pisma namjere prema kojem je vlasnik Plomin Holdinga trebala postati lokalna zajednica.

Dezinformacije o broju oboljelih od raka na Labinštini

* U Zelenoj Istri tvrde da „zagađenje iz TE na ugljen uzrokuje više prijevremenih smrti svake godine“.

- Kao i u javnoj polemici u vezi projektom TE Plomin C, od prije nekoliko godina, moramo naglasiti da zbog emisija štetnih tvari iz rekonstruiranog Plomina 1 neće umrijeti nijedan stanovnik Labinštine, Istre ni Hrvatske. Točno je da onečišćenje zraka može djelovati na zdravlje čovjeka, pa i na način da skraćuje životni vijek ako se radi o iznimno visokim koncentracijama onečišćenja u zraku kojima je izložen konkretni pojedinac. Međutim, prema Europskoj agenciji za zaštitu okoliša, najveći uzročnik onečišćenja zraka nije proizvodnja električne energije, već promet, poljoprivreda, kućna ložišta i brojni ostali mali izvori emisija. Drugo, prema statistici Svjetske zdravstvene organizacije uzrok smrtnosti kao posljedica izlaganju onečišćenju zraka u razvijenim državama (u urbanim sredinama) ima značajno manji udjel od ostalih uzročnika kao što su visoki krvni tlak kao posljedica stresa i nezdrave ishrane, pušenje ili tjelesna neaktivnost.

Važno je napomenuti da su oba bloka TE Plomin zajedno, a prije ekološke modernizacije, sudjelovala sa samo 1,8 posto u ukupnim štetnim emisijama u zrak u Hrvatskoj. Izvedenom modernizacijom TE Plomin 2 i rekonstrukcijom TE Plomin 1 taj će se udjel još smanjiti.

U javnosti se često plasiraju dezinformacije u vezi s brojem oboljelih od raka na području Labinštine, a za što se krivi TE Plomin. Sva dosadašnja istraživanja zdravstvene slike stanovništva Labinštine opovrgavala su tu tezu, pa tako i istraživanje čije je rezultate vijećnicima Grada Labina nedavno prezentirala Danijela Lazarić Zec iz Zavoda za javno zdravstvo Istarske županije. Tako, primjerice, prema podacima zavoda, učestalost raka u općoj populaciji Labina za dob do 64 godine manja je nego u Istarskoj županiji.

Povezane vijesti

Najnovije vijesti